نظام پزشکی: مردم خدمات پزشکی با کیفیت می‌خواهند پولش را بدهند/ کاهش 75 تا 80 درصدی مراجعه به مطب‌ها
نظام پزشکی: مردم خدمات پزشکی با کیفیت می‌خواهند پولش را بدهند/ کاهش 75 تا 80 درصدی مراجعه به مطب‌ها

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در توجیه علت افزایش محسوس تعرفه‌های پزشکی در سال 1400 عنوان کرد: اگر مردم می‌خواهند خدمات پزشکی باکیفیت دریافت کنند، باید هزینه مربوط به این خدمات نیز با توجه به تورم افزایش یابد. البته با وجود این افزایش 28.5 درصدی، بازهم درآمد پزشکان کفاف هزینه مطب هایشان را […]

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در توجیه علت افزایش محسوس تعرفه‌های پزشکی در سال 1400 عنوان کرد: اگر مردم می‌خواهند خدمات پزشکی باکیفیت دریافت کنند، باید هزینه مربوط به این خدمات نیز با توجه به تورم افزایش یابد. البته با وجود این افزایش 28.5 درصدی، بازهم درآمد پزشکان کفاف هزینه مطب هایشان را نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن- «تعرفه خدمات تشخیصی و درمان در سال 1400 در بخش‌های دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی به میزان 28.5 درصد افزایش می‌یابد.» این خبری است که روز چهارشنبه یعنی بعد از پایان جلسه هیات دولت در رسانه ها منتشر شد و در این بحبوحه گرانی همه ابعاد زندگی برای مردم، جامعه را یک بار دیگر نسبت به افزایش هزینه های سلامت نگران کرد.

دور شدن مردم از سلامت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هیات دولت در شرایطی با پیشنهاد شورای عالی بیمه مبنی بر رشد 28.5 درصدی تعرفه های پزشکی در سال جاری موافقت کرده است که براساس قانون بودجه 1400، حقوق کارمندان و بازنشستگان به طور متوسط 25 درصد بیشتر شده و همین فاصله 3.5 درصدی می تواند اقشار کم درآمد را بیش از پیش از دریافت خدمات پزشکی مناسب دور کند.

نکته دیگر اینجاست که با وجود آن که مرکز آمار ایران تورم سالیانه 1399 را 36.4 درصد اعلام کرده است، اما مطابق گزارش های رسمی مرکز آمار و البته براساس شواهد میدانی، شاهد آن هستیم که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در یک سال اخیر بیش از دو برابر شده است.

در این شرایط هم که کرونا همچنان دست از سر کشورمان برنداشته، آحاد جامعه انتظار دارند که هزینه های سلامت نیز هم پای سایر خدمات مورد نیاز مردم رشد نکند؛ بخصوص که در سال گذشته نیز تعرفه های پزشکی تنها 15 درصد از سال 98 بیشتر شده بود.

خدمات پزشکی مناسب می خواهید، پولش را بدهید

در این میان اما، دکتر حسین کرمان پور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است که پزشکی تنها شغلی است که بخش زیادی از افزایش هزینه های آن از جیب مردم پرداخت نمی شود و بیمه ها نیز در این زمینه سهیم هستند.

وی در پاسخ به سوال رکنا درباره علت افزایش محسوس تعرفه های پزشکی در سال 1400 نسبت به سال های گذشته گفت: اگر مردم می خواهند خدمات پزشکی باکیفیت دریافت کنند، باید هزینه مربوط به این خدمات نیز با توجه به تورم افزایش یابد.

کرمان پور ادامه داد: با وجود این افزایش 28.5 درصدی، بازهم هزینه خدمات پزشکی به میزان واقعی آن نزدیک نشده است و اگر مقدار رشد هزینه های جاری مطب ها در سال گذشته را به درستی محاسبه کنیم، خواهیم دید با توجه به کاهش شدید مراجعات به مطب های خصوصی در سال گذشته، حتی با تعرفه های جدید بازهم درآمد پزشکان کفاف هزینه مطب هایشان را نخواهد داد.

بیشتر پزشکان پولدار نیستند

این مقام ارشد سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت های خود این تصور را که همه پزشکان جزو اقشار پردرآمد جامعه هستند، نادرست توصیف کرد و گفت: برخلاف تصور اشتباه رایج، اکنون بخش زیادی از جامعه پزشکی درگیر مشکلات مالی هستند و این افزایش تعرفه هم نمی تواند کمک زیادی به آنها داشته باشد، بلکه فقط کمی از نگرانی هایشان را برطرف خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم نباید با نگاه کردن به گروه های خاصی از پزشکان این طور قضاوت کنند که درآمد این قشر بسیار بالاست، مثل این که ما نباید برای اظهار نظر درباره درآمد هنرمندان فقط به برخی سلبریتی ها توجه کنیم.

تعطیلی مطب ها بر اثر مشکلات مالی پزشکان

کرمان پور با تاکید بر این که بخش عمده ای از پزشکان خصوصی از درآمد بالایی برخوردار نیستند، عنوان کرد: با توجه به رشد شدید مراجعات به مطب ها، سال گذشته شرایط به گونه ای پیش رفت که بخش زیادی از پزشکان عمومی ناچار به تعطیلی مطب های خود شدند و از اواسط سال هم این مشکل دامن گیر پزشکان متخصص نیز شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه گفت: من دو ماه پیش با رئیس یکی از موفق ترین بیمارستان های تخصصی بخش خصوصی تک رشته ای کشور جلسه داشتم و ایشان تاکید داشت که با تعرفه های معمول دیگر نمی تواند دستگاه های خود را به روز کند و این فقط نمونه ای از مشکلات مالی شدیدی است که این روزها نظام درمانی بخش خصوصی ما دچار آن شده است.

وی افزود: براساس آماری که از سوی معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی احصا شده است، در سال 99 هفته ای حداقل هفت مطب در سطح کشور تعطیل می شد. ضمن این که در سال گذشته بیش از 3 هزار پزشک از کشور مهاجرت کردند و همه این مسائل باعث شده است که آسیب اصلی مشکلات مالی پزشکان در حقیقت به خود مردم وارد شود.

کاهش 75 تا 80 درصدی مراجعه به مطب ها

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد که کاهش مراجعات به بیمارستان ها و مطب های خصوصی در سال گذشته موجب شد که بخش زیادی از پزشکان شاغل در بیمارستان های دولتی، دیگر به هیچ وجه ریسک کار کردن در بخش خصوصی را نپذیرند.

کرمان در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: البته نمی توان گفت در دوره کرونا پزشکانی که در بخش دولتی کار می کنند، لزوما درآمدشان از پزشکان بخش خصوصی بیشتر بوده، اما طبیعتا امنیت شغلی این گروه در سال گذشته بالاتر بود و آسیب بسیار کمتری به آن ها وارد شد.

وی همچنین آمار کاهش مراجعات مردم به مطب ها در سال 99 را بین 75 تا 80 درصد عنوان کرد و گفت: در دوره کرونا بخش زیادی از مردم مراجعات غیرضروری خود به بیمارستان ها و بخصوص مطب ها کاهش داده اند و همین مساله طبیعتا آسیب های زیادی را به پزشکان بخش خصوصی وارد کرده است.

شورای عالی بیمه تضاد منافع دارد

با وجود آن که هیات دولت براساس پیشنهاد شورای عالی بیمه تعرفه های پزشکی در سال جدید را به میزان 28.5 درصد افزایش داده، اما اخیرا محسن مصلحی، دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار داشته است که با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش 55 درصدی را برای تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی در سال 1400 ارائه داده بود که ظاهرا با این پیشنهاد در شورای عالی بیمه موافقت نشده است.

از مدیرکل سازمان نظام پزشکی درباره علت این پیشنهاد بالای سازمان متبوعش برای افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمان در سال جدید سوال کردیم و او در پاسخ گفت: پیشنهاد اصلی ما این اعداد و ارقام نیست، بلکه ما معتقدیم که اعضای شورای عالی بیمه به دور از تضاد منافع درباره تعرفه پزشکان تصمیم گیری کنند، اما متاسفانه در میان اعضای این شورا فقط نماینده نظام پزشکی و شاید نماینده وزارت بهداشت، طرف پزشکان را می گیرند.

وی افزود: به همین دلیل، هیچ وقت افزایش تعرفه های پزشکی به میزانی که مورد قبول پزشکان باشد، در شورای عالی بیمه تصویب نمی شود. اگر هم در یکی دو سال گذشته این کار را انجام داده اند، به خاطر فشارهای سنگینی بوده که در دوره کرونا روی جامعه پزشکی وارد شده است.

پزشکان فرار مالیاتی نمی کنند

افزایش 28.5 درصدی تعرفه های پزشکی در سال 1400 اما در شرایطی اتفاق افتاده است که در سال 97 مرکز پژوهش های مجلس گزارشی را درباره فرار مالیاتی سالیانه 6 هزار و 700 پزشکان منتشر کرد و پس از آن نیز موضوع لزوم نصب کارتخوان در مطب های پزشکان داغ شد.

با وجود پیگیری های دو سال گذشته برخی نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه در این زمینه نیز مساله نصب کارتخوان در مطب ها و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان هنوز هم به نحو مطلوبی حل نشده است و به همین دلیل، نمایندگان مجلس در قانون بودجه 1400 نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید کردند.

به نحوی که در تبصره 6 این قانون بار دیگر تصریح شده است که تمام صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می شود باید از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اما در پاسخ به این مساله چرا هنوز بحث جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان به نتیجه مطلوبی نرسیده است، عنوان کرد: این صحبت ها اکنون در حالی مطرح می شود که همان دو سال پیش هم کارشناسان مرکز پژوهش ها از ارقام اعلام شده در گزارش خود عقب نشینی کردند و تاکید داشتند که در محاسبه این رقم اشتباه کرده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: پزشکان برخلاف بسیاری از صاحبان مشاغلی که میزان فرار مالیاتی آن ها به رقم های بسیار کلانی می رسد، به ندرت فرار مالیاتی می کنند و به هیچ وجه نباید در این قشر به دنبال فرار مالیاتی گشت.

70 درصد مطب ها کارتخوان دارند

کرمان پور در بخش دیگری از صحبت هایش به نصب کارتخوان در 70 درصد از مطب ها در سال 99 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مساله نبود کارتخوان در مطب های پزشکان مثل گذشته حاد نیست و براساس آماری که سال گذشته توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شد، در بیش از 70 درصد مطب ها پایانه های فروشگاهی نصب شده است.

وی با تاکید بر این که سازمان متبوعش می تواند طبق قانون بودجه امسال بر نصب دستگاه های کارتخوان در حدود 30 درصد از مطب های باقیمانده نظارت کند، اظهار داشت: این کار به شرطی انجام می شود که سازمان امور مالیاتی کشور به نظام سلامت ایران نگاه درآمدمحور نداشته باشد.

نگاه اقتصادمحور به سلامت مردم نداشته باشیم

این مقام ارشد سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که دولت نباید سیستم درمانی مردم را به عنوان محلی برای کسب مالیات ببینند، عنوان کرد: گردانندگان نظام اقتصادی کشور نباید گمان کنند می توانند با بالا بردن مالیات پزشکان، اقتصاد کشور را اداره کنند. کرمان پور در پایان تصریح کرد: اگر به موضوع سلامت نگاه اقتصادی داشته باشیم، در آن صورت پزشک هم باید بیمار را به عنوان مشتری در نظر بگیرد که البته متاسفانه اکنون برخی پزشکان ما دچار این آفت شده اند که ریشه این مساله نیز به تزریق این نوع نگاه از سوی دولت به جامعه پزشکی بازمی‌گردد