سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:جریمه ویژه برای ۱۵ هزار کرونا مثبتی که به سفر رفتند / اعلام چگونگی برگزاری مراسم ماه رمضان
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:جریمه ویژه برای ۱۵ هزار کرونا مثبتی که به سفر رفتند / اعلام چگونگی برگزاری مراسم ماه رمضان

اکنون در کشور خیز بسیار بلند کرونا در حال شروع است و این خیز جدید در بسیاری از استان‌ها آغاز گشته و اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، شاهد خیز بسیار بلندی از بیماری خواهیم بود؛همین موضوع سبب شده است تا جریمه نقدی برای کسانی که علیرغم داشتن بیماری کرونا به سفر رفته اند، در […]

اکنون در کشور خیز بسیار بلند کرونا در حال شروع است و این خیز جدید در بسیاری از استان‌ها آغاز گشته و اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، شاهد خیز بسیار بلندی از بیماری خواهیم بود؛همین موضوع سبب شده است تا جریمه نقدی برای کسانی که علیرغم داشتن بیماری کرونا به سفر رفته اند، در نظر گرفته شود. .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن- «تابناک» نوشت ؛ در پایان نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا ـ که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد ـ علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد مقابل دوربین‌ها قرار گرفت و گفت: از همه مردمی که به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کردند و به سفر نرفتند تشکر می‌کنیم، اما عده‌ای از مردم هم توجه نکردند و به سفر رفتند. از این افراد گلایه داریم و طبق قانون با آنان برخورد می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیش بینی‌هایی که از عید دیدنی ها، خرید‌های شب عید، افزایش دورهمی ها، بی توجهی به پروتکل‌ها و ازدحام‌ها داشتیم، شاهد شروع خیز جدید بیماری در بسیاری از استان‌های کشور هستیم و به طور کلی روند اپیدمی کرونا در کشور صعودی است. در الگو‌های وزارت بهداشت از نظر اپیدمی کرونا الگوی صعودی مشاهده می‌شود که بیشتر نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته است.

رئیسی گفت: بر اساس گزارش نیروی انتظامی، تردد‌های جاده‌ای نیز در عید نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. در حالی که سال گذشته با رعایت مردم، تردد‌های جاده‌ای بسیار کم بود، به گونه ای که در برخی جاده‌ها نزدیک به صفر شده بود؛ اما امسال افراد زیادی رعایت نکردند. البته تعداد افرادی که به توصیه‌ها توجه کردند و به سفر نرفتند، بیشتر بودند، اما رعایت نکردن پروتکل‌ها و افزایش سفر‌ها باعث تشدید روند صعودی اپیدمی در کشور شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه گفت: اکنون در کشور خیز بسیار بلند کرونا در حال شروع است و این خیز جدید در بسیاری از استان‌ها آغاز گشته و اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، شاهد خیز بسیار بلندی از بیماری خواهیم بود؛ همان طور که قبلا در خوزستان دیده شد و این استان چندین ماه گرفتار این بیماری و خیز شدید بود بقیه استان‌ها هم گرفتار می‌شوند، البته در خوزستان روند نزولی بیماری مشاهده می‌شوند.

رئیسی افزود: هم اکنون استان‌های البرز و ایلام وارد خیز جدید کرونا شروع شده است. در برخی استان‌ها در آستانه ورود به پیک جدید کرونا هستند؛ مثل مازندران، گیلان، چهار محال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستید. سایر استان‌ها نیز کم و بیش روند صعودی دارند، به ویژه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی شروع شده است.

وی گفت: با این روند در یک هفته تا ده روز آینده اثرات سفر‌ها را بر افزایش خیز بیماری در کشور مشاهده می‌کنیم و پیک و موج بسیار بلندی از بیماری خواهیم داشت. متاسفانه میزان بستری بیماران روزانه کرونا در بیمارستان‌ها از مرز ۱۳۰۰ نفر گذشته و این نشانه این است که یک هفته و ۱۰ روز آینده مرگ‌های سه رقمی ادامه پیدا می‌کند و از یک هفته آینده، دیگر مرگ روزانه زیر ۱۰۰ نفر نخواهیم داشت و این خبر خوبی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به کسانی که از سفر برگشته‌اند، به عنوان یک هشدار مهم توصیه می‌کنیم که در روز‌های آینده دورهمی نداشته باشند تا بقیه را آلوده نکنند. از کسانی که به سفر نرفته اند نیز می‌خواهیم کسانی که به سفر رفته اند را دعوت نکنند، چون ممکن است ناقل باشند.

وی ادامه داد: افرادی که از سفر بازگشته اند تا ۵ روز نباید دورهمی داشته باشند. اگر علایمی داشتند به سرعت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند و قرنطینه را رعایت کنند. از امروز تا جمعه آینده دوره زمانی و هفته مهمی است که باید بسیار دقت کنیم. بسیاری از افرادی که سفر رفته اند، قبل از سفر سالم بوده اند، اما ممکن است اکنون مبتلا یا ناقل باشند.

وی گفت: کارمندان ادارات معمولا پس از عید در یک اتاق جمع می‌شوند تا با یکدیگر دیدار کنند، توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهند، این مساله بسیار خطرناک است و به گسترش بیماری دامن می‌زند. از مردمی که در روز طبیعت به توصیه‌ها توجه کردند و به پارک‌ها نرفتند تشکر می‌کنیم؛ هر چند احتمالا کاهش حضور مردم در پارک‌ها به علت حضور گروه‌هایی از مردم در سفر بود و اگر این افراد پروتکل شکن در شهر‌ها بودند، احتمالا پارک هم شلوغ می‌شد.

رئیسی با اعلام آخرین وضعیت رنگ بندی شهر‌ها افزود: هم اکنون ۴۷ شهر در وضعیت قرمز، ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر در وضعیت زرد و فقط ۱۴ شهر آبی است. از همه مردم می‌خواهیم حتما پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنند، به ویژه در این هفته که بعد از بازگشت از سفرهاست و بی توجهی ها می‌تواند خیز بسیار بلندی از بیماری را در کشور شروع کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ هزار نفر افراد کرونا مثبت، نقض قرنطینه کردند و در ایام نوروز به سفر رفتند، گفت: همه این افراد به ازای هر روز سفر ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و برخورد‌های قانونی با این افراد انجام می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تصمیمی درباره ماه رمضان گرفته شده که برگزاری مراسم در شهر‌های آبی و زرد با رعایت پروتکل‌ها و درصدی که مجاز است، امکانپذیر باشد و ترجیحا اولویت برگزاری مراسم در فضا‌های باز است. برای شب‌های احیا نیز به زودی در قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا تصمیم گیری می‌شود