قالب وردپرس دانلود آبجکت 3Dmax پرنده فناوری

مخالفت سخنگوی سازمان غذا و دارو با فروش دارو در داروخانه‌های آنلاین / توییت رییس سازمان فناوری‌اطلاعات درباره لزوم داشتن آیین‌نامه فعالیت استارتاپی در کشور

به دنبال انتقاد مدیرعامل دیجی‌کالا از عدم همکاری سازمان غذا و دارو در فروش آنلاین دارو در این سایت، کیانوش جهانپور، سخنگوی این سازمان در یک توییت گفت که فروش دارو و اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه‌های آنلاین در سایر فروشگاه‌های آنلاین مجاز نیست.

به گزارش ندای تجنآی تی ایران در خبری نوشت: مدیر عامل دیجی‌کالا دیروز در چند توییت با اشاره به مانع‌تراشی سازمان‌ غذا و دارو برای فروش دارو و اقلام بهداشتی در مارکت‌پلیس‌ها نوشته بود: «در حالی که در دنیا با راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی فروش داروهای دارای نسخه هم آنلاین شده و ‌«داروخانه آمازون» راه‌اندازی شده است، سازمان غذاوداروی کشور ما برای فروش آنلاین داروهای بدون نسخه هم (OTC) همچنان مانع‌تراشی می‌کند.»

همچنین او با تاکید بر اینکه برخی از داروخانه‌ها خبر از فشارهایی از طرف سازمان‌های مرتبط، برای قطع همکاری با دیجی‌کالا دادند، گفت: «از بهمن ۹۹ داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز را در دیجی‌کالا معرفی کردیم تا بتوانیم در چارچوب همین دستورالعمل‌های قدیمی و به‌روز نشده فعلی، به فعالیت بپردازیم، در حالی‌ که در دوران کرونا جهان به سمت استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیک در حرکت است و مسئولین سلامت در کشورها می‌کوشند تا هرچه بیشتر ترددهای غیرضروری را کم کنند و مردم را به خرید آنلاین عادت دهند، این میزان از مقاومت و مانع‌تراشی مسئولین سازمان غذاودارو حیرت‌آور است.

امروز اما سخنگوی سازمان غذا و دارو بدون اشاره به نام دیجی کالا در توییتی اعلام کرد که فروش دارو در داروخانه های آنلاین و فروش اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه های آنلاین در سایر فروشگاه‌های آنلاین مجاز نیست و از مردم خواست که این موارد را جهت پیگیری قانونی گزارش کنند. همچنین او در پیامی که منتشر کرده، نوشته است: «کما اینکه سوپرمارکت محله هم داروخانه محله نیست! موارد تخلف را جهت پیگیری قانونی گزارش کنید.»

از همین رو هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا در واکنش به توییت کیانوش جهانپور، با انتشار پیامی در توییتر خود، با توضیح اینکه مارکت‌پلیس، یک زیرساخت مبتنی بر تکنولوژی و پلتفرم آنلاینی است که هر کسب‌و‌کاری از جمله داروخانه‌ها باید بتوانند با رعایت همان ضوابط و مقررات حاکم بر داروخانه‌های آنلاین، فروشگاه خود را در آن راه‌اندازی کنند؛ نوشت: «آقای دکتر جهانپور مارکت‌پِلیس‌ها سوپرمارکت محله نیستند. کاری که ما قصد انجامش را داریم این است که داروخانه‌هایی که مجوز داروخانه آنلاین دارند، این اقلام را در دیجی‌کالا تحت ضوابط سازمان غذا و دارو و رعایت تمام استاندارهایی که وجود دارد به فروش برسانند و خودشان هم برای مشتریان ارسال کنند. شما بگویید اشکال این روش چیه؟ این مدل عرضه با اصول مورد نظر سازمان غذاودارو منافاتی ندارد اگرچه به زحمت تدوین دستورالعمل‌های جدید و به‌روز منطبق بر تحولات فناورانه نیاز دارد. مقاومت سرسختانه سازمان غذاودارو در مقابل تحول دیجیتال اعجاب‌انگیز است! منافع قشری خاص رو با سلامت مردم گره نزنیم.»

همچنین رییس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به صحبت‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتر خود به تاخیر تنظیم آیین‌نامه فعالیت استارتاپی اشاره کرد و نوشت: «استارتاپ بد است آنلاین بد است رفاه بد است شفافیت بد است فقط اینا خوبند! چند سال است قرار است یک آیین‌نامه فعالیت استارت‌آپی درآورند، ولی فقط درخواست فیلتر و نامه ممنوعیت و توییت ضدنوآوری تولید کرده‌اند!»

این در حالی است که در ایام کرونا و قرنطینه، فروشگاه‌های اینترنتی، داروخانه‌های آنلاین و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی بیشترین نقش را برای جلوگیری از تجمع در محیط‌های آلوده مانند داروخانه و بیمارستان و درمانگاه‌ها داشتند.

چالش‌های مجوز استارتاپ‌های پزشکی در دوران کرونا

گفتنی است که پس از شیوع بیماری کرونا؛ بیمارستان‎ها، آزمایشگاه و مراکز بهداشتی و درمانی از این دست به عنوان آلوده‌‎ترین نقاط به کرونا بودند و شرایط را برای افرادی مشکوک به کرونا سخت می‎‌کرد. زیرا در صورت سالم بودن، ریسک ابتلای آن‌ها به کرونا را بالا می‌برد. به این ترتیب، برخی از استارتاپ‌ها به ارائه خدمات پزشکی روی آوردند، یا اینکه برخی مارکت‌پلیس‌ها شروع به فروش برخی از اقلام‌های دارویی و بهداشتی کردند، تا در کنار ارائه خدمات خود، وسایل رفاه را برای افراد در منزل را فراهم کنند. اما این ارائه خدمات در این مدت برای آنها چالش‌آفرین بوده و در موارد حتی با درخواست سازمان غذا و دارو نیز فیلتر شده‌اند.

توییت رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشور

درباره ی admin2

مطلب پیشنهادی

معرفی برگزیدگان مسابقه کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد

برگزیدگان مسابقه کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *