مرگ 47 نفر ناشي از برق‌گرفتگي در سال 99
مرگ 47 نفر ناشي از برق‌گرفتگي در سال 99

در سال گذشته 47 نفر به دليل برق‌گرفتگي در استان جان خود را از دست دادند،‌ اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 46 درصد افزایش داشت.به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومي اداره کل پزشکی قانونی مازندران، از كل موارد برق‌گرفتگي سال گذشته 45 نفر مرد و 2 نفر زن […]


در سال گذشته 47 نفر به دليل برق‌گرفتگي در استان جان خود را از دست دادند،‌ اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 46 درصد افزایش داشت.
به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومي اداره کل پزشکی قانونی مازندران، از كل موارد برق‌گرفتگي سال گذشته 45 نفر مرد و 2 نفر زن هستند.
بر اساس این گزارش خرداد ماه با 12 ، مرداد با 9 و تیر با 6 موردفوتی بیشترین ماه هایی بود که در آن حادثه به ثبت رسید.

به منظور پيش‌گيري از برق‌گرفتگي به نكات زير توجه كنيم:
بررسي‌هاي انجام شده در سازمان پزشکي قانوني نشان مي‌دهد که اغلب اين حوادث به دليل عدم آشنايي با اصول پيشگيري از وقوع برق گرفتگي و اصل کلي برق گرفتگي، یعنی عبور جريان برق از بدن به زمين رخ می‌دهد.

فيوزها، چه اتوماتيک چه غير اتوماتيک از برق گرفتگي جلوگيري نمي كند و جريان برق بسيار اندکي ـ در حد 100 ميلي آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان مي شود، در حالي که فيوزها با جريان ده ها و حتي صدها برابر اين ميزان هم از کار نمي افتند. به خاطر داشته باشيم فيوزها با قطع جريان برق از وقوع خرابي در سيم کشي و آتش سوزي پيشگيري مي کنند و نمي توانند از برق گرفتگي و مرگ ناشي از آن جلوگيري کنند.

از سويي سيم اتصال به زمين در پيشگيري از برق گرفتگي نقش موثری دارد. وجود سيم سوم در سيم کشي منازل (سيم اتصال به زمين) بسیار مهم بوده و به جلوگيري از برق گرفتگي کمک می کند.

برق گرفتگي در محيط‌هاي مرطوب بسيار محتمل‌تر از محيط هاي خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بيشتر از پوست خيس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند