برگزاری آیین اختتامیه همایش « مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»
برگزاری آیین اختتامیه همایش « مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»

آیین اختتامیه همایش ملی «مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» به کوشش موسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) ساری در دو نوبت صبح و عصر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد. به گزارش ندای تجن به نقل از کمیته روابط عمومی و رسانه همایش، نوبت صبح اختتامیه با قرائت قرآن کریم […]

آیین اختتامیه همایش ملی «مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» به کوشش موسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) ساری در دو نوبت صبح و عصر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد.

به گزارش ندای تجن به نقل از کمیته روابط عمومی و رسانه همایش، نوبت صبح اختتامیه با قرائت قرآن کریم در سالن اجتماعات شماره یک دانشکده هنر و معماری آغاز و دکتر عبدالرحمن باقرزاده (استادیار دانشگاه مازندران) به ارائه مقاله با عنوان “حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ” پرداخت.

پس از آن، وحید حیدرنتاج (استادیار دانشگاه مازندران) مقاله خود با عنوان”باغ‌های ایرانی مازندران؛ الگویی برای طراحی بوستان‌ها و فضاهای شهری در منظر شهری معاصر” را ارئه نمود. سپس خانم دکتر فتانه محمودی (دانشیار دانشگاه مازندران) و آقای هامون مهدوی، مقاله ای با عنوان “تحلیل گفتمان شمایل‌نگاری بناهای مذهبی مازندران در دوره قاجار” را ارائه نمودند. از دیگر مقاله‌های ارائه‌شده در نوبت صبح، مقاله‌ای با عنوان”جلوه‌های هنر اسلامی در کاروان‌سراهای مازندران با تاکید بر کاروان‌سرای گدوک و گمبوج” بود که توسط دکتر مصطفی رستمی (استادیار دانشگاه مازندران) و خانم خورشید مهدوی ارئه شد. بعد از آن، آقای مهدی خلیلی (دانش‌آموخته دانشگاه تهران) و دکتر ایرج رضایی (دانش‌آموخته دانشگاه تهران) مقاله‌ای با عنوان”مطالعه جغرافیای تاریخی پنج رود بزرگ شرق مازندران و پیشنهادی برای وجه تسمیه دریای کاسپین/خزر” را ارائه دادند.

عباس پناهی (دانشیار دانشگاه گیلان) نیز مقاله‌ای با عنوان “ویژگی‌های تاریخ‌نگاری مرعشی” ارائه کرد و در نهایت دکتر محمد قربانی (استاد دانشگاه فردوسی مشهد) مقاله‌ای با عنوان “دورنمای آثار سیاست‌ها و برنامه‌های گردشگری هوشمند بر تاب‌آوری اقتصادی مازندران” ارائه داد و به این ترتیب، برنامه نوبت صبح به پایان رسید.

در نوبت عصر، نیز با قرائت استاد حبیب‌الله غفاری؛ از چهره‌های ممتاز قرائت قرآن کریم برنامه با محوریت علمی، فرهنگی و هنری آغاز شد.

نماهنگ گزارش عملکرد دبیرخانه همایش، برنامه بعدی این جلسه بود.

سپس در این نشست، استاد حسن فاضلی ( عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران) و از چهره‌های فاخر عرصه باستان‌شناسی، با موضوع “‌اهمیت و جایگاه مطالعات باستان‌شناسی در توسعه فرهنگی و گردشگری استان مازندران” به ارائه سخنرانی پرداخت.

وی در این نشست به انتقاد از وضعیت موجود در عرصه گردشگری تاریخی مازندران پرداخت و با ترسیم چهره گردشگری بر پایه مولفه‌های بنیادین این عرصه، حول دانش‌های باستان‌شناسی و تاریخ، به مقوله مهم توجه به اقتصاد گردشگری بین‌المللی در مازندران اشاره کرد و افسوس خود را به صراحت از عدم آگاهی و برنامه‌ریزی و نیز استفاده از نخبگان این عرصه در مازندران که برخی از آن‌ها از چهره‌های ملی و بین‌المللی هستند، خطاب به همه مسئولان امر اعلام کرد.

در ادامه برنامه، استاد سیدمحمدعلی کاظمی( شروین) از چهره‌های فرهیخته ادب و فرهنگ مازندران به اجرای شعر آیینی پرداخت.

سپس آیین تجلیل از شش چهره ارجمند عرصه‌های تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران به همراه تیزرهای اختصاصی ویژه هر یک از این استادان، به اجرا درآمد.این چهره‌ها به شرح زیر تجلیل شدند:

استاد سیدمحمدعلی کاظمی(شروین) در بخش فرهنگ و ادب؛

استاد محمدرضا اسحاقی در بخش فرهنگ و هنر؛

حجت الاسلام استاد سیداحمد شفیعی مازندرانی در بخش فرهنگ و هنر؛

استاد دکتر حسن فاضلی در بخش فرهنگ و تاریخ؛

استاد جهانگیر نصری اشرفی در بخش فرهنگ، هنر و تاریخ؛

زنده‌نام استاد قاسمعلی ایران‌منش در بخش فرهنگ، هنر و تاریخ.

این چهره‌ها به ترتیب در عرصه ادبیات آیینی، موسیقی آیینی، خوشنویسی، پژوهش، تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران، در شمار نام‌آوران این سرزمین به حساب می‌آیند.

در ادامه از پژوهشگران برتر این همایش نیز تجلیل شد:

دکتر رضا شجری و خانم دکتر زمانه حسن نژاد بابت مقاله با عنوان”ارزیابی نقش جغرافیا در تداوم حیات باوندیان اسپهبدیه”

حجت‌الاسلام دکتر عبدالرحمن باقرزاده بابت ارائه مقاله‌ای با عنوان”حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ”

خانم دکتر فتانه محمودی و آقای هامون مهدوی بابت مقاله‌ای با عنوان”تحلیل گفتمان شمایل‌نگاری بناهای مذهبی مازندران در دوره قاجار”.

پس از آن از دستاوردهای همایش؛ شامل کتاب و DVD نیز با حضور مسئولان استانی رونمایی شد.

سپس حجت‌الاسلام محمود دیانی، دبیر همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و رییس موسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری در این مراسم با تقدیر از حامیان این رویداد مهم علمی و فرهنگی، بر ضرورت حمایت بیشتر مسئولان از برگزاری چنین رویدادهای فاخری در جامعه تاکید کرد.

وی با اشاره به این که مازندران در طول تاریخ، مهد فرهیختگان و شخصیت‌های بنام علمی و فرهنگی و دینی بوده است، افزود: ما نسبت به این میراث ارزش‌مند مسئولیت داریم و باید در معرفی آن‌ها به جامعه، بیشتر تلاش صورت پذیرد.

ایشان با بیان این که مازندران در حوزه‌های فرهنگی، فلسفی و فقهی دارای چهره‌های فاخر و برجسته‌ای است که باید از آن‌ها تکریم و تجلیل شود، تصریح کرد: امروز باید الگوهای فاخر فرهنگی، علمی و دینی بیش از پیش به جامعه معرفی شوند.

حجت‌الاسلام دیانی با اشاره به این که مازندران در 350 سال اخیر میراث‌دار تفکر عقلانی بوده است، خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به میراث ارزش‌مند مازندران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و دینی زیبنده نیست.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که در طول برگزاری همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت از ظرفیت استادان و فرهیختگان علمی، فرهنگی و دینی بسیاری بهره گرفته شده است، تصریح کرد: تلاش کردیم در این رویداد فاخر علمی و فرهنگی، دستاورد مناسبی برای رشد و پیشرفت استان در عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

وی در ادامه نسبت به کم‌توجهی برخی مدیران امر، نسبت به برگزاری چنین رویداد فاخری در استان، انتقاد کرده و این مسئله را از چالش‌های جدی فرهنگی در مازندران برشمرد.

دیانی در انتهای سخنان خود با اشاره به حمایت‌های ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، دانشگاه مازندران و نیز برخی پشتیبانی‌های ستادی در استانداری مازندران، از زحمات بی‌دریغ جناب آقای احد جاودانی ( مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) و نیز جناب آقای علیرضا شریعت ( فرماندار شهرستان آمل) قدردانی نمود.

پس از آن طنین نوا و آوای جان‌افزای استاد محمدرضا اسحاقی؛ از مفاخر فرهنگی مازندران و دارنده نشان هنری، به این نشست، طراوتی نو بخشید.

در بخشی دیگر، سید رسول موسوی حاجی؛ رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و دبیر علمی همایش نیز به ارائه گزارش روند علمی همایش پرداخت. وی گفت: ۷۲ نفر اعضای کمیته علمی این رویداد بوده‌اند و هم‌چنین بیش از ۸۰ مقاله به دبیرخانه رسید. نیز دو پیش‌نشست علمی با محوریت مسائل مهم استان در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، کشاورزی و منابع طبیعی از برنامه‌های دوهفته پایانی منجر به اختتامیه بوده است.

پایان‌بخش این مراسم، انجام قرعه‌کشی مسابقه بزرگ “مازندران‌شناسی” بود که طی آن برای 20 نفر از برندگان این مسابقه، هدایایی از سوی دبیرخانه همایش در نظر گرفته شد.

از نکات جالب توجه این نشست، اجرای بسیار جذاب جناب آقای رحمان قدمی بود که نکات تکمیلی وی در عرصه مازندران‌شناسی، بر غنای محتوایی جلسه افزود.

این نشست با حضور دکتر حسن نژاد؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، عباس زارع؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد..