لزوم انتخاب استانداران دارای روحیه تاب‌آوری
لزوم انتخاب استانداران دارای روحیه تاب‌آوری

انتخاب استانداران دولت سیزدهم براساس سنجش روحیه تاب آوری صورت گیرد.

مسلما توجه به روحیه “تاب‌آوری” در انتخاب مسئولان استانی از سوی دولت مردمی می‌تواند بارقه امیدی برای ورود افراد توانمند، آماده و دارای مهارت برای پذیرش و قبول مسئولیت باشد تا مردم هم به آرامش بیشتری دست یابند.

اختصاصی ندای تجن- کابینه دولت جدید رأی اعتماد از نمایندگان مجلس گرفته‌ است و مدیران “دولت مردمی” تعهدنامه‌ای را مبنی بر توجه به قشر محرومان، مبارزه با فساد و رعایت قانون، رفع موانع تولید، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات با هدف چابک سازی نظام اداری  و لزوم توجه به شایسته سالاری در انتخاب مدیران را به امضا رساندند.

 کم‌کم روزهای تغییر استانداران فرا می‌رسد، مسلما با توجه به شعار” دولت مردمی “که سعی در توجه به اقشار مختلف جامعه دارد، از افرادی که متناسب با این روحیه باشند برای سمت استانداری دعوت می‌شود.

اما باید گفت که در دوره کنونی با توجه به شیوع بیماری کووید-19که روزانه صدها تن را به کام مرگ می‌کشاند و همین طور هشدار سازمان نظام روان‌شناسی نسبت به عوارض و پس‌آمدهای ناشی از بیماری کرونا در روح و روان جامعه،  داشتن روحیه مردمی در کنار ظرفیت‌های علمی و روحیه تاب‌آوری دارای اهمیت است چون از این طریق می‌توان  به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری آنان هم توجه کرد و در صورت لزوم مورد محک قرار داد.

 کابینه دولت در گام نخست به امضای تعهدنامه ترغیب شدند، حال از استانداران منتخب هم می‌توان درخواست کرد، با توجه به اینکه شرایط کنونی کشور شبیه جنگی نابرابر میان انسان و ویروس است میزان سلامت جسمی و روحی خود را بسنجند تا نسبت به توانمندی لازم برای دریافت سمت دولتی آگاهی یابند.

از طرفی استاندارانی که بر سر کار می‌آیند باید تکلیف خود را با خودشان روشن کرده باشند، به عبارتی فرد مورد نظر باید بداند که آیا توانایی قبول مسئولیت را دارد یا صرفا برای داشتن یک میز و تعارف یک دوست، استاندار می‌شود( شیوه‌ای که متاسفانه در سیاست ایران جا خوش کرده است)، استانداران باید بدانند مردم منطقه‌ای که مسئولیت نمایندگی دولت را در آن جا برعهده می‌گیرند از لحاظ شرایط جسمی و روحی چگونه هستند؟ آیا می‌توان با منابع انسانی که به دلیل شرایط کرونایی و مرگ و میر ناشی از آن روحیه ضعیفی پیدا کرده‌اند پروژه‌های نیمه‌کاره منطقه را به اتمام رساند یا خیر؟

 مسلما سنجش توانمندی جسمی و روحی استانداران منتخب با توجه به اینکه اصولا یک شخصیت سیاسی محسوب می‌شوند و به تناسب آن و وجود مشکلات بسیار طی دو سال کرونایی، شاید کمتر به احساسات و عواطف مردم در شرایط کنونی توجه کنند،  نه تنها سبب آگاهی بیشتر نسبت به ویژگی‌های شخصیتی لازم برای قبول مسئولیت می‌شود بلکه اعتماد مردم نسبت به دولت در رأس و در نهایت استانداران منتخب، جلب می‌شود.

در نتیجه سنجش میزان تاب‌آوری استانداران با استفاده از نتیجه حاصل از ظرفیت‌سنجی آنان امکان خواهد داشت و می‌توان از لابلای افراد مورد نظر، انسان‌های آرام، صبور و دارای روحیه مناسب شرایط کنونی را انتخاب کرد تا در کنار ایجاد آرامش برای مردم، اقدامات زیرساختی و پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانند.

اگر فردی که با درنظر گرفتن شرایط مساعد جسمی و روحی برای استانداری انتخاب می‌شود بتواند با توجه به عواقب ناشی از کرونا در جامعه به کار خود ادامه دهد و سبب برون رفت مردم از مشکلات شود آن وقت می‌توان به انتخاب دولت آفرین گفت.