عدم تامین واکسن از تهران سبب کمبود شد/ مردم برای دریافت تست pcr اصرار نکنند
عدم تامین واکسن از تهران سبب کمبود شد/ مردم برای دریافت تست pcr اصرار نکنند

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم تامین واکسن از سوی تهران را دلیل کمبود آن در مازندران مطرح کرد.

دکتر قاسم اویس با اشاره به اینکه عدم تامین واکسن از تهران سبب شد تا به افرادی که برای تزریق نوبت دوم واکسن کرونا در روزچهارشنبه وقت داده بودیم با کمبود واکسن مواجه شویم، افزود: در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه واکسن نداشتیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن– دیروز صبح مردم استان در شهرستان‌های مختلف علیرغم ارسال پیامک و تماس پزشک خانواده برای تزریق واکسن شاهد کمبود واکسن در مراکز تجمیعی بودند.

همین موضوع و سئوالاتی درباره چگونگی برخورد با بیماران کووید -19، شایعاتی که درباره عدم ابتلا به کرونا تا 6ماه پس از بیماری نوبت نخست سبب شد تا گفتگویی کوتاه با  دکتر قاسم اویس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه  براساس اطلاع‌رسانی که از تهران صورت گرفته بود و با تصور اینکه تامین واکسن روتین اتفاق بیفتد همکاران اقدام به نوبت‌دهی در روزهای یکشنبه و دوشنبه کردند، گفت: اما متاسفانه در اواسط روز دوشنبه هفته جاری اعلام شد که واکسن توزیع نمی‌شود و در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه واکسن نداریم.

عدم تامین واکسن از تهران سبب کمبود شد

دکتر قاسم اویس با اشاره به اینکه عدم تامین واکسن از تهران سبب شد تا به افرادی که برای تزریق نوبت دوم واکسن کرونا در روزچهارشنبه وقت داده بودیم با کمبود واکسن مواجه شویم، افزود: در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه واکسن نداشتیم و در حال حاضر افرادی که برای تزریق دوز نوبت دوم به مراکز تجمیعی مراجعه کردند، دچار مشکل شدند گرچه به همکاران سپردیم تا بلافاصله پیامک دهند و نوبت‌ها را لغو کنند اما ظاهرا موفق نشدند.

از طرفی افرادی که در مرحله تزریق دوز نوبت دوم هستند و از ما گواهی برای زمان تزریق نوبت دوم گرفتند تجمع و پیگیری انجام می‌دهند و با توجه به اینکه 10 روز در حال تزریق واکسن نوبت دوم هستیم،افرادی که باید دوز نوبت اول را تزریق کنند، باقی می‌مانند.

اویس با بیان اینکه یک سری از افراد در گروه سنی که قبلا اعلام شده قرار دارندو به دلیل بیماری که وجود دارد حق شان است و توقع دارند که نوبت اول را تزریق کنند اما به درب بسته می‌خورند، گفت: ما هم شرمنده مردم هستیم، با توجه به اینکه  تامین واکسن بر عهده ما نیست و تزریق واکسن وظیفه ماست ،در چندین مصاحبه از مردم خواهش کردیم که مراجعه نداشته باشند اما بالاخره اتفاق میفتد.

وی با اشاره به اینکه 41درصد از مردم معادل یک میلیون و 280هزار نفردر  استان واکسینه شدند که از این تعداد 440هزار نفر دوز دوم را دریافت کردند، گفت: میانگین کشوری واکسیناسیون 30درصد است که همین اختلاف علیرغم نقطه قوت استان در کشور به دلیل کمبود واکسن، نقطه ضعف هم محسوب می شود.

کمبود واکسن داریم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد:درحال حاضر کمبود واکسن سینوفارم، آسترازنکا و اسکورزید داریم.

اویس با بیان اینکه دیروز 10هزار دوز واکسن کووایران برکت به استان تحویل  دادند، افزود: قرار شد امروزغروب (پنجشنبه) 180هزار دز واکسن سینوفارم و 20هزار دوز واکسن آسترازنکا تحویل دهند، فردا واکسن‌ها توزیع و از روز شنبه تزریق می‌شود.

این مسئول بیان کرد:از طرفی در انتظار دریافت واکسن کووایران برکت در روزهای آینده هستیم تا تعهدات به مردم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه تست pcr در زمان کنونی که با اپیدمی بیماری کووید-19مواجه هستیم معنا و مفهومی ندارد، گفت: کسی که علائم سرماخوردگی دارد حال اگر آبریزش بینی، بدن درد یا گلو درد است به کرونای دلتا مبتلاست وباید مسائل مربوط به آن را رعایت کند.

بیمار مبتلا به کرونای دلتا می‌تواند با مصرف استامینوفن ومایعات کافی تحت نظر پزشک خود قرار داشته باشد و اگر دچار بدحالی یا  تنگی نفس شود مراقبت‌های بالینی برایش انجام شود.

از طرفی اگر فردی علایم کرونا داشته باشد ولی تست pcr منفی داشته باشد به معنای نداشتن بیماری کرونا نیست بلکه حتما کرونا دارد چون هر تست pcr ممکن است 30درصد منفی کاذب باشد و 60الی 70درصد مثبت درست را نشان دهد.

وی با بیان اینکه علائم عمومی بیماری کرونای دلتا3الی 5روز پس از تماس با بیمار مبتلا، بروز می‌کند، افزود:به پزشکان خانواده اعلام شده است که نیازی به ارجاع دادن مردم به سمت محل تشخیص کرونا نیست، به بیماران توصیه کنند 7الی 10روز در قرنطینه باشند و در صورت نداشتن علائم بیماری به روال معمول زندگی ادامه دهند و اگر علائم داشتند به مدت 14روز تحت نظر پزشک معالج در قرنطینه باشند.

مردم برای دریافت تست pcr اصرار نکنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه سرگردان کردن مردم برای دریافت تست pcr دردی را درمان نمی‌کند، اضافه کرد:ممکن است آزمایش فردی، هموگلوبین پایین نشان دهد و دلیل آن بیماری قندخون باشد.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند در آگاهی بخشی عمومی به مردم  کمک کنندو مسلما با بالارفتن سطح سواد سلامت مردم، میزان استرس آنان  کاهش می‌یابد.، افزود:لازم است مردم بدانند که اصراربه پزشک خانواده برای دریافت تست pcr برای تشخیص بیماری کرونا لازم نیست.

اویس گفت:انتظار می‌رود که  افراد بهبودیافته و واکسن زده تا 6ماه به بیماری مبتلا نشوند یا در صورت ابتلا، بیماری شدت کمتری داشته باشد؛ البته این انتظار براساس گمانه‌زنی است و نمی‌توان گفت این افراد اصلا مبتلا نمی‌شوند چون تحقیقات علمی کافی در این زمینه وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد.

وی به مردم تاکید کرد که برای دریافت دوز نوبت اول تا زمان دریافت پیامک اطلاع‌رسانی صبرکنند و افزود:اطلاع رسانی  به پزشکان خانواده صورت گرفته تا فعلا نوبت دهی نکنند ومنتظر پیامک باشند.

3ماه فرصت برای دریافت دز نوبت دوم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه کمیته علمی از کشوربه استان اعلام کرده است که افراد واکسینه شده در نوبت اول تا مدت 3ماه فرصت برای تزریق دوز نوبت دوم  دارند، گفت: مردم نگران نباشند و پس از تزریق واکسن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون تا زمانی که 70الی 80درصد جامعه واکسینه نشدند احتمال ابتلا وجود دارد.