پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مجازی از سوی نصر/ در تلاش برای فعالیت رسمی مشاوران احراز صلاحیت شده هستیم
پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مجازی از سوی نصر/ در تلاش برای فعالیت رسمی مشاوران احراز صلاحیت شده هستیم

بهنیا گفته است که سازمان نصر طرحی با عنوان «ایجاد منطقه آزاد مجازی» به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده که زمینه لازم برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف در جهت راه اندازی سرویس جدید بومی را فراهم می‌آورد.

بهنیا گفته است که سازمان نصر طرحی با عنوان «ایجاد منطقه آزاد مجازی» به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده که زمینه لازم برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف در جهت راه اندازی سرویس جدید بومی را فراهم می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن فعالان فناوری اطلاعات در طول مدت شیوع بیماری کووید-19 دوران متفاوتی را گذراندند که برای قشری از آنان سخت و برای برخی هم همراه با پیشرفت و نوآوری بود.

با هدف آگاهی بیشتر نسبت به چگونگی فعالیت این قشر گفت‌و گوی کوتاهی با بردیا بهنیا، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مازندران که مسئولیت نائب رئیسی نصر کشور هم برعهده دارند انجام دادیم که در متن زیر می‌خوانید:

1:با توجه به اینکه حوزه ارتباطات بیشتر از حوزه فناوری اطلاعات در کشور مورد توجه قرار گرفته است، نام‌گذاری روز 22تیرماه با عنوان «روز ملی فناوری اطلاعات» چقدر می‌تواند بر توجه نسبت به بخش فناوری اطلاعات در کشور تاثیرگذار باشد؟

به نظر می‌رسد که در آغاز حرکت  به سمت نرم افزاری شدن هستیم ودر این زمان درج روز «فناوری اطلاعات» در تقویم رسمی کشور امید و نویدی برای فعالین فناوری اطلاعات است؛ تاکنون تمام  تمرکز در حوزه زیرساخت، شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت ارتباطی بود و اکنون هم صحبت از 4G و 5Gمی‌کنیم در حالی که از این بسترها استفاده نشده است ضمن اینکه انتخاب وزیر جدید بیشتر به سمت فناوری اطلاعات است تا ارتباطات. ایشان در برنامه خودشان  شبکه ملی اطلاعات را برنامه اصلی درنظر گرفتند و تمرکزشون برروی عملیاتی شدن خدمات دولت الکترونیک است.

2:فعالیت اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور طی دو سال گذشته  چطور بودو چقدر توانستند با توجه به مشکلات ناشی از کرونا به ادامه فعالیت خود بپردازند؟

کرونا دارای دو بعد بهداشتی، تغییر نحوه سرویس گرفتن و بخش اقتصادی بود وبا توجه به اینکه بخش سخت افزار کامپیوتر در اولویت زندگی مردم نبود سبب از بین رفتن بخشی از بازار به دلیل گرانی و ازدست رفتن کسب و کار در این حوزه شد؛ درواقع درآمد بسیاری از صنوف به دلیل تعطیلی کم شد و از طرفی فشارهایی مانند مدارس الکترونیکی سبب شد تا اعضای سازمان در حوزه ارائه خدمات نرم افزاری بیشتر درگیر شوند و فروش تبلت به صورت محدود در بخش سخت‌افزار صورت گیرد.

می توان گفت که افزایش خدمات نرم افزاری در حوزه فناوری اطلاعات در دوران کرونا بیشتر یک فرصت بود تا تهدید. به طوری که ما اعتقادی به جلسات از راه دور نداشتیم اما اکنون رونق گرفته وبخش فناوری اطلاعات در سازمان‌های مختلف پررنگ شده است تا نیازهای این حوزه رفع شود .

3:آیا حمایتی از بخش سخت افزار در دوران کرونا صورت گرفت؟

بسیار محدود، در سطحی که نیاز اولیه کشور برای تامین فرآیندهای الکترونیکی که  به رفع نیازهای آموزشی بازمی‌گردد از حوزه سخت افزار حمایت شد و دولت در 6ماه پایانی سال 99 در قالب تسهیلاتی کمک به شرکت‌های فناوری اطلاعات را شروع کرد که اثرات آن حداقل یک سال بعد مشخص می‌شود،با توجه به اینکه در بخش سخت افزار از نظر دانش، فکر و تکنولوژی مشکلی نداریم با تامین سرمایه، کارها شروع می‌شود.

4: پس از بیان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، مخالفت‌های بسیاری از سوی انجمن کسب‌و کارهای مجازی و سایر نهادها و حتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت گرفت که همین موضوع سبب ایجاد تغییراتی در طرح و نظرسنجی از بخش خصوصی درباره آن شد اما هنوز نظر مساعد را جلب نکرده است، شما چه نظری درباره این طرح دارید؟

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی برای خودش حاشیه زیاد داشت و بسیاری از افراد با علم یا بدون علم درباره آن نظر دادند؛عقیده دارم بدون هرگونه تعصبی فضای مجازی در کشور ما بسیار باز و بدون کنترل است، بازبودن -به این معنا نیست که دسترسی‌ها را ببندیم چون بستن دسترسی خودش دارای اشکال است به طوری که در حال حاضر هم به گونه ای دیگر، این مشکل را داریم که سایت‌ها، فروم های علمی و فنی در حوزه نرم افزار اجازه دسترسی به کاربران از ایران نمی‌دهند.

بلکه منظور از بازبودن این است که مردم آگاهی لازم برای اینکه در چه سنی، چه دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، دارا باشند اما این اقدام در کشور ما انجام نشده و  در خانواده تبلت را بدون نظارت به فرزندان‌مان می‌دهیم به طوری که در پیشرفته‌ترین کشورها مانند آمریکا هم چنین فضای باز و دسترسی وجود ندارد.

در آنجا یک بچه تا سن 9سالگی اجازه دسترسی به اینترنت ندارد و از سن 9تا 11 سالگی با نظارت والدین و از سن 15الی 18سالگی با سرکشی والدین صورت می‌گیرد و پدرو مادر اجازه دارند که تا 18سالگی سرزده موبایل فرزندان خود را ببینند، اما در کشور ما یک بچه 6ساله این حق را به والدین نمی‌دهد.

پس لازم است در حوزه پرورشی و آموزشی در استفاده ازفضای مجازی کار کنیم بخشی از طرح صیانت برمی‌گردد به این حوزه، شاید کلمات و جملات به خوبی ادا نشده باشد که امکان اصلاح در جلسات کارشناسی وجود دارد.

از طرفی شاید در بخش‌هایی از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ضعف‌هایی وجود داشته باشد، به طور کلی در سازمان نصر کشور روی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی خیلی بحث کردیم، نخست اینکه نماینده سازمان نصر در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی که به بررسی طرح می‌پردازد حضور دارد، از این طریق قطعا نظرات اعضای صنف به کمیسیون می‌رود و از طرفی تلاش داریم تا تمام دغدغه‌های اعضا را پوشش دهیم و به سازوکاری مناسب برسیم.

لازم به ذکر است که در هیات رئیسه سازمان نصر کشور طرحی پیشنهاد و در اختیار نماینده های مجلس قرار دادیم که احتمالا در اختیار وزیر جدید هم قرار می‌دهیم؛ بررسی این طرح همزمان با جابجایی دولت جدید شده بود و روی آن بحث کارشناسی کردیم که این موضوع در طرح صیانت از کاربران فضای مجازی هم بیان شده است.

در طرح سازمان نصر تاکید شد تا زمانی که یک سرویس با قابلیت خوب پیاده نشد، سرویس موجود از دسترس خارج نمی‌شود، درواقع برای پیاده‌سازی سرویس جدید بومی باید انتقال دانش صورت گیرد و این انتقال جایی برای ورود دولت نیست بلکه باید بخش خصوصی ورود کند، این پیشنهاد را به صورت مشخص با عنوان «ایجاد مناطق آزاد مجازی»  در هیات رئیسه سازمان نصر کشور مطرح کردیم.

شبیه مناطق آزادتجاری در فضای واقعی که بسیاری از شرکت‌ها در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند در فضای مجازی هم این مناطق باشد که با نظارت دولت و دموکراسی کمتری این اتفاق بیفتد که آن جا انتقال تکنولوژی اتفاق بیفتد؛ در طرح صیانت تاکید شده تازمانی که یک سرویس داخلی با قابلیت خوب پیاده نشد، سرویس خارجی مشابه موجود از دسترس خارج نمی شود مانند چین که محصولی مشابه گوگل دارد، دلیلی برای رفتن به این مرورگر ندارد و فیلتر است.

به نظر می‌رسد طی برنامه حداقل 3ساله با ایجاد «منطقه آزاد مجازی» کشورها با رعایت قوانین ولی بدون بروکراسی برای ایران فعالیت کنند و این انتقال دانش اتفاق خواهد افتاد که بخش اول مطالعاتی آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شده است.

علاوه براین نصر کشور پیشنهاد تشکیل کارگروهی را داده که مورد استقبال سازمان‌ها و انجمن های مختلف مردم نهاد قرار گرفت و کمیسیونی با حضور آن‌ها در سازمان تشکیل شده‌است که در خروجی آن، نظرات همه صنف دیده و جمع‌آوری می‌شود تا در اختیار قانونگذاران قرار گیرد.

5:اگر موضوعی مورد نظر شماست، بفرمایید.

بله ، در حال حاضر پیگیر 2 مورد در سازمان نصر هستیم که در ابتدا تاسیس «سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات» است تا کار مهندسی را در قالب یک سازمان مهندسی انجام دهیم و دومین مورد  درباره گروه مشاورانی که براساس آزمون احراز صلاحیت کشوری انتخاب می‌شوند که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفتند و همان طور که می‌دانید امسال نخستین بار است که مشاوران در هیات رئیسه سازمان نماینده دارند.

در حال هماهنگی با سازمان اداری استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه هستیم تا این افراد  به عنوان مشاوران رسمی شناخته شوند و ابلاغیه‌های سایر حوزه‌ها را داشته باشند تا در تمام استان‌ها بتوانند فعالیت کنند، در حال حاضر شرکت‌های مشاوره در استان تهران با اعضای مشاور فعالیت دارند اما در استان‌ها کمتر شاهد این اتفاق هستیم؛ بنابراین با هماهنگی‌هایی که در حال انجام است، می‌خواهیم دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی از مشاوران استفاده کنند و این بازار کاری برای اعضای متخصص شود تا بتوانیم این حوزه را به صورت علمی و تکنیکال پیش ببریم که امیدواریم موفق به انجام این اقدام طی دوره 3ساله شویم .

 گفت‌و گو:نداکلائی