رئیس جمهور در نخستین گفت‌و گوی تلویزیونی:واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن تا آخر شهریور ماه قطعی شده است/ وعده داده شده درمورد مسکن با مطالعه بوده و باید عملی شود/  امروز با قاطعیت می گویم از نظر کالاهای اساسی در کشور مشکلی نداریم
رئیس جمهور در نخستین گفت‌و گوی تلویزیونی:واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن تا آخر شهریور ماه قطعی شده است/ وعده داده شده درمورد مسکن با مطالعه بوده و باید عملی شود/  امروز با قاطعیت می گویم از نظر کالاهای اساسی در کشور مشکلی نداریم

رئیس جمهور در نخستین گفتگوی تلویزیونی درباره میزان واردات واکسن، معیشت و ساخت مسکن با همکاری مردم خبرداد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کرونا موضوع اصلی کشور و مقابله با آن در یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت اولویت اصلی دولت است،گفت: برنامه دولت افزایش واردات واکسن و تقویت تولید داخلی است و همه تلاش خود را انجام می دهیم که در این زمینه کار با شتاب بیشتری انجام شود و دغدغه های مردم را به حداقل برسانیم.

به گزارش ندای تجن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شنبه شب در نخستین گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم، در پاسخ به نخستین سوال درمورد اقدامات انجام شده برای مقابله و مهار کرونا و تسریع در واکسیناسیون مردم، با بیان اینکه تا آخر شهریور ماه واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن قطعی شده است، گفت: وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه بسیج شده اند تا واکسن مورد نیاز مردم به سرعت تامین شود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در زمینه تولید داخلی واکسن نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده است و برنامه دولت حمایت از تولید داخلی است اما برآوردها نشان می دهد که به ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که تولید داخلی به تنهایی کفایت نمی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعطیلی های اصناف، مشاغل و آموزش مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کند، تاکید کرد: هرگونه اقدامی برای از سرگیری فعالیت ها از جمله بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی با تکمیل واکسیناسیون است و در کنار آن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات غیر ضروری باید از طرف همه مردم جدی گرفته شود.

آیت الله رئیسی با قدردانی از کادر درمان و مدافعان سلامت که با تلاش و فداکاری از جان مردم صیانت می کنند و تشکر از برداران و خواهران بسیجی و مردمی که در سراسر کشور به کمک کادر درمانی آمده اند، تاکید کرد:از ابتدای کار، مساله بیماری کرونا از اولویت‌های دولت بوده است و در صحبت‌ها و مذاکراتی که با سران برخی از کشورها داشتیم یکی از اولویت‌هایی که دغدغه من بود و پیگیری می‌کردم مساله تامین واکسن مورد نیاز بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تامین منابع ریالی و ارزی برای واردات واکسن در اولویت بوده و انجام شده است،گفت: با افزایش واردات واکسن و تقویت تولید داخلی طی روزها و هفته های آینده کار واکسیناسیون با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.  

آیت الله رئیسی افزود: نسبت به معوقات کادر درمانی و پزشکی هم عرض کردم که این معوقات باید سریعا پرداخت شود. اینها جزو اولویت‌های دولت است و وقتی می‌گوییم مساله کرونا مساله اولویت است یعنی همه ابعاد آن اولویت دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت سیزدهم چه اقداماتی برای نهضت ساخت یک میلیون واحد مسکن و نیز موضوع مبارزه با فساد، شفافیت و مدیریت تعارض منافع انجام شده است، گفت: بنای بنده این است که با مردم درباره کارهایی که انجام شده است گفتگو کنم و وعده‌هایی که داده شده از جمله ساخت یک میلیون مسکن باید عملی و اجرایی شود.

دکتر رئیسی افزود: برابر ارزیابی‌ها درسال به بیش از یک میلیون و نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکن جدید نیاز داریم، اما کف را یک میلیون واحد در نظر گرفتیم که قابل اجرا باشد. این وعده را هم مطالعه شده اعلام کردیم. امروز مجلس نیز قانونی را در بحث جهش تولید مسکن تصویب کرده است که دولت را مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال می کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: برای اجرای این وعده و تکلیف قانونی، دولت یک جاهایی خودش مسکن می‌سازد، یک جاهایی هم مثل بافت‌های فرسوده، عمدتا مردم اقدام به ساخت مسکن می‌کنند و دولت تسهیلات می‌دهد. انبوه‌سازان هم در موضوع ساخت مسکن وارد میدان می‌شوند و در عرصه نوسازی مسکن روستایی هم دولت مکلف شده که از نوسازی قریب به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال حمایت کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه این اقدامات در دستور کار دولت است و با مشارکت خودِ مردم انجام خواهد شد، تصریح کرد: در گزارش‌های بعدی شرح اقدامات انجام شده با مشارکت مردم اعلام خواهد شد. در همین دو سفری که به خوزستان و سیستان و بلوچستان داشتیم با شرایطی مواجه شدیم که ضرورت دارد دولت برای ساخت مسکن دست به کار شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت ساخت مسکن در عرصه اقتصاد نقش پیشتاز و پیشران دارد، خاطرنشان کرد: مسکن‌سازی خیلی از کسب و کارها را فعال و خیلی از نیازها را مرتفع خواهد کرد. ایجاد رونق در اقتصاد به واسطه نهضت ساخت مسکن در دستور کار است. برابر قولی که به مردم داده بودیم از روز اول به وزیر راه و شهرسازی گفتم که نهضت مسکن‌سازی را در دستور کار خود قرار دهد و اساسا شرط ما با ایشان برای مسئولیت همین بود و ایشان هم با حساسیت و قدرت موضوع را دنبال می‌کند.

دکتر رئیسی ادامه داد: بعضی‌ها تردید نکنند که آیا می‌شود این کار را کرد یا نه! این کار باید بشود، باید بیش از این میزان مسکن ساخته شود، حال این میزانی است که فکر می‌کردیم امکان تحقق آن هست و نکته دیگر این است که برای آن قانون تصویب شده است و قانون باید در کشور اجرا شود.

رئیس جمهور درخصوص مبارزه با فساد گفت: از موارد دیگری که بنده قول دادم که حتما از ابتدای کار دولت پیگیری کنم مبارزه با فساد بود. از روز اول به همه همکاران دولت اعلام کردم که منافذ فساد و بسترهای فسادزا را شناسایی کنند و این باید به صورت یک کار ویژه در دولت دنبال شود.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: قبل از شروع به کار رسمی در دولت به دوستان در کارگروه‌ها گفته بودم که این کار را پیگیری کنند تا بشود به عنوان یک منشور در دولت مورد توجه قرار گیرد. انشاءالله تا چند روز آینده این منشور هم به تمام دولتمردان و هم به اطلاع نخبگان و مردم عزیز خواهد رسید و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند بر این موضوع نظارت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ساز و کارهای اجرای این منشور نیز اعلام خواهد شد، اظهارداشت: وزرا، مسئولین و مدیران دولت انگیزه جدی برای مبارزه با فساد دارند، چون شرط ما برای همکاری در دولت فسادستیزی در همه سطوح بوده است و قرار گرفتن در مقابل دوربین و گزارش دادن صرفا بر عهده رئیس جمهور نیست بلکه همه مدیران باید خودشان را به مردم پاسخگو بدانند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه متاسفانه اعتماد مردم آسیب دیده است و باید این اعتماد آسیب‌دیده را بازسازی کنیم، تصریح کرد: راه بازسازی این اعتماد آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌های داده شده را با صداقت برای مردم تبیین و تشریح کنند و اگر به هر دلیلی مشکلی در اجرای وعده‌ای پیش آمد، به مردم توضیح داده شود. مردم باید صداقت را در این دولت و کارگزارانش در عمل و نه صرفا در لفظ و بیان ببینند و اگر مردم از دولت صداقت ببینند قطعا دولت را یاری می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: عمیقا معتقدم اگر مردم نخبگان و دانشگاهیان صداقت ببینند صمیمانه با دولت همکاری می‌کنند، کما اینکه در این مدت نامه‌ها و طومارهای بسیاری از اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلف، مراکز علمی، فرهنگی، حوزوی و از سوی بسیاری از مردم برای بنده فرستاده شده و اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند بدون هیچ پست و مقامی به دولت کمک کنند. این روحیه و اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای دولت‌هاست. مطمئن باشید دولتی که با پشتوانه مردم کار کند، توفیق یارش خواهد بود.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط دولت با مردم و کارکرد سفرهای استانی، اظهارداشت: مردمی بودن، محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و همه مسئولین در کشور باشد. مردم باید دولت را از خودشان بدانند، ارتباط با مردم ضرورت دارد، در طول مدت کاری هر جا که مسئولیت داشتم و در هر شرایطی بودم سعی کردم رابطه‌ام را با مردم قطع نکنم و همواره با مردم رابطه داشته ام.

دکتر رییسی با بیان اینکه هیچ زمانی از ارتباط با مردم ضرر نکردم،گفت: در ارتباط با مردم باید آستانه تحمل را بالا برد. بعضی‌ها دغدغه دارند و بعضی‌ها ممکن است با یک لحن و ادبیات خاصی صحبت کنند اما بالاخره ارتباط با مردم امر پسندیده‌ای است. مسئولین و مدیران در همه سطوح بدانند که دولت مردمی است و باید با مردم ارتباط داشت. فرماندار و بخشدار باید با مردم ارتباط داشته باشند تا مردم راحت حرف‌شان را بزنند.

رییس جمهور اضافه کرد: برای اینکه در جریان مسایل مردم قرار بگیرم باید ارتباط مستقیم داشته باشم، در دو سفر استانی اخیر که رفتم علاوه بر شهر و اطراف شهر و جلسات، چند تا روستا هم رفتم. برای بعضی موارد باید رفت و از نزدیک صحنه را دید. مثلا استان سیستان و بلوچستان، مشکل آب دارد برای این کار باید منابع، چاه نیمه‌ها و وضع مردم را می‌دیدم .

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: قبل از سفر به هر استان مسایل مربوط به آن استان را بررسی می کنیم و در جریان سفر از نزدیک مسایل را با مدیران استان و مدیران مرکز مورد رسیدگی قرار می دهیم. مدیران درجلسه شورای اداری و جلسات مختلف چند راهکار را بررسی و به یک راهکارهایی می رسند و در آنجا به تصمیم می‌رسیم.

رییس جمهور افزود: برای راهکارهای کوتاه‌مدت باید سریعا اقدام شود تا مردم  امیدوار شوند، یکسری راهکارهای میان‌مدت و زمان بر هم وجود دارد که باید با قوت و برنامه ریزی دقیق به مرحله اجرا درآید.

دکتر رییسی با تاکید بر اینکه ارتباط دولت با مردم، با نخبگان و طبقات مختلف دارای برکات فراوانی است،گفت: بنا داریم ارتباط با مردم و از نزدیک درجریان مشکلات مردم قرار گرفتن و پیدا کردن راهکارها با کمک مردم را با قوت ادامه دهیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برای اجرا کردن، بخشی را در نهاد ریاست جمهوری مأمور پیگیری مصوبات سفرها کردیم،گفت: بنا داریم که بطور مستمر گزارشاتی را به مردم استان هایی که سفر می کنیم در زمینه روند اجرای مصوبات سفرها ارایه دهیم.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت در شرایط بسیار، بسیار سخت اقتصادی مستقر شد و فکر می‌کنید آثار اقدامات و وعده‌های دولت از کی در زندگی مردم و در اقتصاد کلان کشور مشاهده خواهد شد؟ گفت: روحیه‌ام، روحیه گله‌گذاری نیست. دولت‌ها وقتی شروع می‌کنند اول می‌گویند ما چه تحویل گرفتیم. می‌خواهم مردم و نخبگان به عدد و رقم و شاخص‌هایی که امروز هست توجه کنند و همه صاحب‌نظران اقتصادی به بازار مراجعه کنند و ببینند چه شرایطی حاکم است.

رییس جمهور اضافه کرد: همه می‌دانند، شرایط، شرایط بسیار سختی است، عدد و رقم ها هم می‌گوید دولت در چه شرایطی مسئولیت را به عهده گرفته است، ولیکن با همه مسایل هم به عنایت خداوند متعال و هم به مشارکت و کمک مردم به دولت امیدوارم و بدون هیچ‌گونه تردید گشایش‌هایی ایجاد خواهد شد.

دکتر رییسی با بیان اینکه یکی از مسایل و دغدغه های من کالاهای اساسی بود، اظهارداشت: کالاهای اساسی و استراتژیک مسأله مهمی در کشور است و اصلاً نمی‌شود نسبت به آن هیچگونه تأخیری را روا داشت این موضوع یکی از دغدغه‌های ما بود، اما نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران کنم و بگویم که وضعیت ما در کالاهای اساسی چیست. اما امروز می‌گویم مردم هیچگونه نگران نباشند، اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده که نگرانی کاملاً مرتفع شده است از جهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال، مشکلی نداریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی که دولت را تحویل گرفتم و چند روز قبل که شروع به کار کردم عدد و رقم ها در دستم بود اما گفتن این اعداد و ارقام مردم را نگران می‌کرد به هیچ‌عنوان بنای اینگونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم که نسبت به کالاهای اساسی مردم هیچگونه نگرانی نداشته باشند. این موضوع مرتفع شده و در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیم کرد که هیچ‌گونه نگرانی از این حیث برای مردم عزیزمان نباشد.

دکتر رییسی با بیان اینکه تورم، گرانی و وضعیتی که امروز در بازار است، برمی‌گردد به تصمیماتی که از قبل گرفته شده و به رشد نقدینگی و تورم سرسام‌آور، مربوط  می‌شود، گفت:  اما با همه وجود به مردم عرض می‌کنم دولت و تیم اقتصادی‌اش شبانه‌روز کار می‌کند و بسیاری از محافل علمی با دولت همکاری می‌کنند که بتوانیم شرایطی را پیش بیاوریم که کاملاً ثبات در بازارحاکم شود و این تغییرات هر روز و هر ماه را نداشته باشیم، کاملاً برای تولیدکننده و مصرف‌کننده قابل پیش‌بینی باشد تا خرید و فروش و داد و ستد کاملاً به صورت طبیعی در بازار صورت بگیرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: روزنه‌هایی هم که می‌بینیم، روزنه‌های بسیار امیدوارکننده ای است. فکر می‌کنیم با کارهایی که انجام شده، گام‌هایی برداشته شود که این گام‌ها به ثبات اقتصادی در بازار به افزایش تولید و به پایان دادن به این وضعیت رکودی که وجود دارد و کاهش تورم بینجامد.

آیت الله رییسی گفت: در مسأله تولید، یک ظرفیت معطل داریم که شاید بتوان گفت که ۴۰ درصد کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی  به دلایل مختلفی معطل مانده است، می‌شود با یک اقدامی خط تولید را افزایش داد و کارخانه را فعال کرد. این در دستور کار دولت است. وزرا در این رابطه مشغول کار شدند که هر چه سریع‌تر این سرمایه معطل مانده را که بخشی از واحدهای تولیدی ما در شهرک‌های صنعتی است را فعال کنند.

رییس جمهور افزود: اگر این ظرفیت را فعال کنیم هم بخشی از بیکاری‌مان حل می شود و هم اینکه تولید فعال می شود لذا از همین‌جا به تولیدکنندگان می‌گویم که تولید را افزایش دهید زمینه برای صادرات کاملاً فراهم می‌شود.

دکتر رییسی در پاسخ به اینکه  متولی و مغز متفکر متمرکز هماهنگ‌کننده اقتصادی در دولت کجاست، اظهارداشت: مغز متفکر و آن جایگاه قوه عاقله‌ای که باید بنشیند اندیشه کند برای این قضیه، جمعی از درون و بیرون دولت هستند این جمع مسایل مختلف را بررسی می‌کنند و هر وقت بحث‌ها آماده شود در ستاد اقتصادی دولت ارایه کرده و در دولت تصمیم‌گیری می‌شود و بعد هم حتماً مردم را در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم یعنی غیابی تصمیم نخواهیم گرفت که مردم صبح بلند شوند، ببینند یک تصمیم گرفته شده و اصلاً مطلع نیستند. حتماً تصمیمات مهم را با مردم درمیان می‌گذاریم ما در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم و غیاباً برای بازار تصمیم نمی گیریم.

رییس جمهور گفت: در دولت ضروری می‌دانیم که جایگاهی به عنوان هماهنگ‌کننده باشد و لذا معاون اول دولت مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است و همه بخش‌ها با معاون اول هماهنگ خواهند کرد یعنی در طرح‌ها و بحث‌ها، آهنگ واحدی از دولت شنیده خواهد شد. من این را در مجلس و در جلسه رأی اعتماد وزرا هم اعلام کردم و اینجا هم می‌گویم معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. هم جایگاه قدرت قانونی‌اش از بخش‌های دیگر بیشتر است و هم اینکه تیم اقتصادی کاملاً می‌تواند با ایشان هماهنگ کار کند در عین اینکه در ستاد اقتصادی، بخش‌های دیگر هم در جریان قرار خواهند گرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: به همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، درسراسر کشور و به همه ایرانیان خارج کشور عرض می‌کنم، امروز ایران امن و قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی است و در جای جای آن می‌شود سرمایه‌گذاری تضمین شده داشت. دیروز درجریان سفر به سیستان و بلوچستان از نزدیک دیدیم که سواحل مکران برای سرمایه‌گذاری‌های کلان کاملا آمادگی دارد.

دکتررئیسی خاطرنشان کرد: بنای دولت این است که اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا در سیستان و بلوچستان فعال شود و به ایرانیان عزیز خارج از کشور اعلام می‌کنم که در آنجا زمینه برای سرمایه‌گذاری کاملاً فراهم است و دستگاه‌های دولتی آمادگی دارند مقدمات سرمایه‌گذاری ایرانیان را با اولویت فراهم کنند. منافع سرمایه‌گذاران تضمین شده و به هیچ عنوان در این رابطه نگرانی وجود ندارد و این موضوع حتماً می‌تواند زمینه و بستر خوبی برای رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات وین و نیز موضع دولت در ارتباط با رخدادهای افغانستان گفت: افغانستان واقعاً جراحت بزرگی برداشته است. با ظلمی که آمریکایی‌ها و کشورهای بیگانه در حق افغانستان انجام دادند، این کشور سال‌هاست که تحت ظلم است و کودکان افغانی هر روز مجروح و معلول شدند.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: امروز مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند که در دو دهه گذشته بیش از ۳۰ هزار کودک افغانی دچار آسیب شدند، خانه‌های بسیاری ویران شده و مردم افغانستان خیلی آسیب دیدند. امروز فقط در ایران میزبان بیش از ۳ میلیون افغانستانی هستیم که از میهن خود آواره شده‌اند. مسأله افغانستان نشان داد که حضور آمریکا در هیچ کجای دنیا نه امنیت‌ساز، بلکه مخل امنیت و باعث تضییع حقوق مردم از جمله در افغانستان شده است. آمریکا در افغانستان اقدامات ضد حقوق بشر و کارهایی انجام داده که قطعا نیاز به تحلیل و بررسی و پیگیری دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: راهکار مساله افغانستان این است که باید آنجا دولتی با رأی و اراده مردم مستقر شود. جمهوری اسلامی همواره دنبال این بوده که صلح و آرامش در افغانستان برقرار شده، خونریزی و برادرکشی در افغانستان قطع و اراده مردم در این کشور حاکم شود. از دولتی که برخاسته از رأی مردم افغانستان باشد، حمایت می‌کنیم و این اقتضای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. دولت برخاسته از رای مردم در افغانستان حتما می‌تواند با جمهوری اسلامی روابط بسیار خوبی داشته باشد.

دکتر رئیسی تصریح کرد: امنیت افغانستان، امنیت ایران است و ما نه فقط درباره افغانستان بلکه امنیت و آرامش همه کشورهای همسایه‌مان را امنیت و آرامش خودمان می‌دانیم و تقویت روابط با آنها مساله محوری و اولویت سیاست خارجی ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مدت سپری شده از آغاز فعالیت رسمی دولت شاید بیش از ۵۰ نشست و گفتگو با سران کشورهای مختلف داشته‌ام، خاطرنشان کرد: در تمام این گفتگوها همیشه به تعامل ایران اسلامی با کشورهای مختلف به عنوان محوری‌ترین نکته تاکید کرده‌ام. همچنین در این گفتگوها پیگیر رفع دغدغه‌های اساسی و جدی مردم مثل مساله کرونا و تامین واکسن بوده‌ام و این تعامل را با همه کشورهای مختلف ادامه خواهیم داد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: امیدواریم هر چه زودتر صلح و آرامش در افغانستان حاکم شود و مردم عزیز افغانستان احساس کنند دولتی برخاسته از رای آنها، با توجه به نظر همه گروه‌ها و همه جریانات فعال در افغانستان شکل گرفته است. بیگانگان هم نباید دنبال این باشند که در افغانستان نفوذ کنند و بخواهند مردم افغانستان دوباره مورد ستم بیشتر قرار دهند. همه باید اجازه دهند مردم افغانستان خودشان نسبت به سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکره و گفتگو همیشه به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی مطرح بوده و باز هم مطرح است. به هیچ عنوان ابایی از گفتگو و مذاکره نخواهیم داشت، اما آنچه غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال آن هستند، یعنی اینکه گفتگو همراه با فشار باشد، آیا این به معنای گفتگو است؟ اگر قرار باشد در کنار گفت وگو فشار باشد این چه نوع گفت وگویی است؟

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه گفت وگو برای آن است که فشاری در کار نباشد، اضافه کرد: تهدیدها و فشارها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که نسبت به ملت ایران روا می‌دارند، متناسب با بحث گفت وگو نیست. قبلا هم اعلام کردم که حتما گفت وگو و مذاکره را در دستور کار دولت خواهیم داشت، اما نه با فشاری که دنبال می‌کنند. فشار آوردن همراه با گفت وگو قبلا هم امتحان شده و جواب نداده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها آن را تجربه کردند که گفت وگوها همراه با فشار جواب نمی‌دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این گفت وگوها به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه هستیم. محور گفت وگوها تامین منافع ملت بزرگ ایران خواهد بود. از منافع ملت بزرگ ایران یک قدم عقب نشینی نخواهیم کرد. چرا باید با تحریم ظالمانه بخواهند ملت ایران را تحت فشار قرار دهند؟ موضوع گفت وگو در دستور کار است و دنبال خواهد شد، منتها نه گفت وگو برای گفت وگو، نه مذاکره برای مذاکره، بلکه مذاکره نتیجه محور خواهد بود. مذاکره باید نتیجه داشته باشد، یعنی دنبال آن این باشد که تحریم‌ها برای ملت ایران رفع شود و ملت بزرگ ما انشاءالله با رفع تحریم‌ها زندگی‌شان بهتر از پیش رونق بگیرد. آیت‌الله رئیسی در پایان در واکنش به درخواست مجری مبنی بر اینکه به شکل ماهانه درباره اقدامات دولت گفتگوی تلویزیونی انجام شود، گفت: آمادگی دارم که مردم عزیز را در جریان عمل به وعده‌ها قرار بدهم و دوست دارم که مردم در جریان کار دولت قرار بگیرند. گزارش دادن به مردم به صورت نوبه‌ای را برای خودم یک تکلیف می‌دانم و افتخار می‌دانم که با مردم صحبت کنم و در جریان بازخورد این گزارشات هم قرار بگیرم. مردم اگر نظراتی دارند ارائه کنند و حتما بدانند مشارکت آنها در مسائل کشور و همراه بودن‌شان با دولت و اعتمادشان به دولت برای کشور سرمایه‌ای گرانبها است. حتما این وضع را می‌پسندیم و دنبال می‌کنیم و امیدوارم به زودی بتوانیم خبرهای خوبی از اقدامات دولت برای مردم عزیزمان داشته باشیم