نماینده مردم سبزوار در مجلس مطرح کرد:لزوم حمایت از کسب‌و کارهای مجازی/چرخه تولیدی کشور باید به سمت صادرات‌محوری سوق داده‌شود
نماینده مردم سبزوار در مجلس مطرح کرد:لزوم حمایت از کسب‌و کارهای مجازی/چرخه تولیدی کشور باید به سمت صادرات‌محوری سوق داده‌شود

عنابستانی گفته است که کرونا دلیلی برای درک بهتر ساختار مجازی برای ایجاد رونق مشاغل آنلاین بود، البته استفاده از این فرصت تنها مختص به ایام کرونا نیست یک ضرورت برای عصر کنونی است، اگر بتوانیم مشاغلی را که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند تقویت و حمایت کنیم گام بلندی در جهت سرعت بخشیدن به امور روزانه برداشته می‌شود.

عنابستانی گفته است که کرونا دلیلی برای درک بهتر ساختار مجازی برای ایجاد رونق مشاغل آنلاین بود، البته استفاده از این فرصت تنها مختص به ایام کرونا نیست یک ضرورت برای عصر کنونی است، اگر بتوانیم مشاغلی را که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند تقویت و حمایت کنیم گام بلندی در جهت سرعت بخشیدن به امور روزانه برداشته می‌شود.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به رشد بیکاری در دوران کرونا گفت: طبق آمار منتشر شده نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۰ حدود ۸.۸ درصد برآورد شده است که نسبت به فصل گذشته خود کاهش محسوسی داشته است. با این وجود آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ ایرانی تنها ۳نفر دارای شغل هستند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: وزارت کار به عنوان یکی از وزارتخانه‌های اصلی و رفاهی هیچ زمانی زیر بار مسئله “اشتغال” نرفته است. این موضوع در جلسه انتخاب وزرای پیشنهادی عنوان و تاکید شد که وزارتخانه عریض و طویلی مثل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در عمده مباحث مختلف مربوط به اشتغال مسئولیتی ندارد و تنها خود را متولی “کار” می‌داند و رسیدگی به وضعیت اشتغال را از مباحث اصلی خود نمی‌داند.

وی ادامه داد: تا کنون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادعا کرده که مسئول روابط کار بوده نه متولی اشتغال کشور؛ اعتقاد مجلس یازدهم بر این باور است که اصلی ترین وظیفه این وزارتخانه  ایجاد اشتغال است و جزئیاتی نظیر سروسامان دادن موضوعات اشتغال و ارتباطات کاری از دیگر وظایف این وزارتخانه عریض و طویل است.

ایجاد وزارتخانه ای مستقل برای اشتغال

نماینده مردم سبزوار در ادامه افزود: پیشنهاد بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی به عبدالملکی وزیر کار دولت سیزدهم ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری بود که این وزارتخانه باید این مهم را در راس امور خود قرار دهد. در این بین اگر بتوانیم وزارتخانه ای مجزا و تفکیک شده به عنوان مسئول اشتغال ایجاد کنیم می‌توانیم به راحتی مسئله کار و اشتغال را مورد بررسی قرار دهیم.

صدور مجوز کسب و کار را درگیر بوروکراسی اداری نکنید

وی تاکید کرد: باید مراحل شروع هر کاری در فضای کسب و کار ایجاد شود که این نیازمند هماهنگی بین بخشی میان وزارتخانه‌های کار، صمت و اقتصاد است؛ در حوزه اقتصاد و رونق اشتغال به خاندوزی وزیر اقتصاد پیشنهاداتی ارائه شد که نظام صدور مجوزات در حوزه کسب و کار را کاملا دگرگون کنند به بیانی نظام صدور مجوزات را حذف کنیم تا مردم به راحتی شروع به ایجاد و رونق مشاغل جدید در کشور کنند، این اقدام اگر عملیاتی شود بی شک به معیشت خانوارهای ایرانی کمک بزرگی خواهد کرد. به فرض مثال در حال حاضر هر کسب و کاری برای شروع فعالیت نیازمند دریافت مجوز پیشینه کار است در صورتی که مجوز دریافت کسب و کارها باید به گونه‌ای باشد که هر کس بدون مانع بتواند مجوز شروع کاری را دریافت کند و دولت براساس شرایطی که برای مشاغل در نظر گرفته نقش نظارتی خود را پررنگ کند این بهترین روش برای رونق اشتغال و کسب و کارهای جدید در کشور است و همچنین مسیری تازه برای  رهایی از بوروکراسی و کاغذ بازی اداری است.

دولت از رونق کسب و کارها حمایت کند

عنابستانی یادآور شد: حمایت از جوانان برای ایجاد کسب و کار می‌تواند زمینه بهبود اشتغال در کشور فراهم کند، این حمایت‌ها  باید با ایجاد زنجیره ارزشی در کشور شکل بگیرد به بیانی اگر قرار است شغلی در جامعه شکل بگیرد باید از پشتیبانی و حمایت‌های دولتی برخوردار باشد. این پشتیبانی ها  می‌تواند در حوزه تولیدات از بیمه، هزینه آب و برق گرفته تا تسهیلات بلند مدت و حذف مالیات باشد تا کارآفرینان دلگرم به ادامه و توسعه کسب و کار خود باشند. این نوع حمایت‌ها و پشتیبانی ها منجر به بقای کسب و کارها خواهد شد.

چرخه تولیدی کشور باید به سمت صادرات محوری سوق داده شود که متاسفانه کشور ما به سمت واردات محوری در حرکت است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: چرخه تولیدی کشور باید به سمت صادرات محوری سوق داده شود که متاسفانه کشور ما به سمت واردات محوری در حرکت است، این ساختار نیازمند اصلاح عملکرد گمرکی دارد.اگر بتوانیم کیفیت و کمیت تولیدات داخلی را بالا ببریم بی شک دروازه‌ای کشور به سمت صادرات گشوده خواهد شد حتی اگر تحریم‌ها بیشتر از این اعمال شود، بر همین اساس ایجاد اشتغال در سایه استفاده از ظرفیت‌های کشور کار چندان مشکلی نیست فقط نیازمند عزم راسخ از طرف مدیران است

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: کرونا دلیلی برای درک بهتر ساختار مجازی برای ایجاد رونق مشاغل آنلاین بود، البته استفاده از این فرصت تنها مختص به ایام کرونا نیست یک ضرورت برای عصر کنونی است، اگر بتوانیم مشاغلی را که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند تقویت و حمایت کنیم گام بلندی در جهت بهبود بسیاری مسائل از ترافیک شهری گرفته تا سرعت بخشیدن به امور داشته باشیم. فراموش نکنیم این فضا نیازمند ساماندهی لازم است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ نمایندگان در نشست علنی روز (چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۵۷ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر با رسیدگی خارج از نوبت طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار  موافقت کردند. بر این اساس طرح تسهیل صدور برخی مجوزها برای کسب و کارها این هفته در دستورکار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت./