ارتباط عاطفی خود را با همسرتان بازنگری کنید
ارتباط عاطفی خود را با همسرتان بازنگری کنید

حضور زیاد در کانال ها و گروه های مختلف شبکه های اجتماعی بستری برای بد بینی و سوء تفاهم، بسیار گسترده خواهد بود…. 

حضور زیاد در کانال‌ها و گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی بستری برای بد بینی و سوء تفاهم، بسیار گسترده خواهد بود…. 

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا امروزه بسیاری از افراد دائماً در فضای مجازی فعالیت می‌کنند؟

در دنیای امروز مشغله‌های زیاد کاری و اجتماعی فرصت ارتباطات سالم، عمیق و لذت بخش را از انسان‌ها گرفته و آن‌ها را دچار احساس تنهایی درونی کرده است، همین موضوع باعث می‌شود که به فضای مجازی و ارتباطات متعدد با دیگران پناه ببرند و مدام سرشان در گوشی باشد.

این عامل سبب می‌شود که زوجین شک کرده و به چک کردن گوشی همسر خود بپردازند، در این شرایط اگر ارتباط عاطفی با همسر نیز دچار مشکلاتی باشد، این وضعیت تشدید خواهد شد.

این حالت، زمانی در بین زوجین رخ می دهد که آنها با حضور زیاد در کانال ها و گروه های مختلف شبکه های اجتماعی، با افراد گوناگون آشنا شده و تبادل اطلاعات می کنند؛ در این فضا، بستر برای بد بینی و سوء تفاهم، بسیار گسترده خواهد بود.

در واقع بدبینی‌های منشعب از فضای دیجیتالی، یکی از بسترهای توسعه طلاق عاطفی در کشور بوده که این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی که گروهی از افراد بدون هیچ ضابطه ای به تبادل اطلاعات و ارتباطات اقدام می کنند به وفور قابل مشاهده است. برای مثال، زوجین با کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی آشنا شده و ارتباط حسی و مجازی با آن برقرار کرده و به تبادل عکس و اطلاعات اقدام می کنند.

زوجین در شبکه‌های اجتماعی وارد حریم خصوصی زوجین دیگر یا افراد مجرد شده و مشغول لایک، کامنت، پست و فوروارد در زیر مطالب افراد متاهل یا مجرد می شوند که این امر فضا را برای بدبینی و سوء تفاهم‌های گوناگون و حتی خیانت و طلاق عاطفی فراهم می کند.

آنهایی که در همچنین لحظه‌هایی با اندک توجه طرف مقابل، سفره دلشان را برایش باز می‌کنند و بسیاری از اسرار شخصی خود را بازگو می‌کنند و یک شکم سیر با طرف مقابل درد دل می‌کنند، بدون آنکه متوجه باشند یک رابطه عاطفی و عمیق بین آن‌ها و طرف مقابلی که هیچ شناختی از او و قصد واقعی او از این ارتباط ندارند به وجود می‌آید.

ما انسان‌ها چه از جنس خانم چه از جنس آقا یک سری نیازهایی طبیعی داریم که اگر تأمین نشوند ممکن است از راه‌های مختلف بخواهیم نیازهایمان را برطرف کنیم و برای برطرف کردن آن اغلب اوقات دست به هر کاری می‌زنیم که ممکن است غیرقابل‌جبران باشد، اگر جبران‌پذیر هم باشد بدون شک آثار منفی خود را بر روی فرد می‌گذارد.

هرکدام از افراد مجازی که به‌نوعی با روحیات و احساسات طرف مقابل بازی می‌کنند یک نوع خلأ عاطفی دارند که از جانب خانواده تأمین نشده است و سعی دارند این نیاز را داخل فضاهای مجازی خالی کنند و این راه‌حل را بهترین راه‌حل برای خود دانسته‌اند و در این میان آن دسته از افرادی که فقط به‌ظاهر قضیه نگاه می‌کنند بیشتر در معرض آسیب هستند و این فضاهای مجازی به‌نوبه خود باعث ضعف بنیاد خانواده شده‌اند و می‌شوند.

پس چه‌بهتر است وقت خود را بیشتر با اعضای خانواده خود و مهم‌تر از همه با افراد واقعی زندگی‌مان بگذرانیم.

روش‌های بسیاری برای مقابله با بروز پدیده زشت طلاق عاطفی در جوامع مدرن پیشنهاد شده است. یکی از بهترین راهکارها ، استفاده مسئولانه و اثر بخش از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توسط زوجین است.

شبکه‌های اجتماعی، همچون شمشیر دو لبه می تواند روابط اجتماعی افراد را تقویت یا آن را به شدت تضعیف کند. این هنر کاربر فضای مجازی است که می تواند بر اساس نیاز ها و ظرفیت‌های خود،‌ دنیایی از فرصت‌ها را برای خود و خانواده از این طریق فراهم کند یا عاملی برای طلاق‌های عاطفی و در نهایت فروپاشی خانواده شود.

راه‌کار بعدی برای جلوگیری از بروز طلاق عاطفی در خانواده زوج‌ها باید دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارند. انسان‌ها را نمی‌شود تغییر داد، بلکه باید اولویت‌های خودمان را تغییر دهیم.

زن و شوهر در دعوا نباید دنبال مقصر بگردند، اینجا نه کسی قاضی است نه وکیل، بلکه باید به دنبال آن باشند که هرکس چقدر در حل مسئله سهم دارد، طرفین باید در این مواقع انعطاف‌پذیر باشند و در نهایت از طبیعت درس بگیرند. شما کدام حیوانی را دیده‌اید و می‌شناسید که وقتی مورد تهدید قرار گرفت همان لحظه از خود عکس‌العمل نشان دهد. به جای آنکه حس‌هایمان را تعطیل کنیم، بهتر آن است که به دنبال فعال ‌سازی حواس‌مان باشیم.

این را هم در نظر داشته باشید که عمیق ترین قسمت صمیمیت هنگامی پرورش می یابد که همسر چیزی را که در مورد آن احساس آسیب پذیری و رنجش می کند در میان بگذارد و طرف مقابل به آن پاسخ دهد ، زوجین باید در گفت و گوهای خود ساختار ایجاد کنند. یعنی مکان و زمان گفت‌و گو را بسنجند و مشخص کنند زیرا اضافه کردن ساختار به گفت و گو مانند داربست به ساختمان برای تعمیر است و جزء ساختمان نیست ولی برای ایمنی ساختمان مفید است.

زوجین هنگام بروز اختلافات باید با هم صحبت کنند چون با این کار به نقطه تعادل می رسند و رفتارشان قابل پیش بینی می شود ؛ چرا که زوجین بر اساس نشانه هایی که از همسر خود دریافت می کنند ، رفتارشان را تنظیم می کنند و در واقع رفتار کلامی به خود تنظیمی و دیگر تنظیمی کمک می کند .

در نتیجه بهتر است به رابطه عاطفی چند ماه اخیر خود نگاهی بیندازید و ببینید چقدر توانسته‌اید در یک فضای صمیمانه با یکدیگر گفت‌ و گو کنید و رابطه مؤثر و سالمی با یکدیگر داشته باشید، اگر چنین ارتباطی میان شما وجود ندارد و باعث شکل گیری انواع خیانت و روابط فرا زناشویی در شما شده بهتر است برای ترمیم روابط عاطفی خود به یک روانشناس متخصص در حوزه زوج درمانی یا خانواده درمانی مراجعه کنید.

تهیه کننده: مطهره مهدوی ـ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ـ مددکار اجتماعی کلانتری 13 سوادکوه