فعالیت تولیدکنندگان مشاغل‌خانگی در قالب شرکت‌تعاونی، دست واسطه‌ها را قطع می‌کند
فعالیت تولیدکنندگان مشاغل‌خانگی در قالب شرکت‌تعاونی، دست واسطه‌ها را قطع می‌کند

رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفته است که فعالیت تولیدکنندگان مشاغل خانگی در قالب شرکت تعاونی دست واسطه‌ها را قطع می‌کند.

رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفته است که فعالیت تولیدکنندگان مشاغل خانگی در قالب شرکت تعاونی دست واسطه ها را قطع می‌کند.

به گزارش ندای تجن– امید روشن با بیان اینکه قانون  ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است، گفت: در سال‌های 90 ، 91 و92 صرفاً صدور مجوز و پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه انجام شد.  پس از روی کار آمدن دولت جدید و بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از نتیجه اشتغالزایی این اعتبارات، منجر به این شده‌است که ازسال‌های بعد ضمن کاهش چشمگیر اعتبارات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی، در همین راستا طرح جدیدی با عنوان الگوی توسعه مشاغل خانگی در دستور کار قرار گرفته و از سال‌های بعد پیگیری شده‌است.

رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» با هدف افزایش سهم مشاغل خانگی توسعه یافته در اقتصاد منطقه، ایجاد اشتغال پایدار، اتصال پایدار صاحبان مشاغل خانگی به بازار، توانمندی متقاضیان و کاهش وابستگی به تسهیلات، در دستور کار قرار گرفته‌است.

 وی از جمله ویژگی‌های طرح ملی مشاغل خانگی را عدم وابستگی به تسهیلات اولیه ،شناسایی مزیت‌های شغلی استان،  ثبت نام متقاضیان، استعدادسنجی متقاضیان، آموزش، توانمندسازی و مشاوره افرادی که توان ورود به طرح دارندو شناسایی افراد پشتیبان و در نهایت اتصال به بازار و نظارت بر تکمیل شدن این زنجیره عنوان کرد.

روشن ادامه داد:نهاد جهاددانشگاهی توسعه دهنده، شتاب دهنده و تسهیل‌گر این طرح بوده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناظر بر این طرح است تا بتوانند با کمک یکدیگر و آموزش پیشرانان و ارتباط‌گیری با بازارهای فیزیکی و مجازی، تولید با کیفیت و فروش مطلوب را آغاز نمایند.

رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران افزود:در این طرح، بازارها در سه سطحِ  محلی، منطقه‌ای‌و بین‌المللی دیده‌شده‌است، که هرچه به سمت بازارهای بین‌المللی پیش رویم اشتغال‌زایی آن پایدارتر خواهدبود.

 روشن بیان کرد: جوانان، بانوان، فارغ‌التحصيلان، توان خواهان و همه افراد داوطلب انجام فعاليت اقتصادي در خانه و اتصال به زنجيره ارزش كسب و كار و افرادي كه به دليل محدوديت‌هاي مالي، امكان تهيه و اختصاص يك محل مستقل براي فعاليت و در قالب يك بنگاه را ندارند، جامعه هدف طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کارشناسان دستگاه‌های اجرایی اولویت‌ها و مزیت‌های نسبی استان را شناسایی و فعالیت شاغلین خانگی را به سمت آن رشته‌ها هدایت، ضمن شناسایی پشتیبان‌های فعال این حوزه، با برقراری ارتباط میان این افراد و تولیدکنندگان خرد، زمینه فروش محصولات برای فعالان مشاغل خانگی «تولیدکنندگان خرد» فراهم می‌گردد.

روشن ضمن بیان اینکه جهاددانشگاهی با شناسایی بازارهای فیزیکی، مجازی و دیجیتال به تولیدکنندگان محصولات در زمینه فروش یاری می‌رساند، اضافه کرد: این اقدام سبب شکل‌گیری زنجیره ارزش  از پایین یعنی تولیدکنندگان خرد تا اتصال به بازارهای بزرگ‌تر می‌شود.

رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان مشاغل خانگی حضور واسطه‌های خرید محصولات با قیمت پایین است ، افزود: اگر تولیدکنندگان مشاغل خانگی در قالب شرکت تعاونی فعالیت کنند می‌توانند یکدیگر را پوشش دهند و دست واسطه‌ها را قطع کنند، افزود: شناسایی پشتیبان‌ها با هدف ارائه خدمات ، تامین مواد اولیه و کمک به فروش تولیدکنندگان خرد صورت می‌گیرد.