گزارش مهارت‌آموزی یک خانواده شمالی؛ از مکاترونیک تا نگه‌داری از پرندگان
گزارش مهارت‌آموزی یک خانواده شمالی؛ از مکاترونیک تا نگه‌داری از پرندگان
هر ساله تعداد بسیاری از افراد جامعه برای توانمندی در رشته‌های مختلف مورد علاقه به دوره‌های آموزش فنی‌و حرفه‌ای می‌روند و به صورت رایگان یا با صرف هزینه پایین مهارت‌های مختلف را می‌آموزند؛ در این گزارش کوتاه به مهارت‌آموزی یک خانواده شمالی پرداختیم که خواندن آن را به مخاطبین ندای تجن توصیه می‌کنیم.

به گزارش ندای تجن-هر ساله تعداد بسیاری از افراد جامعه برای توانمندی در رشته‌های مختلف مورد علاقه به دوره‌های آموزش فنی‌و حرفه‌ای می‌روند و به صورت رایگان یا با صرف هزینه پایین مهارت‌های مختلف را می‌آموزند؛ در این گزارش کوتاه به مهارت‌آموزی یک خانواده شمالی پرداختیم که خواندن آن را به مخاطبین ندای تجن توصیه می‌کنیم.


سید موسی حسینی،پدر خانواده  40ساله  است از سال 1376 پس از  گذراندن دوره‌های آموزشی درمرکز فنی وحرفه‌ای ۲۲ بهمن ساری جهت تکمیل دوره مهارتی پس از خدمت سربازی به استان سمنان رفت  وپس از آن وارد بازار کار شد و ازدواج کرد.

وی هم اکنون در دوره‌های فنی‌و حرفه‌ای رشته  مکاترونیک که ترکیب از مباحث حرفه‌ای از برق – الکترونیک – IT – هیدرولیک و پنیوماتیک – PLC – CNC و)است، شرکت می‌کنند تا مهارت‌های مختلف این رشته  را بگذراند.

حسینی اعتقاد دارد  که کار به انداز کافی در جامعه هست، اما کارگر ماهر وآشنا یا مسلط به کار نیست و در حال حاضر کارهای خدماتی با حداقل سرمایه و بیشترین بازدهی،  می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد.

ثبت چند اختراع کاربردی

وی چند اختراع به ثبت رسانده که یکی از آن‌ها، تلمبه مکانیکی زنجیری موتورسیکلت  بود که درصورت کاهش باد لاستیک امکان شارژ داشت و دو اختراع دیگر با عنوان  کولرآبی بدون رطوبت با برودت۱۷درجه و مبدل حرارتی متقاطع که در زمینه  مکانیک سیالات وجامدات  بودند، همچنین از اقدامات دیگر می توان باند ترافیکی منور که مورد تقدیر پلیس راهور استان سمنان قرار گرفت و پنل غیر تماسی ضد کرونا  نام برد. 

حسینی قرار بود تا به علت عدم حمایت مادی ومعنوی از کشور خارج و اقدام به تولید اختراع خود کند  که  با پیشنهاد دوستان منصرف شده است و در حال حاضر مشغول افزایش توانمندی و مهارت خود برای ارتقای شغلی است.

جواز تاسیس شرکت

تعطیلی شرکت به دلیل بدقولی دولت گذشته

حسینی پیش از این شرکتی در محل شهرک صنعتی استان سمنان داشت که به دلیل بدقولی دولت گذشته در پرداخت تهسیلات بانکی و برخی مشکلات مالیاتی و عوارض ناچار به بستن آن شد.

 این مخترع به وعده دولت برای پرداخت 1میلیاردتومان تسهیلات اشاره کرد وگفت: برای تجهیز شرکت نیاز به تعدادی دستگاه خارجی داشتند که قرار بود از چین وارد کنند، در همین راستا تقریبا قطعات مورد نیاز را خریداری و نیروی مورد نیاز را جذب کردند اما چون  نتوانستند دستگاه اصلی را به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات به داخل کشور وارد کنند، به تدریج مجبور به کاهش نیرو و تعطیلی شرکت شدند.

یادگیری مهارت فنی برای مهاجرت به خارج کشور

وی  مهارت آموزی اقشار مختلف مردم در دوره‌های فنی‌و حرفه‌ای را مفید ونیاز اصلی افراد جویای کار  ارزیابی کرد و ادامه داد: درراستای آموزش‌های مهارت‌های فنی وکاربردی این سازمان ، بسیاری از افراد با هدف ارتقای مهارت فنی، شغلی و علمی خود  در دوره‌های فنی وحرفه‌ای شرکت می کنند تا بتوانند برای توسعه فعالیت شغلی و علمی خود به کشورهای خارجی مهاجرت نمایند. 

حسینی نسبت به فعالیت‌های دولت جدید ابراز امیدواری کرد و گفت: در حال حاضر دولت اقدامات مفیدی انجام می دهد که اگر این روند ادامه یابد اتفاقات خوبی در کشور میفتد.

پدر و پسر در کنارهم آموزش می بینند

مهارت آموزی در کنار پدر

سید سعیدحسینی، پسر خانواده نیز  در حال گذراندن دوره هنرستان جهت اخذ  دیپلم در رشته الکترونیک است و مهارت های مختلف در رشته برق و تولید روشنایی‌های خاص، led , ام دی اف سازی ،لوله کشی آب ، پنوماتیک رانزد پدر  فرا گرفته و برای ارتقای مهارتی در دوره‌های فنی و حرفه‌ای رشته مکاترونیک در کنار پدر مشغول آموزش است.

نگه داری از پرندگان؛ کسب و کار خانگی مادر خانواده

نازنین رحمانیان، مادر خانواده اهل سمنان که دیپلم رشته امور اداری است، مهارت‌های مختلف آرایشگری، ماشین‌نویسی و قالیبافی را در مرکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای گذرانده و هم‌اکنون به واسطه عشق و علاقه به حیوانات، در منزل از پرندگان نگه داری می2کند.

به گفته وی در حال حاضر 6جفت عروس هلندی زیبا و یک جفت مرغ مینا دارد که با دقت فراوان، صبر و حوصله مواظبت از آنان را انجام می‌دهد؛ هر جفت پس از دو ماه زاد و ولد می‌کند و او سعی می‌کند تا با غذادادن به موقع و نگه داری در مکان مناسب، جوجه‌ها با سلامت از تخم خارج شوند.

مادر خانواده معتقد است که پرنده‌ها رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند و برای نگه داری از آنان نیاز به تحقیق و پرس‌و جو از منابع مختلف، مانند اینترنت، پرنده فروش‌ها، اعضای خانواده و دوستان اقدام می‌کند.

فروش پرنده در فروشگاه‌های اینترنتی

وی فروش پرندگان در سامانه‌های فروش اینترنتی را مناسب‌تر از فروش به پرنده فروش‌ها می‌داند چون هم با قیمت مناسب‌تر  به فروش می‌رسند و هم خانواده‌ها به صورت مستقیم پرندگان را می‌خرند.

به گفته این بانوی هنرمند مرغ مینا از پرندگان با احساس و عاطفی است به‌طوری که با دیدن افراد به آنان سلام می کند، دوست دارد همه اعضای خانواده به او توجه کنند و در غیراینصورت اقدام به نوک زدن آنان می‌کند.

مادر خانواده به دلیل اینکه پرندگان سرو صدای بسیاری در منزل ایجاد می‌کنند که گاهی مانع استراحت سایر اعضا می‌شود، در تلاش برای پیدا کردن محل مناسب نگه‌داری از پرندگان است تا بتواند آن‌ها را از داخل منزل بیرون ببرد.

  • نویسنده : نداکلایی