قشری از جامعه که دنبال یادگیری مهارت نیستند خطرناک هستند/لزوم حمایت از نخبه‌های شناسایی شده در مسابقات ملی مهارت
قشری از جامعه که دنبال یادگیری مهارت نیستند خطرناک هستند/لزوم حمایت از نخبه‌های شناسایی شده در مسابقات ملی مهارت
مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در محل مرکز آموزش هتلداری ساری برگزار شد بر حمایت از نخبه‌های شناسایی شده در نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت تاکید کرد.

به گزارش ندای تجن- مهدی دارایی با اشاره به اینکه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت براساس انتخاب تیم ملی ایران در رشته‌های مهارت  شکل گرفت،گفت: در کنار تیم‌های ورزشی، مانند والیبال و کشتی ،تیم ملی مهارت هم داریم که هر ۲سال یک بار در یکی از کشورهای پیشرو و مهارتی دنیا، مسابقات جهانی با سبک و وجاهت و همان میزان توجه در بین دولتمردان برگزار می‌شود.
دارایی با بیان عضویت ۸۳کشور در مسابقات و سازمان جهانی که ۶۳ رشته تخصصی مهارتی را پوشش می‌دهند،افزود: پیشینه برگزاری مسابقات مهارت در جهان به سال ۱۹۵۰میلادی بعد از پایان جنگ جهانی دوم بازمی گردد که با هدف پیدا کردن نیروی کار مناسب در اروپای نابود شده، آغاز شد.

مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: امروز در مرحله مقدماتی ۴۶ دوره مسابقات دو سالانه شانگهای چین روبرو هستیم که
قطعا هم اکنون در آغاز این مسیر طولانی است که در طول این هفته کرمان ،سیرجان و ساری و هفته آینده شیراز وسنندج فاز نخست برگزاری مسابقات ملی مهارت هستند که قریب به ۱۱ رشته مهارتی را حمایت می‌کنند.
دارایی اضافه کرد: استان‌های مختلف میزبان نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت هستند که در ساری مسابقات آشپزی و قنادی، در کرمان مسابقات رشته مهندسی مکانیک،تراش و فلز سی ان سی، در سیرجان مسابقات تعمیر و نگهداری رشته ماشین آلات سنگین و راه سازی،در شیراز رشته نرم افزار و فناوری گرافیک و در سنندج رشته موبایل و اپلیکیشن در حال برگزاری است.
وی به انقلاب صنعتی چهارم ،الزامات و تغییرات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: اگر به تغییرات توجه نکنیم در سونامی آن که در آینده نه چندان دور بر ما تحمیل می شود، ممکن است درگیر شویم .
این مسئول مسلح شدن به ابزار و فناوری روز برای پیشرفت در آینده را موضوع بدیهی عنوان کرد و افزود: تمام کشورهای اطراف ما،کشورهای آسیای شرقی و … به اهمیت مهارت پی بردند و مهارت را به عنوان قدرت رسمیت یافته فردا معرفی کردند هر چقدر ما بتوانیم در استفاده از مهارت‌های شناسایی شده استفاده بسیاری کنیم مسلما پیشرفت بیشتری به دست می آوریم.
دارایی بیان کرد: قشری از جامعه که به دنبال یادگیری و مهارت نیستند قشر خطرناک و رخوت انگیز هستند.
وی با اشاره به توجه به توانمندی انسان در قرآن،گفت: همه کودکان ما در بدو ورود به مدرسه دارای استعداد و خلاقیت هستند که این وسع آنهاست، اما اگر سعی آن‌ها در مسیر تحصیل را محدود و در بلندمدت، مسیر ندهیم ممکن است که آنان مسیرهای جدید و میان برهایی پیدا کنند که سبب شکل‌گیری رسوب داخل جامعه و رسیدن به جامعه بی عار شود.
وی فعالیت های انجام شده در سازمان فنی و حرفه ای را تلاش برای تبدیل کردن افراد بی عار به افراد باانگیزه بالا برای اشتغال و کار اعلام کرد که در مراکزآموزشی سال هاست با همت مدیران و مربیان و پرسنل بدون هیچ چشمداشتی در حال انجام است.
دارایی با بیان اینکه مسابقات عصاره مهارتی کشور است و امیدواریم منشا خیر و برکت برای کشور و همین طور شرکت کنندگان باشد، افزود:این موضوع که برای رقابت کننده در دوره پس از مسابقه چه اتفاقی میفتد، اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان یک سازمان آمورشی به تکلیف خود عمل و آن چه در توان دارد عرضه می کند،اضافه کرد: بعد از برگزاری مسابقات وشناسایی انسان‌های نخبه که قرار است به جامعه معرفی شوند، ما به آغوش باز جامعه در حوزه ارائه تسهیلات و افزایش توانمندی فرد برای اشتغال نیاز داریم.

مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه مسابقات جهانی مهارت برای افراد زیر ۲۲سال برگزار می شود،افزود: سازمان جهانی کار می‌گوید شما نسل بعد از کار را تربیت می کنید؛برعکس المپیک و مسابقات ورزشی،مسابقات جهانی یک بار مصرف است و تنها یک بار فرصت حضور هست صرف نظر از هر نتیجه‌ای که می‌گیرید.

وی به حامیان پیشتیبان مسابقات پیشنهاد داد تا از رقابت کنندگان را بعد از مسابقات حمایت کنند تا در مسابقات بعدی این افراد به کارآفرینانی با عنوان صاحب کسب و کار تبدیل شوند و به عنوان حامیان برنامه‌های مسابقات مهارتی برای معرفی خودشان حضور یابند.