بودجه سازمان پاسخگوی نیازها نیست/لزوم حمایت خیرین برای تامین منابع سازمان
بودجه سازمان پاسخگوی نیازها نیست/لزوم حمایت خیرین برای تامین منابع سازمان
به گفته حسینی نیا با توجه به منابع مالی محدود سازمان آموزش فنی و حرفه ای، نیاز است که برخی از خیرین کشور در زمینه مدرسه‌سازی و بیمارستان‌سازی فعال هستند، در جهت توسعه مهارت‌آموزی در کشور گام بردارند.

رئیس سازمان آوزش فنی وحرفه‌ای در نشت خبری این سازمان مطرح کرد: با توجه به تغییر بازار کار در آینده نزدیک، توجه به مهارت آموزی یک ضرورت به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین نشست خبری غلامحسین حسینی‌نیا صبح امروز (۲۶ مهرماه) برگزار شد. او در این نشست رویکرد برنامه‌های اجرایی این سازمان را تبیین کرد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه راه توسعه و بالندگی کشور از طریق مهارت آموزی و ارتقای نیروی انسانی میسر خواهد شد، توضیح داد: بهره‌وری و توانمندسازی نیروی انسانی از طریق ارتقای پنجه‌های کارآمد ایجاد خواهد شد. نگاه وزیر کار و رئیس دولت سیزدهم در ادامه نگاه رهبری در حوزه اشتغال است. برخی از کشورها به جایگاه مناسبی در توسعه رسیده‌اند، این موضوع به دلیل توجه به پنجه‌های کارآمد است و سازمان می‌تواند نقش اساسی در شکل‌گیری این پنجه‌ها دارد.

حسینی‌نیا تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته، در تلاش هستیم تا این سازمان را به موقعیت واقعی خود بازگردانیم.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌های انسان محور گفت: اگر عامل انسانی را کانون مباحث توسعه‌ای قرار دهیم، به طور قطع می‌توانیم به موفقیت دست یابیم. جوانانی جویای کار که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند باید در کانون توجه قرار دهیم.

به گفته حسینی‌نیا، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی کار، حدود یک میلیارد نفر تا پایان سال ۲۰۳۰ به آموزش مجدد نیاز دارند. ما در آینده‌ای نه چندان دور با چالش‌های شاغلان امروز و بیکاران آینده روبرو خواهیم شد. فضای کشور را باید به سمتی ببریم که مناسب شرایط آتی باشد.

وی با بیان اینکه آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به دو گروه آزاد و دولتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: ۱۲ هزار آموزشگاه در بخش آزاد و ۶۴۰ مرکز دولتی در کشور وجود دارد. ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی برای آموزش به مهارت‌جویان وجود دارد اما ۱۲ هزار آموزشگاه بخش خصوصی بر چند رشته متمرکز شده‌اند. همچنین مجوز آموزشگاه‌ها در بازه زمانی ۳ روزه صادر می‌شود و پس از این تصمیم، حدود هزار آموزشگاه جدید دایر شده‌اند.

حسینی‌نیا با بیان اینکه رویکرد سازمان در ۳ تیپ تقسیم‌بندی می‌شود، توضیح داد: تیپ اول، توجه مراکز آموزشی به تولید و آموزش همراه با تولید در این دسته جای دارد. تیپ دوم، ارائه تسهیلات به افراد دارای مهارت است تا با توسعه مراکز کارآفرینی بتوانند در توسعه مهارت و کارآفرینی نقش داشته باشند. دسته سوم هم توجه به مرکز مهارت‌های پیشرفته و نوین برای جوانان است تا در آینده وارد بازار کار شوند. به طور مثال به مواردی مثل اینترنت اشیا توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه مهارت‌جویان از گروه‌های مختلف اجتماعی هستند، توضیح داد: از زنان تا سربازان تحت آموزش‌های ما قرار گرفته‌اند که بیش از ۴۵ درصد از آن‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند. جمعیت دانشجوی ۴ میلیون نفری کشور نیاز به مهارت آموزی دارد.

معاون وزیر کار ادامه داد: آموزش به دانشجویان نیز در ۳ تیپ پیگیری می‌شود. نخستین هدف آموزش دوره‌های ۵۴۰ ساعتی است که آن را «کهاد» می‌خوانیم. برنامه دوم سازمان برای آموزش دانشجویان «Sand Box» است که جامعه هدف آن دانشجویانی هستند که رشته تحصیلی آن‌ها در بازار کار متقاضی ندارد. سومین برنامه آموزشی نیز، گذراندن دوره اموزشی در کنار واحدهای درسی است. گام برداشتن به سوی آموزش‌های مهارتی یک الزام است.

حسینی‌نیا افزود: برخی از خیرین کشور در زمینه مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی فعال هستند. بهتر است با توجه به نیاز کشور برای اشتغال، رویکرد خیرین تغییر کند و در جهت مهارت‌آموزی گام بردارند. ما مجمع خیرین خود را به صورت آزمایشی در خراسان رضوی ایجاد کردیم تا در تامین منابع به ما کمک کنند. بودجه سازمان فنی حرفه‌ای با دانشگاه تهران برابر است و ۰.۹۹ درصد بودجه آموزشی کشور نصیب سازمان می‌شود