تاثیر ورزش برروی بالارفتن امید به زندگی
تاثیر ورزش برروی بالارفتن امید به زندگی
فعالیت ‌بدنی، بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است که علاوه بر بالا بردن امید به زندگی، در افزایش میزان کیفیت زندگی افراد نیز نقش به‌سزایی دارد.

       به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر سید اسماعیل حسینی‌نژاد عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه مازندران به مناسبت ۲۶ مهرماه روز تربیت بدنی، تاثیر ورزش در تندرستی و زندگی سالم را حایز اهمیت دانست و گفت: فعالیت ‌بدنی، بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است که علاوه بر بالا بردن امید به زندگی، در افزایش میزان کیفیت زندگی افراد نیز نقش به‌سزایی دارد.

       حسینی‌نژاد تندرستی را یکی از مهم‌ترین داشته‌های انسان برشمرد و در توصیف این داشته بیان کرد: تندرستی، سرمایه‌ای ارزشمند است که معمولاً کمتر قدر آن را می‌دانیم و در زندگی پرمشغله و پرهیاهوی امروزی تمهیدات مناسبی برای حفظ سلامت و تندرستی خود به‌کار نمی‌بندیم.

       وی تصریح کرد: تغییر شیوه زندگی افراد جامعه از فعال به غیرفعال باعث بروز مشکلات و عوارض جسمانی در آحاد مختلف جامعه شده است، به گونه‌ای که گاهی سلامت جسمانی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده و افراد به بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند.

       عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی ادامه داد: این در حالی است که نتایج مطالعات علمی به شدت از نقش حیاتی ورزش و فعالیت ‌بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و افزایش امید به زندگی حمایت می‌کنند.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه مازندران

       استادیار دانشگاه مازندران با بیان اين‌كه محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از داده‌های حاصل از یک مطالعه طولی که در آن بیش از ۷۸۰۰۰ زن و ۴۰۰۰۰ مرد از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ مشارکت داشتند، تأثیر عادات بهداشتی بر امید به زندگی را بررسی نمودند، گفت: در این پژوهش، تاثیر رژیم غذایی، فعالیت ‌بدنی، وزن بدن، سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی بر میزان امید به زندگی بررسی شد و نتایج حاصله حاکی از آن بود که همان‌طور که پیداست، عادات سالم تفاوت بزرگی در سطح امید به زندگی ایجاد می‌کنند.

       مدیر تربیت بدنی دانشگاه مازندران افزود: بر اساس این تجزیه و تحلیل، افرادی که معیارهای هر پنج عادت را برآورده می‌کردند به طور قابل ملاحظه‌ای از عمر طولانی‌تری نسبت به کسانی که هیچ عادت سالمی نداشتند برخوردار بودند (14 سال برای زنان و 12 سال برای مردان).

       دکتر حسینی‌نژاد ادامه داد: یکی از نتایج جالب این مطالعه این بود که فعالیت‌ بدنی تا حدود ۳ برابر بیشتر از رژیم غذایی در امید به زندگی موثر است و مصرف سیگار و مشروبات الکلی به شدت در کاهش امید به زندگی تاثیر دارد.

       استادیار دانشگاه مازندران اظهار کرد: نتایج سایر مطالعات علمی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بیش از نیمی از مرگ‌های زودرس به دلیل عوامل سبک زندگی ناسالم مانند رژیم غذایی نامناسب، بی‌تحرکی، چاقی، مصرف زیاد الکل و سیگار کشیدن بوده است.

       عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که فعالیت ‌بدنی بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است که علاوه بر بالا بردن امید به زندگی، در افزایش میزان کیفیت زندگی افراد نیز نقش به‌سزایی دارد.

وی کاهش خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، انواع سرطان و چاقی ، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها که منجر به کاهش بروز صدمات و تصادفاتی مانند از دست رفتن تعادل و سقوط خواهد شد، پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی، کاهش برخی از آثار پیری، به‌ویژه ناراحتی‌های ناشی از آرتروز، افزایش سلامت روان و کمک به درمان افسردگی، رفع استرس و کاهش اضطراب، افزایش انرژی و استقامت و بهبود کیفیت خواب را از جمله فواید ورزش و فعالیت ‌بدنی عنوان کرد و افزود: نکته قابل تامل این است که به‌رغم تمامی این دانسته‌ها، سطح فعالیت‌بدنی در جامعه ما مطلوب نبوده و سبک زندگی بسیاری از افراد جامعه به‌جای تلاش برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها، منجر به بروز بیماری و روی آوردن به سمت مصرف دارو و سایر روش‌های درمانی می‌شود.

       دکتر سید اسماعیل حسینی‌نژاد ذکر کرد: متاسفانه سبک زندگی تهی از فعالیت ‌بدنی باعث تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی فراوان به فرد و جامعه خواهد شد.

       مدیر تربیت بدنی دانشگاه مازندران تاکید کرد: بهترین راه برای کمک به مردم در ایجاد سبک زندگی سالم، از طریق تلاش‌های بهداشت عمومی و تغییر سیاست‌گذاری‌های حیطه سلامت در راستای افزایش اهمیت نقش فعالیت ‌بدنی در سطح جامعه است.

       حسینی‌نژاد در پایان توصیه کرد: اگر قصد شروع فعالیت ورزشی دارید قبل از هر چیز حتما با پزشک یا متخصص علوم ورزشی مشورت نموده و از وضعیت بدنی و سطح سلامت خود مطلع شوید.