بسیاری از مراکز فنی به دلیل نداشتن بودجه تعطیل هستند /لزوم توجه به مهارت آموزی در برنامه هفتم توسعه
بسیاری از مراکز فنی به دلیل نداشتن بودجه تعطیل هستند /لزوم توجه به مهارت آموزی در برنامه هفتم توسعه
به گفته نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های ما باید مهارت محور باشد، البته در تدوین برنامه ششم توسعه توجه شد اما به حدی نبود که پاسخگوی نیازمندی‌های مهارت باشیم.


به گزارش ندای تجن-نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت رشته قنادی که شامگاه جمعه در محل مرکز آموزش هتلداری فنی و حرفه‌ای ساری برگزار شد، گفت:ضرورت مهارت آموزی بر کسی پوشیده نیست به خصوص در کشور ما که در حال توسعه است،بسیاری از کشورهای در حال توسعه آموزش مهارت را اولویت قرار داند و به پیشرفت رسیدند.

منصورعلی زارعی با بیان اینکه اصلی ترین عامل توسعه در کشورژاپن، مهارت آموزی است،افزود:در کشورما هم همین طور است و برای دریافت خدمات بهتر به دنبال افراد ماهر هستیم.

زارعی به تفاوت میان جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی با افراد فعال در بازار کار اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر،بحث مهارت آموزی، اولویت فارغ التحصیل نیست و این که فردی با ۴سال تحصیل در یک رشته ،بدون داشتن مهارت کار باشد، خوشایند نیست.
وی با بیان اینکه نهادهای علمی و فناوری و مراکز رشد و دانش بنیان برای اینکه جوانان مهارت ببیند تاسیس شدند، گفت: در دنیای امروز انجام کار بدون داشتن مهارت ممکن نیست. برگزاری مسابقات ملی مهارت موضوع اصلی ما نیست بلکه ضرورت کار در این است که این مسابقات افراد را تحریک  و  فرهنگ عمومی را در جامعه تقویت می کند.

نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز مهارت آموزی یک ضرورت اچتناب ناپذیر است، به عنوان نمونه، فردکشاورزی می تواند تولیدات خود را به جهان عرصه کند که مهارت کار در تولید و بسته بندی و صادرات داشته باشد.
وی بر ترویج فرهنگ عمومی مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: برخی کارشناسان اعتقاد دارند که همراه با پایان نامه یک دانشنامه مهارت هم به دانشجویان داده شود؛ این موضوع که مهارت برای انجام کار را در مراکز علمی به دست بیاوریم متاسفانه در کشور مشکل داریم به طوری که در جریان انجام کار ما به مهارت می رسیم و بعد از آزمایش و اشتباه یادمی گیریم.
زارعی بیان کرد: میدان جای آموختن مهارت نیست چون با آزمایش و خطا امکان پیشروی نیست، امروز مهارت یکی از شاخص‌های توسعه کشور است در مراکز آموزشی و مهارتی باید امکانات و ابزار و تکنولوزی به روز باشد که در هنرستان‌های ما موتورها سابقه  ۴۰ساله دارد پس اساس کار در این مراکز هم به روز بودن است.
وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در کشور این است که دانش ما با مهارت ما ارتباط منطقی ندارد، افزود:آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های ما باید مهارت محور باشد، البته در تدوین برنامه ششم توسعه توجه شد اما به حدی نبود که پاسخگوی نیازمندی‌های مهارت باشیم.
زارعی ادامه داد: بسیاری از مراکز فنی به دلیل نداشتن بودجه تعطیل هستند،ان شاالله در برنامه هفتم بتوانیم کاری برای این حوزه انجام دهیم.
وی بر ارزیابی و سنجش توانمندی افرادی که در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای مهارت می‌آموزند،تاکید کرد.