معرفی کتاب ربات‌ها و دست ساخته‌های خلاقانه با لوازم دستی
معرفی کتاب ربات‌ها و دست ساخته‌های خلاقانه با لوازم دستی
کتاب ربات‌ها و دست‌ساخته‌های خلاقانه با لوازم دستی با هدف آموزش به کودکان در زمینه ساخت کاردستی توسط مبین صباغی رستمی، رسول کتابی و فاطمه گلیج به نگارش درآمد.

به گزارش ندای تجن- در سال‌های اخیر، جشنواره‌های دانش‌آموزی متعددی در خصوص دست‌ساخته‌های خلاقانه برگزارشده است و در آینده نیز برگزار خواهد شد. این جشنواره‌ها فرصت‌هایی را برای پرورش خلاقیت و دست ورزی کودکان فراهم می‌کند. اما بسیاری از این جشنواره‌ها صرفاً دست‌ساخته‌ها و کاردستی‌های خلاقانه نهایی را مورد نمایش قرار می‌دهند. همین امر مبین صباغی رستمی، رسول کتابی و فاطمه گلیج را تشویق کرد تا کتاب دست‌ساخته‌های خلاقانه را به بهانه آموزش‌های پایه‌ای ساخت برخی از ربات‌ها و دست‌ساخته‌ها بنویسند 

دست‌ساخته‌های خلاقانه چیست؟

منظور از دست‌ساخته‌های خلاقانه، آن دسته از ساختنی‌هایی است که توسط کودکان یا بزرگ‌ترها و با استفاده از لوازم دم‌دستی، دورریختنی و بازیافتی بازطراحی یا ساخته می‌شود. نویسندگان کتاب اعتقاددارند همین‌که کودکان بتوانند در مراحل اولیه ساخت، یک کاردستی یا دست‌ساخته را بازطراحی کنند قطعاً با آموزش‌های بیشتر و کمی راهنمایی می‌توانند ایده‌های جدیدی را به طراحی خود اضافه نمایند. کودکان می‌توانند قطعات مختلف را باهم ترکیب کنند تا به ساختنی‌های جدید برسند.آنان بر اساس بازخوردی که از سایت روبوخلاق به آدرس ((robokhallagh.ir در طی این سال‌ها گرفتند برخی از مهم‌ترین دست‌ساخته‌ها را انتخاب کرده و آموزش آن را به تصویر کشیدند.

چرا  کتاب دست‌ساخته‌ها نوشته شد؟

به گفته نویسندگان هر کودکی باید از سنین پایین این فرصت را داشته باشد که یاد بگیرد چگونه کاردستی‌های مختلفی را بسازد. آنان ساختنی‌های مختلف را یک دانش و مهارت مهم در پرورش خلاقیت و دست ورزی کودکان می‌دانند. ساخت انواع کاردستی به کودکان کمک می‌کند ذهنی خلاق‌تر و متمرکزتر داشته باشند تا بتوانند ایده‌های خود را از صفرتا صد عملی کنند. همچنین با ساخت انواع کاردستی، مهارت طراحی، علت و معلول و حل مسئله را می‌آموزند و به‌صورت غیرمستقیم و کاملاً عملی مفاهیم پایه‌ای فیزیک، ریاضی، الکترونیک، مکانیک هنر و مهندسی مواد را تمرین می‌کنند.

این کتاب برای چه کسی است؟

این کتاب به‌صورت ویژه برای کودکان علاقه‌مند به ساخت‌وساز، طراحی‌شده است. همچنین به والدین و معلمین عزیز کمک می‌کند تا بتوانند مفاهیم پایه‌ای ساخت ساز و ابزار مهم را به دانش‌آموزان و کودکان خود آموزش دهند. این کتاب برای کودکان دبستانی و متوسطه اول طراحی‌شده، اما باکمی حمایت بیشتر، کودکان کوچک‌تر نیز می‌توانند از آن لذت ببرند. همچنین می‌تواند برای معرفی بچه‌های بزرگ‌تر، قبل از شروع ساختنی‌های حرفه‌ای‌تر مورداستفاده قرار بگیرد.

برای ساخت کاردستی‌ها به چه چیزی‌هایی نیاز دارید؟

برای اینکه بتوانید ساختنی‌های این کتاب را بسازید نیاز به یکسری ابزار دارید که معمولاً به‌راحتی در همه منازل می‌توان آن را پیدا کرد. البته اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای تمامی لوازم موردنیاز برای دانش‌آموز یا کودک خود را تهیه کنید پیشنهاد می‌کنم کتاب ساخت ربات‌های خلاقانه با لوازم بازیافتی را از سایت کتاب راه خریداری کنید. این کتاب که توسط (مبین صباغی رستمی) و همکارانش نوشته‌شده منبع بسیار خوبی برای معرفی انواع قطعات و لوازم موردنیاز با جزییات بیشتر است؛ اما نگران نباشید در این کتاب با جزییات کامل همه ابزارها و لوازم موردنیاز برای ساخت دست‌ساخته‌های خلاقانه آموزش داده‌شده معرفی‌شده است.

این کتاب شامل چه بخش هایی است؟

این کتاب شامل هشت ساختنی خلاقانه است. در همه آموزش‌ها لوازم و ابزار موردنیاز معرفی‌شده است. هنگام توضیحات سعی شد نکات آموزنده و تکنیک‌ها بیان شود که مخاطبین به‌راحتی از آن‌ها می‌توانند برای ساخت کاردستی‌های خلاقانه دیگر نیز بهره بگیرید. اینکه کدام آموزش را برای شروع انتخاب کنید مهم نیست. البته ممکن است برخی از تکنیک‌ها در آموزش‌های اولیه با جزییات توضیح داده‌شده باشد که در آموزش‌های بعدی توضیحات کمتری نسبت به آن داده‌شده است. اگر کودک یا دانش‌آموز شما موقع ساخت از لوازمی استفاده می‌کند که در کتاب معرفی نشده اصلاً نگران نباشید. نه‌تنها جای نگرانی نیست اتفاقاً فرصت بسیار مناسبی است تا کودک شما تجربه جدیدی را کسب کند و نویسندگان به دنبال همین قضیه هستند. کودک شما باید آزاد باشد تا بتواند علایق خود را پیگیری کند؛ اما برای کودکانی که تازه شروع به کارکردند پیشنهاد  در فاز اول بازطراحی دست‌ساخته‌های کتاب است. در دفعات بعدی حتماً از کودک خود بخواهید از لوازم و ابزار دیگری برای ساخت همان دست‌ساخته استفاده نماید. نویسندگان منتظر دریافت تصاویر و ویدیوهای دست‌ساخته‌های کودکان شما هستند و می توانید  آن‌ها را از طریق آدرس پست الکترونیکی mobin.sabbaghi@gmail.com  ارسال نمایید.