مردم تزریق دز دوم و سوم واکسیناسیون کرونا را به تاخیر نیندازند/ توصیه به خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس
مردم تزریق دز دوم و سوم واکسیناسیون کرونا را به تاخیر نیندازند/ توصیه به خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس
اویس در گفت‌و گو با پایگاه خبری ندای تجن از کاهش مراجعه برخی گروه‌های سنی 20تا 30سال به مراکز واکسیناسیون گفت ودر آستانه بازگشایی مدارس، توصیه‌هایی به خانواده‌ها کرد.

به گزارش ندای تجن- دکتر قاسم اویس با بیان اینکه  براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که ستادهای استانی موظف به اجرای برنامه های آن هستند قرار است تا مدارس از اواخر آذرماه سال جاری بازگشایی شود، گفت: بازگشایی مدارس منوط به این است که خانواده ها، دانش آموزان و معلمین واکسناسیون شده باشند که عمده والدین واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه 93درصد از مردم دز نخست واکسن کرونا را تزریق کردند، افزود: معادل 76درصد هم دز دوم را دریافت کردند بنابراین جای امید هست که بیشتر خانواده‌ها واکسیناسیون خود را انجام دادند.

اویس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90درصد از معلمین واکسیناسینه شدند و در کنار آن  راننده‌ها هم در مرحله نخست واکسیناسینه شدند، ادامه داد: 94درصد از دانش آموزان استان مرحله نخست واکسیناسیون ومعادل 70درصد هم مرحله دوم را انجام دادند.

وی با ابراز امیدواری از انجام واکسیناسیون دانش آموزان در مرحله دز نخست و دوم تا پایان آذرماه سال جاری، گفت:نیاز است در تمام شرایط تا تکمیل تزریق واکسن، حتما پروتکل‌های بهداشتی  و فاصله یک تا دو متر و گذاشتن ماسک را رعایت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه کرد: مدیران مدارس دانش آموزان را طوری در کلاس‌ها قرار دهند که فاصله یک تا دو متر بین آنان رعایت و ماسک استفاده شود.

وی در پاسخ به سئوال ما درباره نگرانی خانواده‌ها از بازگشایی مدارس، گفت: نگرانی خانواده‌ها در چنین وضعیتی طبیعی است اما لازم است تا به برنامه اداره کل آموزش و پرورش نگاه کنیم که آیا حضور در کلاس ها اجباری یا داوطلبانه است.پیشنهاد ما این است که حضور در مدارس داوطلبانه باشد حالا خانواده‌ها براساس شرایط خودشان انتخاب می‌کنند.

اویس در پاسخ به سئوال ما درباره اینکه آیا  روند تزریق دز سوم واکسیناسیون به تمامی گروه‌های سنی ادامه می‌یابد، افزود: براساس آمار ابتلا به بیماری در سنین بالای 60سال بیشتر و با شدت بالا و افزایش میزان مرگ و میر همراه است به همین دلیل در ابتدای واکسیناسیون اولویت را به این گروه سنی دادیم.

وی ادامه داد : در حال حاضر افراد بالای 60سالی که واکسن سینوفارم ، بهارات و کووایران برکت زدند باید دز سوم را دریافت کنند؛ از طرفی براساس مطالعه‌ای که وجود دارد میزان اثربخشی واکسن از 4ماه به بعد کاهش می‌یابد به همین دلیل پس از این مدت، احتمال واکسیناسیون افراد سایر گروه‌های سنی هم وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه واکسن به اندازه کافی در مراکز تجمیعی وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر شاهد کاهش مراجعه افراد برای تزریق دز دوم و یادآور هستیم که از مردم می‌خواهیم تاتاخیر نیندازند.به ویژه برخی گروه‌های سنی مراجعین از سن 20تا 30سال که زیر 85درصد از آنان واکسیناسیون شدند و لازم است تا مانند سایر گروه‌های سنی تا 90درصد از آنان واکسینه شوند.

وی از مردم درخواست کرد تا زمان اطمینان از مهار کامل بیماری حتما استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنند وبا توجه به اینکه در روزهای سرد فصل سال هستیم و معمولا منازل درب ها بسته است به ازای هر ساعت، 3تا 4بار پنجره‌ها را برای تهویه هوا باز کنند.

نداکلایی