پیگیر تخصیص اعتبار دولتی برای تکمیل ساخت پروژه زباله‌سوز
پیگیر تخصیص اعتبار دولتی برای تکمیل ساخت پروژه زباله‌سوز
این بازدید معاون رئیس‌جمهور در جریان آخرین وضعیت ساخت نیروگاه قرار گرفت و ضمن تأکید بر ضرورت افزایش تعامل بین دستگاه‌های مرتبط در استان برای هر چه زودتر به بهره‌برداری رسیدن این طرح، وعده داد که در دیدار با وزیر کشور پیگیر تخصیص اعتبارات دولتی مصوب برای این پروژه و کمک بیشتر به ساخت نیروگاه در چارچوب اساسنامه‌های مالی و اعتباری شود.

به گزارش ندای تجن به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ساری، صبح امروز جمعه، دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به همراه سید حبیب راضی مدیر کل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران، محمدی تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران، رضایی فرماندار مرکز استان و جواد طالبی شهردار ساری از روند اجرایی نیروگاه زباله سوز ساری بازدید کردند.

در این بازدید معاون رئیس‌جمهور در جریان آخرین وضعیت ساخت نیروگاه قرار گرفت و ضمن تأکید بر ضرورت افزایش تعامل بین دستگاه‌های مرتبط در استان برای هر چه زودتر به بهره‌برداری رسیدن این طرح، وعده داد که در دیدار با وزیر کشور پیگیر تخصیص اعتبارات دولتی مصوب برای این پروژه و کمک بیشتر به ساخت نیروگاه در چارچوب اساسنامه‌های مالی و اعتباری شود.

سلاجقه خاطرنشان کرد: با توجه به این که اعتباراتی برای تکمیل این پروژه از سوی دولت در نظر گرفته شده است، حتما روز یکشنبه از وزیر محترم کشور پیگیر سرعت دادن به روند تخصیص اعتبارات مصوب برای نیروگاه زباله‌سوز می‌شوم. دکتر وحیدی هم خوشبختانه به شکل ویژه در مسائل مربوط به محیط زیست جدی و پای کار است. هم در مسائل مربوط به آلاینده های زیست محیطی توجه ویژه‌ای از ایشان می‌بینیم و هم برای حل معضل پسماند در کشور تلاش و توجه خاصی دارند.

همچنین، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تعامل و همکاری دکتر جمالی نژاد و سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور در موضوع پروژه نیروگاه زباله سوز قدردانی کرد.

در ادامه جواد طالبی شهردار ساری با اشاره به برخی مشکلات حقوقی موجود در نوع قرارداد پیشین، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در نوع قرارداد وجود داشت با یک وقفه دو ساله در اجرای پروژه مواجه شدیم که اخیرا این مشکل با ورود و پیگیری مستمر معاونت امور عمرانی استانداری و فرماندار ساری با ارائه راهکارهای جدید و همچنین ورود سازمان بسیج سازندگی استان مازندران برطرف شد.

وی افزود: در حال حاضر از بخش تأمین تجهیزات نیروگاه 12.5 درصد باقی مانده است که مابقی نیز در حال نصب است. تجهیزات لازم نیز خریداری شده و منتظر اجرای بخش ابنیه هستیم. برای تکمیل بخش ابنیه نیروگاه نیز به حدود 94 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.

طالبی گفت: خوشبختانه دولت در ادامه حمایت‌هایی که از این پروژه داشت، تخصیص 65 میلیارد تومان در سال 1400 را تصویب کرد که از این مبلغ، پرداخت 30 میلیارد تومان تاکنون قطعی شده است. 15 میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت سال 1403 و 15 میلیارد تومان دیگر هم قرار است در هفته پیش رو به صورت نقدی پرداخت شود.

شهردار مرکز استان خاطرنشان کرد: اگر اعتبار در نظر گرفته شده تصویب شود و این حمایت‌ها ادامه داشته باشد این قول را می‌دهیم که نیروگاه را بر اساس برنامه زمان بندی مصوب به بهره‌برداری برسانیم.

وی یادآور شد: با تکمیل این نیروگاه 450 تنی که شامل سه خط 150 تنی است، علاوه بر این که مشکل زباله‌های ساری و شهرهای اطراف حل می‌شود، شهرداری ساری نیز به منبع درآمدی پایداری دست خواهد یافت.

طالبی شهردار ساری خواستار توجه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور به طرح بی خطر سازی زباله‌های عفونی و امحاء در نیروگاه زباله‌سوز ساری اشاره کرد و گفت: طرحی توسط شهرداری ساری تهیه شده که بر اساس آن در همین محوطه نیروگاه تجهیزات امحاء زباله‌های عفونی که توسط بیمارستان ها بی خطرسازی شده اند را نیز نصب کنیم تا در صورتی که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نتوانستند زباله‌های عفونی بی خطر شده را امحاء کنند، این اقدام مهم در این واحد این اقدام انجام شود.

گفتنی است روزانه حدود ۶ تا ۷ تن زباله عفونی در منطقه تولید می‌شود که برای امحاء آن در این مجموعه به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.