لزوم رسیدگی به وضعیت معیشت اهالی هنر پایداری
لزوم رسیدگی به وضعیت معیشت اهالی هنر پایداری
مسئولان پیگیر وضعیت معیشت پژوهشگران و نویسنوگان عرصه هنر و پایداری باشند.

محمد قاسمی پور در همایش « هم تبار قلم» با اشاره به
ویژگیهای برجسته رزمندگان مازندران، لازمه انعکاس درست این دلاوریها را نگاهی عالمانه به روایت خاطرات عنوان کرد.
به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی حوزه هنری مازندران، عصر روز چهارشنبه، ۲۴ آذر سال جاری، ویژه برنامه «هم تبار قلم» با حضور جمعی از نویسندگان و پژوهشگران و مسئولان استان در موزه شهدای روستای قراخیل شهرستان قائمشهر برگزار شد.
گفتنی است در این محفل فرهنگی هنری که با هدف تجلیل از ۷۰ نویسنده، پژوهشگر و فعال عرصه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استان مازندران صورت گرفت مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گفت:وضعیت معیشت پژوهشگر و نویسنده عرصه فرهنگ و هنر پایداری یک دغدغه جدی است که باید مسئولان پیگیر آن باشند.
وی با تاکید بر نقش مهم روایت در آثار سینمایی‌ و داستانهای برجسته دنیا، درباره اهمیت شناخت روایت و کار علمی و چارچوبه دار نکاتی را بیان ساخته و افزود: مقام معظم رهبری درباره اهمیت روایت بارها سخن گفته و فرمودند: اگر شما روایت نکنید دیگران به شکل دلخواه خود رویداد متعلق به شما را روایت میکنند. و ادامه داد: یکی از مشکلات فروش و ضعف آثار دفاع مقدسی ما مسئله روایت است که اگر منصفانه به این نکته بنگریم، به اندازه یک دوره کارشناسی و یا ارشد برای دانستن آن زمان لازم است. حال آنکه با فعالیت کوتاه مدت نمیتوان به این مهم دست یافت.
قاسمی پور که اغلب سخنانش رویکردی آموزشی و کارگاهی داشت، با قدردانی از برگزار کنندگان برنامه‌ هم تبار قلم ادامه داد: مازندران با داشتن لشکر خط شکن، همواره در جنگ ثابت قدم بوده (و در حوزه ورزش و هنر نیز سرآمد است) اما در بحث آثار مربوط به فرهنگ پایداری به انسجام و وحدت رویه از سوی مراکز فرهنگی هنری نیاز دارد تا از نویسندگان و پژوهشگران پشتیبانی بیشتری داشته باشد و حال آنکه این برنامه امیدوار کننده و نتایج آن با اهمیت است.
این نویسنده و پژوهشگر با پرداختن به برخی موارد فنی در نویسندگی و ثبت خاطرات گفت: شناخت زیست بوم نکته بسیار قابل توجهی در تبدیل یک متن به اثری ماندگار است چراکه هر کاری باید شناسنامه اقلیم داشته باشد ( و به تمام زیرساخت های فرهنگی جامعه از تربیت افراد، ویژگی خانواده و جامعه اشاره داشته باشد).
قاسمی پور ادامه داد: از این رو در استفاده از لغات و اصطلاحات بومی تاکید داشته و از معیار شدن زبان متن بپرهیزیم تا هر کتابی لحن و حس و حال مناطق مورد روایت خود را داشته باشد.
شایان ذکر است که در ویژه برنامه هم تبار قلم که با همکاری حوزه هنری مازندران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره سرداران و ده هزار شهید مازندران و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در موزه شهدای روستای قراخیل شهرستان قائمشهر برگزار شد، از هفتاد نویسنده و پژوهشگر عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.