همایش “هم تبار قلم”در هفته پژوهش برگزار شد
همایش “هم تبار قلم”در هفته پژوهش برگزار شد
مراسم تجلیل از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مازندران در موزه شهدای قراخیل قائمشهر برگزار شد

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط  عمومی حوزه هنری مازندران ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه سال جاری مجموعه فرهنگی موزه  شهدای دفاع مقدس روستای قراخیل شهرستان قائمشهر میزبان نویسندگان و پژوهشگران برجسته و فعال عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استان مازندران بود.

گفتنی است در این گردهمایی که با عنوان  « هم تبار قلم » و با هدف تجلیل از نویسندگان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استان مازندران و تقدیر از فعالان جوان این عرصه صورت گرفت، ۷۰ تن از نگارندگان و محققان این عرصه حضور داشتند.

« مهدی معصومی گرجی » رییس حوزه هنری مازندران به عنوان یکی از اصلی ترین برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی در این باره گفت: حوزه هنری مازندران درهفته هنر انقلاب  امسال، طی مراسمی موسسه فرهنگی و موزه شهدای قراخیل را به عنوان پایگاه فرهنگ و ادبیات پایداری مازندران اعلام کرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بر آن شدیم تا در طول سال نشستهایی با حضور نویسندگان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در موزه مذکور برگزار کنیم تا این اقدام، ضمن جذب همکاری‌هایی از سوی نویسندگان، انگیزه ای تازه برای کارهای ماندگار باشد.
معصومی گرجی هم افزایی و پرهیز از کارهای موازی را دلیل مشارکتی بودن این رویداد برشمرد و گفت: امروز نویسندگان بیش از هر زمانی به حمایت نیاز دارند و از آنجا که بودجه های فرهنگی بسیار ناچیز است، همکاری مراکز فرهنگی، گاه تنها راه گریز از کمبود ها است.
در ادامه این رویداد فرهنگی «سمیه اسلامی»، پژوهشگر و نویسنده دقایقی درباره مصائب و دغدغه های نویسندگان عرصه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب گفت و «حسن شیردل» نویسنده پر کار بابلی به نقص ها و کمبودهای مسیر پر فراز و نشیب این عرصه پرداخت و از وضعیت معیشتی و انتظارات هنرمندان ادبیات جنگ گفت.
در ادامه «هم تبار قلم» محمد قاسمی پور مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری، به عنوان مهمان ویژه این نشست پس از ایراد سخنانی کوتاه درباره وضعیت آثار تولید شده در زمینه فرهنگ و ادبیات پایداری در کشور، به برخی نکات فنی درباره روایتگری پرداخت و با تمرکز بر موضوع زیست بوم، درباره کاربرد درست لهجه و مولفه های گویشی نکاتی را مطرح ساخت.
همچنین پس از شعر خوانی حسین شیردل، ۵ جلد کتاب از تولیدات دفاع مقدسی استان با حضور تنی چند از مسئولان رونمایی شد و در پایان برنامه که آغازش بازدید نویسندگان از موزه شهدای قراخیل بود، تجلیل از نویسندگان و هنرمندان پژوهشگر حاضر به عنوان پایان بخش هم تبار قلم صورت گرفت.
شایان ذکر است که اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران، بنیاد شهید و امور ایثار گران استان، ستاد کنگره سرداران و ده هزار شهید مازندران در رویداد هم تبار قلم با حوزه هنری مازندران همکاری داشتند.