لزوم همکاری خیرین برای ترویج مهارت‌آموزی در جامعه
لزوم همکاری خیرین برای ترویج مهارت‌آموزی در جامعه

درویشی بر اهمیت همکاری رسانه‌ها برای آگاهی رسانی به خیرین درباره فواید ترویج مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: مهارت آموزی سبب افزایش درآمد جامعه و کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش ندای تجن-سید حسین درویشی با بیان اینکه فعالیت سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای اجتماع محور است، گفت:وقتی ارتباط با اقشار مختلف جامعه نزدیک باشد راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

معرفی شرکای اجتماعی آموزش فنی و حرفه‌ای

وی بیان کرد: مردم و در سطح دیگر، دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان صنعت، معدن و تجارت که فعالیت‌های تولیدی و ترویجی انجام می‌دهند از شرکای اجتماعی  اداره کل آموزش فنی‌و حرفه‌ای هستند.

مدیرکل آموزش فنی‌و حرفه‌ای استان با انتقاد از اینکه کار «فعالیت» دستگاه‌های اجرایی در مازندران  به صورت جزیره‌ای است به طوری که هر مدیری براساس دستور وزارت مطبوع عمل می‌کند، ادامه داد: دومین مشکل انجام کار به صورت موازی است  یعنی همان اقدامی که در اداره کل  آموزش فنی‌و حرفه‌ای استان انجام می دهیم 3دستگاه دیگر همان کار را می‌کنند.

درویشی افزود: نسبت به این موضوع که سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی در کشور است و براساس استاندارد شغلی، گواهی بین المللی دارای اعتبار برون مرزی صادر می‌کند، غفلت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس  شاخصه‌های موجود، مهم ترین دستگاه‌های کمک کننده به آموزش فنی‌و حرفه‌ای،  اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هستند، گفت: این مراکز می‌توانند به کمک آموزش فنی‌و حرفه‌ای مازندران بیایند چون برای راه‌اندازی نهضت مهارت آموزی باید از دوره اول و دوم متوسطه شروع کنیم.

درویشی بیان کرد: بیش از 15مرکز مدیریت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها با هدف افزایش توانمندی دانشجویان شهرها و کاربردی کردن رشته‌های مختلف  راه‌اندازی کردیم تا افراد با توجه به رشته تحصیلی و علاقه‌مندی  دوره‌های مهارت شغلی را آموزش ببینند.

مدیرکل آموزش فنی‌و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه  قرارگاه‌های مهارت آموزی در پادگان‌های  ارتش، سپاه، نیروی دریایی و زمینی هم فضایی برای یادگیری مهارت هستند، افزود: هر سرباز وظیفه می‌تواند در طول مدت خدمت به کسب مهارت مورد علاقه خود بپردازد، درواقع باید موجی برای  یادگیری مهارت ایجاد کنیم تا افراد پای کار بیایند.

وی با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت در حوزه آموزش و پرورش استان، اضافه کرد: این طرح مورد نظر آموزش فنی و حرفه‌ای در استان نیست و اختلاف نظری در این حوزه وجود دارد که پیگیریم تا حل شود البته از نظر ما حل شده است اما از طرف آموزش و پرورش حل نشد.

درویشی بیان کرد: تفاهم نامه‌ای در سال 86 میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و نیروی مسلح قوا امضا شد که تاکنون 85درصد از تعهدات آن را انجام دادیم که پایان زمان اجرایی در سال 1401 است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای از واحدهای صنعتی و صنفی به عنوان سایر شرکای اجتماعی که مهم‌ترین مأخذ برای اشتغال هستند، یاد کرد و ادامه داد:همکاری صنایع ، اتاق تعاون و شهرک صنعتی ، سازمان صنعت و معدن و تجارت و در رأس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعلام نیازهای مهارتی خود به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای می‌تواند کمک کننده باشد و  از طرفی افراد آموزش دیده می توانند در واحدها مشغول به کار شوند.

ایجادمراکز جوارکارگاهی در کنار واحدهای صنعتی

درویشی با بیان اینکه در سال زایش آموزشگاه های آزاد و خصوصی قرار داریم، گفت: سیاست جدید ما ایجاد مراکز جوارکارگاهی در کنار واحدهای صنعتی است تا در زمینه تامین نیاز و همین‌طور مربی آموزشی نیروها اقدام کنیم.

وی عجین شدن خدمات تولیدی با خدمات آموزشی، ارتقای کیفیت  تولیدات داخلی و توجه مردم به محصول داخلی، افزایش توانمندی نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنعتی ، ثبات و پایداری اشتغال در جامعه،  تحکیم حلقه آموزشی مهارت و ارزآوری بیشتر در استان را از مزایای مراکز جوارکارگاهی اعلام کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه در سال جاری قانون بهره مندی از کمک اشخاص حقیقی و حقوقی با همکاری مجلس تصویب شد، گفت: براساس این قانون همه اشخاص می‌توانند به صورت نقدی یا غیرنقدی در زمینه تامین، تجهیز و به روزرسانی کارگاه آموزشی به مراکز ما کمک کنند.

تاکید براهمیت همکاری فعالان رسانه در جهت ترویج مهارت آموزی

درویشی بر اهمیت همکاری فعالان رسانه‌ای استان در ایجاد انگیزه و تشویق خیران به کمک برای ترویج مهارت آموزی در جامعه تاکید کرد و افزود:امروز کسب مهارت سبب ایجاد اشتغال، رشد ازدواج، کاهش بزهکاری  و حاشیه نشینی و اعتیاد در جامعه می‌شود که نیاز است این موضوع به خیران اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به 13گروه به عنوان حوزه‌های هدف آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران، افزود:واحدهای صنعتی، صنوف ،اردوگاه ،پادگان‌های آموزشی، افراد ساکن در حاشیه شهر، معتادین بهبودیافته،  آموزش در سطوح مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد، دانشگاه‌ها، روستاها و آموزش براساس امضای تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی شامل این گروه ها هستند.

درویشی با بیان اینکه افراد معتاد به دو شیوه در داخل کمپ و پس از بهبودی آموزش می‌بینند، افزود: اعتیاد یک بیماری است به راحتی نمی توان به فرد گفت که با یک آدرس به مراکز فنی مراجعه کند بنابراین آموزش را در حین ترک اعتیاد انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه صداوسیما و اصحاب رسانه با تهیه گزارش از افراد معتاد بهبودیافته یا افرادی که از ندامتگاه‌ها بیرون می آیند و مهارت‌های مختلف را آموزش دیدند می‌توانند در ترویج مهارت آموزی در جامعه کمک کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه تلاش سفیران مهارت آموزی سبب شد تا اقبال عمومی نسبت به کسب مهارت در 10سال اخیر افزایش یابد، ادامه داد: دلیل دیگر این است که در ده سال گذشته سیاست گذاری خوبی در دانشگاه نداشتیم به طوری که امروز ورشکسته ترین نیروها از همین دانشگاه‌ها هستند وافراد فارغ التحصیل نتوانستند کسب و کار برای خود راه بیاندازندکه این موضوع سبب شد تا مردم سمت مهارت آموزی بیایند.

لزوم همکاری خیرین برای ترویج مهارت آموزی

درویشی با اشاره به اینکه در حال حاضر در صورت توسعه مهارت آموزی در استان از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار نیستیم، افزود:به همین دلیل در حال توسعه مراکز آموزشی آزاد هستیم تا در کنار آن از همکاری خیرین و تعاملات دستگاه اجرایی و امضای تفاهم نامه با ادارات برای انجام فعالیت آموزشی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای  متولی اشتغال و مسئول ایجاد اشتغال نیست اما براساس وجدان کاری آموزش براساس نیاز شغل که به انجام کسب و کار بیانجامد را سرلوحه کار قرار داد، افزود: امروز لازم است تا مهارت‌های مختلف و پایه های شغلی به مردم معرفی شود.

همکاری مراکز آموزشی در کمک به روستاها دردوران کرونا

وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کووید-19 که مسئولان استان آگاهی لازم درباره نحوه برخورد با بیماری را نداشتند، افزود:تمام آموزشگاه‌های ما در عمده پایگاه بسیج روستاها پای کارآمدندوظرف یک ماه و نیم بیش از یک میلیون ماسک تولید کردند ؛ از طرفی افراد مهارت آموخته هم بیش از یک و نیم میلیون لیتر مایع ضدعفونی تهیه کردند که این اقدامات به صورت کاملا خودجوش انجام شد.

درویشی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا مشکلاتی به همراه داشت اما در کنار آن فوایدی مانند ترویج آموزش در فضای مجازی با تهیه محتوای الکترونیکی به همراه داشت، گفت: در گذشته جلسات با وجود مسافت بسیار به صورت حضوری در استان برگزار می‌شد که در زمان کرونا به صورت مجازی و وبیناری انجام شد.