نسخه الکترونیکی از فردا در داروخانه‌ها پذیرش می‌شود/لزوم همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در آگاهی‌رسانی به پزشکان
نسخه الکترونیکی از فردا در داروخانه‌ها پذیرش می‌شود/لزوم همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در آگاهی‌رسانی به پزشکان
مدیر کل بیمه سلامت مازندران از پایان نسخه نویسی کاغذی از ابتدای دی ماه خبر داد و گفت: بیمه مکمل روستاییان برای کمک به آنها نیز در دستور کار قراردارد.

به گزارش ندای تجن-محمدرضا میرزایی در نشست با خبرنگاران که روز سه شنبه در اداره کل بیمه سلامت استان برگزار شد با اشاره به اجرای قطعی نسخه  نویسی الکترونیکی در مازندران از ابتدای دی ماه، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد از  نسخه‌ها الکترونیکی است و از فردا ۲۵ درصد که نسخه کاغذی هست پذیرش نمی شوند.

وی گفت: از علوم‌پزشکی‌های مازندران و بابل   انتظار داریم که این مهم را در دستور کار قرار دهند و تمامی پزشکان موظف به اجرا باشند تا برای مردم مشکلی پیش نیاید.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به تعداد ۱۱۰۰ نفر پزشک خانواده در استان اظهار کرد: ۶۲۰ پزشک شهری بیشترین نسخه الکترونیکی انجام می دهند.

میرزایی گفت: نسخه نویسی با وجود  اجرای پزشک خانواده وضعیت مطلوب ندارد و تا آذرماه ۳۲ درصد نسخه‌ها الکترونیکی و مابقی کاغذی نوشته می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه  مردم درمان‌سطح ۱ را از طریق پزشک خانواده انجام دهند خاطر نشان‌کرد: سازوکار الترونیکی شدن فراهم است و پرداخت ‌ما نیز به پزشکان به‌روز است و اگر پزشکان در آموزش مشکلی دارند مرتفع خواهد شد.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران با اشاره به موانع تسریع اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی گفت: گروهی از پزشکان که سن بالا دارند برایشان دشوار است و دلیل دیگر آموزش ندیدن آنهاست.

میرزایی افزود: در سطح تخصصی  ۶۰۰ مورد داروخانه طرف قرارداد با بیمه سلامت است و ۱.۵ میلیون از جمعیت مازندران تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ازاین تعداد ۹۰ هزارنفر روستایی هستند که هزینه‌ی برای بیمه پرداخت نمی‌کنند و رایگان بیمه  هستند. 

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی دیر وارد نسخه نویسی الکترونیکی شدند و علوم‌پزشکی از طریق یا در سامانه بیمه سلامت یا سامانه ای که خود دارند.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران با درخواست از پزشکان و متخصصان گفت: از تمامی همکاران متخصص و فوق تخصص که با ما قرارداد ندارند می خواهیم تا اقدام به همکاری کنند و  تعهد پرداخت یک هفته‌ای را انجام می‌دهیم.

میرزایی در توصیه ای به مردم نیز گفت: اگر نسخه ها الکترونیکی نباشد پرداخت داروها ازاد خواهد بود و در این راستا مردم برای درمان ابتدا به نزد پزشک خانواده و سپس پزشکان تحت قرارداد ما بروند؛ ویزیت پزشک خانواده ۶ هزار تومان بوده و مردم فقط ۵ درصد هزینه‌های بیمه در بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی سالانه سازمان بیمه سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بسته درمانی روستاییان هزینه می‌کند و این هزینه در استان مازندران ۴۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران با اشاره به چالش‌های موجود در تحقق ۱۰۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیکی اظهار کرد: عدم‌هماهنگی در استان در اجرای نسخه الکترونیکی و قطعی برق و اینترنت از چالش‌هاست و ایجاد سیستم پشتیبان و ارایه خدمات آفلاین در دستور کار قرار دارد.

میرزایی تاکید کرد:  دانشگاه‌ها باید به سمت تکامل نسخه‌ها بروند وهرکس دفترچه بیمه ندارد از بیمه رایگان سلامت می‌تواند استفاده کند وبیمه مکمل روستاییان  برای کمک به آنها نیز در دستور کار قراردارد و در این راستا بیمه آتیه سازان که زیر نظر بیمه سلامت است برای ۹۰۰ هزار نفری که تحت پوشش هستند با پرداخت ۱۲۰ هزارتومان در سال خدمات بیمارستانی رایگان ارایه می‌کند.

  • منبع خبر : ایسنا