تینکآ، راه‌کاری برای توسعه فکری مدیران
تینکآ، راه‌کاری برای توسعه فکری مدیران
گروه پژوهشی مدیریت راهبردی و عملکرد راچونه برنامه‌ای با عنوان تینکآ برای توسعه ظرفیت تفکر، یادگیری روش و تکنیک‌های تفکر طراحی کرده است.

به گزارش ندای تجن- تینکآ چارچوب جامع آموزش تفکر مدیریتی است که شما  یک فضای مشارکتی کامل پر از انگیزش و نشاط کار تیمی و دوره‌های آموزشی بازی‌وارسازی  شده را تجربه می‌کنید.

دکتر محمد ابویی اردکان، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، رئیس هیئت‌مدیره گروه پژوهشی مدیریت راهبردی و عملکرد راچونه و مبتکر برنامه تینکآ است. در طول 22 سال گذشته، حوزه تخصصی وی درکنار تدریس و کارهای پژوهشی، بر استراتژی متمرکز بوده است و در این حوزه، وظیفه مشاوره برای سازمان‌های ایرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی اعم از سازمان‌های دولتی و یا کسب‌وکارها در بخش خصوصی و هلدینگ‌های اقتصادی ایرانی را برعهده داشته‌ است. یکی از حوزه‌های اصلی که گروه پژوهشی مدیریت راهبردی و عملکرد راچونه در جریان مشاوره و بر اساس تقاضای سازمان‌ها مرتباً با آن درگیراست ، توسعه شایستگی‌های مدیران، به‌خصوص در حوزه‌هایی مثل تصمیم‌گیری، حل مسئله و تفکر استراتژیک است.

گفتگوی ما با این مدیر پژوهشگر را در متن زیر بخوانید:

2.         برنامه تینکآ چیست؟

تینکآ چارچوب جامع آموزش تفکر مدیریتی است. در مدل تینکآ، یک فضای مشارکتی کامل پر از انگیزش و نشاط کار تیمی و دوره‌های آموزشی بازی‌وارسازی  شده را تجربه می‌کنید. هدف ما کمک به مدیران برای حل مسائل چالشی سازمانشان در محیطی صمیمی و همکارانه برای توسعه ظرفیت فکری همگانی است. منظور ما از توسعه ظرفیت تفکر، یادگیری روش و تکنیک در حوزه 6 نوع تفکر اصلی: تحلیلی، خلاق،  انتقادی، سیستمی، طراحی و استراتژیک متناسب با اقتضای جایگاه و نوع فعالیت مدیران است. 

3.         اولین‌بار ایده تینکآ کی و چگونه به ذهنتان خطور کرد؟

در دوره‌هایی که به شرکت‌ها مشاوره می‌دادم، متوجه شدم که اغلب مدیران برای جذب مفاهیم مدیریتی مرتبط با زمینه تخصصی و همکاری با تیم‌های کارشناسی و مشاورین خود، با چالش‌های مختلفی مواجه هستند و دانش مرتبط با تفکر مدیریتی در سازمان‌های ایرانی به‌شدت موردتوجه آن‌ها است. شاهد این موضوع هم دعوت‌های زیادی است که از شرکت‌های مختلف در طی سالیان گذشته دریافت کرده‌ام تا کارگاه‌های متعدد و متنوعی در حوزه تصمیم‌گیری، خلاقیت فکری و تفکر استراتژیک برای مدیران برگزار کنم.

4.         مخاطب تینکآ چه افرادی هستند؟

مخاطب تینکآ تمامی سازمان‌هایی هستند که مزیت رقابتی‌شان را در آموزش و توسعه کارکنان مطابق با شایستگی‌های موردنیاز برای قرن 21 جستجو می‌کنند. تینکآ برای برگزاری دوره‌های آموزشی سازمان‌هایی که علاقه‌مندند تجارب جمعی و تفریحی را با یادگیری اثربخش گره بزنند، طراحی‌های جذاب و جالبی دارد. می‌توانم به‌جرئت بگویم که تینکآ می‌تواند بستر آموزشی منحصر‌به‌فردی را برای فراگیری مهارت‌های تصمیم‌گیری، کارگروهی و مدیریت مؤثر، همراه با ارزیابی عملکرد شرکت‌کنندگان با سناریوی شبیه‌سازی‌ فعالیت‌های روزمره سازمان‌ها طراحی و ارائه نماید.

5.         تینکآ با چه هدفی شروع به کارکرد و هدف فعلی‌اش چیست؟

هدف تینکآ در یک جمله مختصر، توسعه قابلیت‌های تفکر مدیریتی در سازمان‌های ایرانی است. اما من فکر می‌کنم هدف فعلی ما در فرایند توسعه این است که بتوانیم در کنار بومی‌سازی تکنیک‌ها و روش‌های شناخته شده حوزه مدیریت، روش‌های اختصاصی خود را توسعه دهیم؛ به شکلی که مدیران با رغبت و اشتیاق ما را همراهی کنند تا مسیر یادگیری تبدیل به یک سفر هیجان‌انگیز و پر از فرصت‌های توسعه تبدیل شود. فرصت‌هایی که باعث می‌شود فرد در کنار گروه رشد کند.

6.         با چه چالش‌هایی در مسیر تولد تا شکوفایی تینکآ مواجه شدید؟

به نظر من چالش اولیه‌ای که به‌نوعی همچنان با آن مواجه هستیم، بهره‌گیری از نیروی انسانی نوآور و خلاقی است که ایده‌های بکر داشته باشد و بتواند آن‌ها را پرورش دهد. چون تینکآ در ذات خود ایده‌ای کاملاً ابتکاری و نو است و برای آموزش از شیوه‌های متنوعی استفاده می‌کند که از جمله می‌توان به بازی‌های آموزشی سازمانی اشاره کرد. مایلم به شما شهر بی‌زمان و مکان آکنیت را معرفی کنم. این شهر به دست افرادی با تجارب متنوع و آشنا به فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های مختلف سازمان‌ها ساخته شده است. پیداکردن چنین افرادی برای ما سخت بوده و هست. خوشبختانه تا این مرحله از فعالیت‌مان تیم بسیار خوبی از جوانان خلاق و باانگیزه به ما ملحق شده‌اند و شوروشعف آن‌ها ما را هم همراه کرده و تجارب جالب و جدیدی ایجاد کرده‌اند. چالش دیگری که در تینکآ با آن روبرو هستیم، ارتباط‌گیری با سازمان‌ها برای رسیدن به یک زبان مشترک است. ازیک‌طرف ما باید زبانمان را برای ارتباط بهتر با سازمان‌ها ساده‌تر کنیم تا منظورمان را از تینکآ متوجه شوند، از طرف دیگر سازمان‌ها باید بتوانند با شیوه‌ای اثربخش‌تر مسائل و مشکلات خود را به ما منتقل کنند.

7.         گفتید شهری به اسم آکنیت!

آکنیت شهری است که در آن تصمیم‌گیری مانند بازی و تفریح لذت‌بخش و ساده است. شهری بی‌زمان و مکان برای زیست فکری است. شهروندان آکنیت متفکران بزرگی هستند که در بخش‌های مختلف این شهر همواره با چالش‌های جذاب و پرهیجان برای حل مسئله و تصمیم‌گیری مواجه می‌شوند. در واقع در آکنیت اتفاق‌های عجیب و غیرمنتظره زیادی می‌افتد. شهروندان آکنیت به‌جای قدرت‌های فیزیکی معمول، ظرفیت ذهنی بالایی دارند و تکنیک‌های زیادی برای تفکر آموخته‌اند. به‌محض ورود به شهر، شما به یکی از شخصیت‌های متفکر آکنیت تبدیل می‌شوید. مکان‌های ناشناخته بسیاری در شهر آکنیت وجود دارند که به‌مرور تینکآ شما را به آن‌ها دعوت خواهد کرد. به طور مثال در بازی اتاق فرار حل مسئله، در چند اتاق به‌هم‌پیوسته گیر می‌افتید. شما باید با هشیاری به اطراف خود نگاه کنید و سعی کنید از امکانات محیط اطراف خود بهره ببرید و مأموریت‌ها و روش مواجهه با آن‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید از اتاق فرار کنید، برای این کار شما زمان زیادی ندارید و تصمیم‌گیری در شرایط بحران را تجربه خواهید کرد.

8.         منظور شما از بازی آموزشی سازمانی تینکآ چیست؟

ما در تینکآ از ابزار بازی به معنی فعالیتی که افراد با هدف لذت‌جویی یا پرکردن اوقات فراغت انجام می‌دهند، استفاده نمی‌کنیم. منظور ما از بازی در تینکآ، بازی‌وارسازی فعالیت‌های سازمانی است. در واقع تینکآ برای تقویت مهارت‌های تفکر در راستای حل مسئله سازمانی و تصمیم‌گیری مدیریتی، افراد را به سفری در دنیایی متفاوت می‌برد تا افراد بتوانند در یک فضای جذاب و پویا مهارت‌های تصمیم‌گیری خود را تقویت کنند و آموزشی که تجربه می‌کنند متمرکز بر حل چالش‌ها و مسائل سازمانی خودشان باشد. بازی‌های ما با اهداف خاص مدیریتی و برای توسعه قابلیت‌های سازمانی ساخته می‌شوند. بنابراین یا بازی در مورد یک حوزه مدیریتی عمومی مثل استراتژی است که تکنیک‌های عمومی حل مسئله و تکنیک‌های آن حوزه علمی (مثلا استراتژی) را در خود ادغام می‌کند تا افراد شایستگی‌های لازم برای این حوزه را بیاموزند یا اینکه مبتنی بر جریان فعالیت واقعی در سازمان است تا فراگیران بتوانند به شیوه یادگیری حین عمل دانش لازم برای حل مسائل سازمان متبوع خود را کسب کنند.

9.         در 5 سال آینده چه آینده‌ای برای تینکآ متصورید؟

بر اساس نقشه راه تینکآ، در 5 سال آینده تینکآ تبدیل به پلتفرم راه‌حل‌های جامع سازمانی خواهد شد. در این پلتفرم ما گروه‌های متنوعی از افراد شامل متفکرین حوزه‌های مدیریت و سازمان، عمل‌ورزان و مشاورین را که در سازمان‌ها به‌عنوان متخصصین آزادکار (فریلنسر) یا به‌صورت قراردادی مشغول به کار هستند، از یک سو و مدیران و کارشناسان خبره سازمانها را از سوی دیگر، در کنار هم قرار خواهیم داد تا بتوانند در تلاشی جمعی ظرفیت حل مسئله در سازمان‌های ایرانی را افزایش دهند.

10.       این روزها، تقویت تفکرهای مختلف خیلی بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و کلاس‌ها و کارگاه‌های زیادی در مورد آن برگزار می‌شود. چه چیزی در مورد تینکآ دراین‌بین متفاوت است؟

ویژگی اول و اصلی تینکآ این است که یک پوشش کامل از انواع تفکر در سازمان را ارائه می‌کند. ما انواع تفکرهای مدیریتی شامل تحلیلی، خلاق، انتقادی، سیستمی، طراحی و استراتژیک را در تینکآ با منطقی روشن و به‌صورت جامع آموزش می‌دهیم. میان این انواع تفکر ارتباط نظام‌مندی وجود دارد که در نهایت یادگیرندگان تینکآیی را به سطحی از بینش و درک در زمینه استفاده از شیوه تفکر متناسب با چالش پیش روی سازمان، می‌رساند. نکته مهم این است که ما در تینکآ اعتقاد داریم که برای تفکر، فرد باید در یک محیط واقعی با مسئله روبرو شود. در این مسیر از طریق مربی‌گری و منتورینگ فراگیران را در مسیر آموزش و توسعه فردی همراهی می‌کنیم. این فرایند باعث شکل‌گیری گفت‌وگو و عمیق‌تر شدن فرایند یادگیری خواهد شد. همچنین باعث می‌شود که سازمان‌ها منافع اقتصادی مشخص‌تری را از سرمایه‌گذاری در حوزه یادگیری به‌دست آورند. در یک کلام، هدف ما این است که افراد بتوانند یادگیری عمیق را در این فرایند تجربه کنند به گونه‌ای که نتایج این یادگیری در رفتارهای کاری و تصمیم‌گيري‌هاي روزمره آنها نمود پیدا کند.

11.       چطور می‌توانید به مخاطب اطمینان بدید که تینکآ آموزش مؤثری ارائه می‌دهد و به تقویت تفکر می‌انجامد؟

زیربنای اصلی تینکآ تجربه 22 سال مشاوره من به سازمان‌ها و تجربه بچه‌های تیم تینکآ در حوزه آموزش و توسعه نیروی انسانی است. این افراد هم تحصیلات و تخصص مرتبط دارند و هم به لحاظ تجربه، میزان درگیری لازم در حوزه آموزش را داشته‌اند. اما مهم‌ترین چیزی که به ما اطمینان می‌دهد آموزش‌های تینکآ مؤثر است، مبتنی بودن آن بر مسائل واقعی سازمان‌ها و همراهی و همگامی خود مدیران و کارشناسان سازمان‌ها در فرایند یادگیری است. یادگیری یک مسیر یک‌طرفه صرفاً برای انتقال مفاهیم و دانش نیست، بلکه یک مسیر رفت و برگشتی و تعاملی است. ما در تینکآ به‌صورت مشارکتی با همدیگر مسیر آموزش را طی می‌کنیم؛ بنابراین حضور خود افراد در مسیر آموزشی، طرح مسئله از جانب خود افراد، کمک آن‌ها در حل مسئله و همچنین کنترل آموزش توسط مدیران ارشد، می‌تواند اطمینان کافی را ایجاد کند.

12.       چرا فکر می‌کنید به تینکآ در آموزش سازمانی نیاز داریم؟

واقعیت این است که حوزه آموزش‌های مدیریت در حال حاضر به دودسته تقسیم می‌شوند. به نظر من کیفیت این دو دسته خوب و مورد قبول است، اما جای خالی تینکآ در بین آنها احساس می‌شود. یک دسته آموزش مفاهیم تئوری حوزه مدیریت و سازمان در زمینه‌هایی مثل اصول و مبانی مدیریت، مدیریت منابع انسانی و حوزه‌هایی که در سازمان نیازمند توسعه دانش هستند را بر عهده دارند. دسته دیگر، آموزشی است که به توسعه مهارت‌های نرم، مانند مهارت‌های ارتباطی اعم از: ارتباط با خویشتن و ارتباطات میان‌فردی و روابط میان گروهی، می‌پردازد. من فکر می‌کنم که تجهیز سازمان‌ها به مهارت‌های فکری و ارتقای قابلیت انسان‌ها در قالب مغز‌افزار فکری در سازمان‌ها، به‌اندازه کافی در دوره‌های آموزشی فعلی پوشش داده نشده است و تینکآ می‌تواند پاسخی به این نیاز باشد.

13.       چطور می‌شود به توسعه تینکآ کمک کرد؟ فکر می‌کنید چه افراد یا گروه‌هایی می‌توانند شرکا و حامیان شما باشند و در رشد شما تأثیرگذار باشند؟

همه افراد سازمان‌های مشتری یا بهتر بگویم همکار ما که در فرایند آموزش تینکآ در سازمان شرکت می‌کنند، نقش مؤثری در پیاده‌سازی تفکر تینکآیی دارند. اما در مورد همکاری و شراکت، همه سازمان‌هایی که مشتریان و همکاران ما هستند، می‌توانند همکاری مشارکتی و حمایتی داشته باشند. صورت اول همکاری، اسپانسرها و گروه‌هایی هستند که می‌توانند به‌صورت برند مشترک با ما کار تبلیغاتی انجام دهند. گروه‌هایی از افراد که به‌صورت حرفه‌ای کارهای تولید محتوا در استودیوها را انجام می‌دهند، گروه‌های طراحی محتوا و گروه‌های توسعه محتوا می‌توانند نوع دوم همکاری ما را شکل دهند. اما دستة ویژه شرکای ما، افرادی تحت عنوان مربیان یا مدرسین تینکآ هستند. این افراد باید سابقه علمی خوبی در زمینه مدیریت و تجربه کافی در حوزه آموزش منابع انسانی سازمانی داشته باشند. بار اصلی ترویج و توسعه تینکآ بر عهده این دسته از افراد است.

مخاطبین ندای تجن برای آشنایی بیشتر با تینکآ می‌توانند به نشانی http://rachooneh.ir/thinka   مراجعه کنید.