به گزارش ندای تجن، ششصدو بیست و هفتمین نشست ادبی شبهای بخارا با حضور استادان: علی دهباشی، اسدالله عمادی، بیژن هنریکار، منصور علی اصغری، دکتر سیده بتول آقامیری و دکتر غفران بدخشانی با گرامیداشت نیمایوشیج در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.
در ابتدای این نشست عبدالرضااتحاد، رییس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری، ضمن خرسندی از برگزاری چنین نشستی و تشکر از حضور استاد علی دهباشی و دیگر اساتید و مدعوین به اهمیت و نقش شعر و ادبیات در توسعه فرهنگ پرداخت.
وی با توجه به اقدام برخی از کشورها در مصادره نام شاعران ایرانی از آمادگی این خانه برای دفاع از مالکیت معنوی شعرای نامآور ایرانی گفت و افزود: برنامههایی در این خصوص پیشبینی شده است و اقدامهایی نیز با وزارت امورخارجه در اینخصوص انجام دادهایم که امیداست منجر به برگزاری یک ویژه برنامه شود.
*ضرورت پرداختن به ابعاد ادبی و شخصیتی نیما
اولین سخنران این نشست، بیژن هنری کار، به نامههای نیما درباره امیرپازواری اشاره کرد و بر همین اساس به بررسی نگاه این دو شاعر پرداخت.
اهمیت پرداختن به دیگر جنبههای ادبی و شخصیتی نیما از دیگر مباحث استاد هنریکار بود.
- نگاه نو به نیما برای درک بهتر اشعار
دکتر سیده بتول آقامیری، دیگر سخنران برنامه و مسئول انجمن شعر و ادب خانه هنرمندان ساری، ضمن معرفی انجمن شعر و ادب خانه و برنامههای اجرایی انجمن به خوانش شعر نظام و اشعار نیما اقدام کرد.
وی با تاکید بر نگاه نو به نیما با تکیه بر آثار متاخری چون ” تعریف و تبصره” این کتاب را منبع مهمی
در درک بهتر اشعار نیما یاد کرد. - نیما دغدغه مردم را داشت
اما، منصور علی اصغری، پژوهشگر و نیما شناس در بخش سوم برنامه پیام “شراگيم” فرزند نیما را در این نشست قرائت کرد.
این پژوهشگر با خوانش چند شعر از مجموعه اشعار روجا که زبان تبری بود در خصوص نیمای تبری و بررسی روجا سخنرانی نمود.
علی اصغری از اهمیت زبان تبری و دغدغههای نیما در دفتر روجا و تلاش نیما برای نوشتن دستور زبان تبری صحبت کرد و بیان داشت: نیما دغدغه مردم را داشت.
*اشعار نیما صدای امید دارد
استاد اسدالله عمادی، دیگر سخنران نشست ادبی شبهای بخار ضمن بازخوانی مدرنیسم در شعر نیما در خصوص تشابه نگاه نیما با شاعران گذشته و تلاش این شاعر بزرگ برای ایجاد سبکی نو در شعر به ایراد سخن پرداخت.
وی به تشریح شعر نیما از منظر زبان و معنا پرداخت و
از سه جریان در شعر علی اسفندیاری صحبت کرد.
ادبیات روایی، جریان نمادگرایی و جریان شعرهای چند صدایی نیما از موارد مطرحه این سخنران بود.
اسدالله عمادی گفت: شعر نیما صدای امید دارد.
*ضرورت تحقیق و پژوهش در اشعار نیما
اما استاد علی دهباشی در انتهای این برنامه با سپاس به خاطر برگزاری این برنامه و بزرگداشت نیما، به برنامه شبهای بخارا اشاره داشت و افزود: این برنامه با ۶۲۷ نشست به بررسی آثار و شخصیت شعرای ایرانی و غیر ایرانی پرداخت.
استاد دهباشی گفت: نیما و عناصر شعری در نیما نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.
وی با تاکید بر اینکه در صحبتهای سخنرانهای برنامه نگاه جدید و قابل تاملی به نیما وجود داشت به بررسی شعر نیما پرداخت.
دهباشی با اشاره به اهمیت عجین شدن مردم با شعر و ادبیات اظهار داشت: نیما در زمانهای وارد حوزه شعر شد که ایران وارد عرصه جدیدی از حیات اجتماعیاش شد، لذا شعرش متناسب با این زمان است.
او افزود: اگر نیما، نیما شد؛ نه تنها به خاطر نوآوری بود بلکه شعرش چکیده تمامی اشعار دورههای قبل خودش است.
این نویسنده و پژوهشگر در بخش دیگر صحبتهایش تاکید کرد: مهم این است شعری بسراییم که در این زمان صدها سال معنا و جریان داشته باشد و این مساله با نگرش به نگاه و زبان شاعر محقق خواهد شد.
شعر خوانی دکتر غفران بدخشانی از بدخشان افعانستان، برنامه پایانی این نشست بود.
گفتنی است: در این محفل ادبی دو برنامه موسیقی پاپ و موسیقی محلی بر اساس اشعار نیما توسط استادان زاهدی و عالمی و گروه هنریشان اجرا شد.
همچنین در پایان از سوی خانه هنرمندان ساری از استادان و سخنرانهای برنامه و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران به پاس حمایت و همراهی با اجرای این برنامه با اهدای لوح سپاس و تابلوی هنری تقدیر شد.
- منبع خبر : روابط عمومی