نگارشی از مسیر زندگی یک بانوی کارآفرین، از ایده تا آفرینش
نگارشی از مسیر زندگی یک بانوی کارآفرین، از ایده تا آفرینش
در گفت‌و گوی حاضر تلاش یک بانو در جهت تحقق بالندگی فردی را به نگارش درآوردیم تا با پستی‌ها و بلندی‌های زندگی کارآفرینی آشنا شوید.

ندای تجن-فرزانه یگانه‌راد متولد سال 1363  اهل تهران و دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی است که در سال 87پس از ازدواج  مقیم استان مازندران شد.

وی در گفت‌و گو با ندای تجن با بیان اینکه پیش از ازدواج در سازمان جهادکشاورزی تهران مشغول به کار بودم که به دلیل ازدواج و سکونت در مازندران شغلم را  کنار گذاشتم، گفت:با توجه به آب‌و هوای مرطوب شمال  بی حالی و کرختی در وجودم احساس می‌کردم که همین موضوع سبب شد تا خود را به حرکت درآورم و دوباره کاری جدید را آغاز کنم.

شروع کاری جدید با مشارکت خانواده

یگانه راد به همکاری با پدرشوهرش که مغازه الکتریکی داشت، اشاره کرد و ادامه داد: درباره راه‌اندازی یک شرکت پیمانکاری برق با او صحبت کردم اما اطرافیان سخت مخالف بودند تا اینکه با اصرار و تلاش بسیار توانستم شرکت را ثبت کنم، آن زمان رئیس هیات مدیره شدم و همسرم مدیرعامل شرکت شد.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه پس از آن در شرکت با تلاش بسیار توانستیم قسمتی از پروژه سیاه بیشه را بگیریم که شروع خوبی بود، افزود:به تدریج تعداد نیروهای شرکت را افزایش  و به 54نفر رساندیم که این اتفاقات نتیجه تلاش سه ساله از سال 89تا 92 بود.

 وی بیان کرد:رشد شرکت به گرید پنج نیرو و افزایش نیروها سبب ثابت کردن توانایی‌ام به سایر افراد شد که پس از آن احساس کردم چون تخصصم در رشته برق نیست به سراغ کار دیگری بروم؛سپس منشی، مدیران مالی و حسابداری برای شرکت استخدام کردم و آرام کارم را به آن‌ها انتقال دادم اما هنوز رییس هیات مدیره هستم.

یگانه‌راد به دریافت مدرک کارشناسی ارشد از سال 90تا 93 در رشته مدیریت دولتی شاخه رفتار سازمانی هم زمان با ادامه فعالیت در شرکت اشاره کرد و گفت: در همین زمان مادرشوهرم بیمار شد و به دلیل تک فرزندی همسرم، به صورت هم زمان از او مراقبت می‌کردم.

سرمایه‌گذاری آموزشی برای ارتقای عزت نفس

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه از سال 92تا 95  دوره‌های آموزشی مختلف در رشته‌های بازرگانی، مدیریتی و روان‌شناسی را گذراندم، ادامه داد:پس از پایان دوره‌ها به عزت نفس بیشتری رسیدم که کمک خوبی برای دنبال کردن فعالیت‌های بازرگانی شد.

وی در پاسخ به سئوال ما درباره اهمیت خودباوری در بانوان برای ارتقای شغلی و اجتماعی آنان، گفت: درست است که خودباوری در جای خود دارای اهمیت است اما بانوان در ارتباطات اجتماعی کمی محدودیت دارند، شاید همین موضوع به بانوان این ترس را بدهد که نمی‌توانند در مقابل سختی‌ها مقاومت کنند و به اندازه مردان رشد کنند.

یگانه راد با بیان اینکه جامعه ایران  هنوز بافت مردسالارانه دارد اما بازهم بخشی به تلاش بانوی شاغل بازمی‌گردد، افزود: بخش مهمی از توانمندسازی بانوان با آموزش محقق می‌شود، هم اکنون به این نتیجه رسیدم که تمام دوره‌های آموزشی که گذراندم، نوعی سرمایه گذاری بود چون سبب تقویت اعتماد به نفس و عزت نفسم شد و مرا توانمند کرد.

همکاری با کانون زنان بازرگان

وی در پاسخ به سئوال ما درباره نحوه همکاری با کانون زنان بازرگان استان، گفت: در سال 1397در انتخابات بانوان بازرگان مازندران شرکت کردم و به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه انتخاب شدم، عقیده دارم که  هنگامی  انسان در مسیر موفقیت بیفتد کم‌کم همه اتفاقات برایش رقم می‌خورد که زندگی‌ام همین‌طور بود .

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه  کانون زنان بازرگان در دوران کرونا فعالیت خوبی داشت، ادامه داد: در طول این مدت جلسات هیات رئیسه برگزار شد و از کارخانه‌هایی که با مدیریت بانوان اداره می‌شد، بازدید داشتیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته هم با هدف کمک به بانوان تولیدکننده و کارآفرین با معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای داشتیم، افزود: جلسات با مسئولان برای کمک به این قشر و تداوم برنامه‌های کانون ادامه دارد که در همین راستا جلسه‌ای با علی بابایی کارنامی نماینده مجلس برگزار کردیم.

عضو هیات رئیسه کانون زنان بازرگان مازندران با بیان اینکه هدف ما حمایت از تولید، اقتصاد و پیشرفت کشور است، افزود: از دولت می‌خواهیم تا در طول این مسیر از ما حمایت کند.

این بانوی کارآفرین ادامه داد:در سال ۹۵ شرکت خودم را در حوزه بازرگانی، واردات، صادرات و ترخیص تاسیس کردم و هم اکنون مدیرعامل آن هستم.

یگانه‌راد با بیان اینکه از سال 95تاکنون به فعالیت‌هایی در زمینه کارآفرینی و توانمندسازی حوزه بانوان مشغول هستم، گفت:در طول این مدت به عنوان مشاور و منتور رویدادهای استارت‌آپی در دانشگاه مازندران همکاری داشتم.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 تدریس در دانشگاه غیرانتفاعی علامه حلی چالوس را آغاز کردم، ادامه داد: در طول این مدت انجام فعالیت‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی برایم دارای اهمیت بود به همین دلیل وارد حوزه توانمندسازی بانوان شدم که در همین راستا دانشجویان را برای گذراندن دوره‌های کارآموزی در 3شرکتی که خودم و همین طور با مشارکت همسر و پدرش راه‌اندازی کردیم، دعوت کردم.

این بانوی کارآفرین افزود:پس از دو سال همکاری با دانشگاه علامه حلی چالوس، با توجه به عملکردم در حوزه کارآموزی دانشجویان به عنوان مدیرگروه آموزشی حسابداری دانشگاه انتخاب شدم.

انتخاب به عنوان بانوی کارآفرین

وی ادامه داد:در سال 98 پیامی از معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری برایم آمد که در انتخاب کارآفرین برتر کشور شرکت کنم به دلیل اینکه دانشجوی دکتری بودم و رزومه‌ام در حوزه کارآفرینی به عنوان کارآفرین برتر در کشور انتخاب شدم؛ در همان سال نمایندگی بندرهوشمند را از شرکتی در روسیه گرفته بودم تا در ایران اقدام به کار کنم، درخواست همکاری به معاونت امور بانوان دادم وآنان طی نامه‌ای مرا به سازمان بنادر معرفی کردند .

یگانه‌راد بیان کرد: پس از معرفی به سازمان بنادر، طرح شرکت و کلیپ‌های معرفی بندر هوشمند را به سازمان بنادر نشان دادم اما متاسفانه به آن بی‌توجه‌ی کردند و  از سال 98تاکنون اقدامی صورت نگرفت.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه در حال حاضر بنادر هوشمند در شهرهای کشورهایی مانند روسیه و اتریش و ..راه‌اندازی شده است، اضافه کرد:هوشمندسازی بنادر و استفاده از مانیتورینگ برای پهلوگیری کشتی در اسکله سبب جلوگیری از آسیب به بدنه و بار کشتی‌ها می‌شود.

کمک به اکوسیستم کارآفرینی

این دانش آموخته مدیریت دولتی با بیان اینکه در سال 99 همکاری با دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای مازندران را شروع کردم، ادامه داد: مدتی در دانشگاه شریف با اکوسیستم کارآفرینی هم همکاری داشتم که هم‌اکنون  با مدیریت دانشگاه تهران همکاری دارم و در حوزه‌های کارآفرینی ورک‌شاپ برگزار می‌کنم.

وی در پاسخ به سئوال ما درباره چگونگی انتخاب به عنوان بانوی کارآفرین کشور، بیان کرد: در سال 99 با توجه به سابقه فعالیت در حوزه کارآفرینی و توانمندسازی در لیست 14نفربانوی  برتر کارآفرین در کشور  قرار گرفتم و در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور از ما تقدیر شد.

مشکلات حوزه بازرگانی

 یگانه راد درباره مشکلاتی که برای فعالیت در حوزه بازرگانی وجود دارد، گفت: در جلسه‌ای که  به همراه بانوان کارآفرین با رئیس جمهور وقت «دکتر روحانی» داشتیم از ما خواستند تا درخواست‌های خودمان را اعلام کنیم، بلافاصله نامه‌ای مفصل برای دریافت ارز باهدف واردات گندم و جو از کشور خارجی را تهیه و به دفتر رئیس جمهور دادم که  قبول کردند اما  نامه در زمان ارجاع به دستگاه‌های دولتی مورد بی‌مهری قرار گرفت.

این بانوی کارآفرین ابراز تاسف کرد و  ادامه داد: با هدف کمک به کشور و مردم برای تهیه نهاده‌های دامی قصد ورود به بخش بازرگانی و واردات را داشتم که هیچ کمک دولتی صورت نگرفت.

لزوم آگاهی مدیران نسبت به علم مدیریت

وی در پاسخ به سئوال ما درباره اینکه به عنوان عضو انجمن مدیریت دولتی ایران می‌توانید مقداری از اقدامات این نهاد در کشور را توضیح دهید، گفت: در چندسال گذشته شناختی از رشته مدیریت دولتی در کشور وجود نداشت اما با برگزاری سمینارهای علمی و بین‌المللی در عرصه عمل توانستیم این رشته را معرفی کنیم.

این استاد دانشگاه  با بیان اینکه فارغ التحصیلان رشته مدیریت دولتی را به سمت انجمن هدایت کردم تا به عضویت آن درآیند، ادامه داد: همراه با شناخت جامعه نسبت به انجمن مدیریت دولتی ایران، به تدریج حکمرانی حکومتی و شرکتی اتفاق افتاد و پس از آن باشگاه حکمرانی در دانشکده مدیریت دانشگاه دولتی تهران تشکیل شد.

یگانه‌راد با انتقاد از اینکه مدیران دولتی با علم حکمرانی آشنا نیستند، اضافه کرد: لازم است آگاهی مدیران نسبت به علم مدیریت ارتقا یابد، آنان می‌توانند با مراجعه به ایده‌ها و طرح‌هایی که در باشگاه حکمرانی از سوی افراد مختلف مطرح می‌شود، این آگاهی را به دست آورند.  

وی به برگزاری تحلیل گفتمان‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات اخیر با همکاری اساتید مازندران در کارگروه مازندران انجمن مدیریت دولتی ایران اشاره کرد و گفت:در این تحلیل نقد مستقیم و علمی نسبت به گفتمان کاندیداها داشتیم که مخالفتی با آن نشد.

نداکلایی