تولید محصولات فراسودمند با ارزش غذایی همراه با ارتقای سلامت انسان/راه‌اندازی آموزشگاه فنی‌و حرفه‌ای با هدف ترویج مهارت‌آموزی در قائمشهر
تولید محصولات فراسودمند با ارزش غذایی همراه با ارتقای سلامت انسان/راه‌اندازی آموزشگاه فنی‌و حرفه‌ای با هدف ترویج مهارت‌آموزی در قائمشهر
یک بانوی پژوهشگر در تحقیقات خود به ایده‌هایی برای تولید محصولات فراسودمند رسید که توانست با همکاری پارک علم و فناوری و انجام تیم سازی به تولید و تجاری سازی محصولات اقدام کند.


به گزارش ندای تجن_با تلاش در حال گذراندن مسیر رشد است تا بتواند برندهایی که با تحقیق تولید کرده را به ثبت برساند و تجاری سازی کند.
در حال حاضر دو برند به نام” بایومز” و “بایو باکس”را ثبت کرده و در راه ارتقای فعالیت آموزشی و پژوهشی قدم برداشته است. پگاه درجانی،متولد سال ۱۳۵۷ و دانش آموخته رشته صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است.
وی در سال ۸۱هم زمان با پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی، ازدواج کرد و سپس به عنوان کارشناس، مسئول فنی و کارشناس تحقیق و توسعه و..مشغول به کار در کارخانه‌های مختلف شد.

ادامه فعالیت تحقیقاتی

درجانی در گفت و گو با ما درباره فعالیت تحقیقاتی و ثبت برندهای مختلف گفت.
وی با بیان اینکه پس از ازدواج، همسرم محل کار خود را به قائمشهر انتقال داد، افزود: من هم تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم که پس از مطالعه و شرکت در آزمون ارشد، به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ادامه تحصیل دادم.
درجانی با اشاره به اینکه طی دوران ارشد با ترکیبات زیست فعال آشنا شد، ادامه داد: پس از آن تحقیقات دروس تحصیلی را به سمت پژوهش درباره این ترکیبات بردم و نتایج حاصل از تحقیقات را به صورت مقاله در همایش‌ها و سمینارها ارائه دادم.
این بانوی پژوهشگر با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات آمادگی لازم برای حضور جدی در مقطع دکتری را به دست آورد ، اضافه کرد:در انجام طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی با دانشگاه گرگان همکاری داشتم و با توجه به سوابق و رزومه کاری در مصاحبه دکتری قبول شدم و در آزمون هم رتبه کسب کردم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۱وارد دوره تحصیلی دکتری در محل پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مشهد واقع در پارک علم و فناوری مشهد شد، گفت:در زمان تحصیل برای مقطع دکتری با گرایش فرآوری موادغذایی در آزمایشگاه زیست فناوری کار کردم و نتیجه تحقیقات را در قالب رساله دکتری و کارهای پژوهشی ادامه دادم.


ورود به مرحله تولید و تجاری سازی ایده‌ها

درجانی بیان کرد:در همان زمان با یک سری ترکیبات جدید آشنایی پیدا کردم و مهارت‌های جدید را به صورت تخصصی‌تر آموزش دیدم و به یک سری ایده ها که می‌توانست به محصول تجاری تبدیل شود، رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه در ادامه تصمیم گرفت تا ایده‌های خود که منجر به تولید مواد سلامت محور می شود را ثبت کند، افزود:با هدف تجاری سازی و تولید محصول وارد پارک علم و فناوری مازندران شدم و در مرکز رشد سیمرغ در کیاکلا فعالیت‌های خود را شروع کردم.
این بانوی تولیدکننده با بیان اینکه در مرکز رشدسیمرغ به عنوان واحد فناور زیست فناوران سلامت گستر تجهیزات آزمایشگاهی اولیه را فراهم و شروع به تیم سازی کردند ، ادامه داد:ایده ما تولید محصولات فراسودمند با استفاده از ترکیبات زیست فعال بومی بود که بر روی چند گروه پژوهشی، مانند پروبیوتیک‌ها، جلبک‌هاو ترکیبات موثره گیاهان دارویی پژوهش کردیم که در نتیجه در هر کدام از گروه ها، محصولاتی به دست آوردیم که قابل تجاری سازی و فروش در بازار هستند.
وی ادامه داد:مرحله به مرحله جلو رفتیم و در ابتدا برند “بایومز” را با نشان مزه طبیعت که نشان دهنده هدف و رسالت ماست را ثبت کردیم.

تولید محصولات فراسودمند

درجانی در توضیح محصول فراسودمند بایومز، گفت: محصولات فراسودمند، محصولاتی هستند که دارای ترکیبات زیست فعال بوده که مصرف آنها باعث افزایش سلامتی انسان می شود و در کنار کاربرد غذایی، در تولید محصولات آرایشی بهداشتی نیز می توانند استفاده گردند. لذا ما این برند را در هم در صنایع غذایی و هم محصولات آرایشی و بهداشتی ثبت کردیم و جواز تاسیس از وزارت صمت را داریم که قصد داریم برای دریافت مجوزسازمان غذا و دارو یا مجوز بهداشتی سیب سلامت اقدام کنیم تا بتوانیم آن‌ها را تجاری سازی و به بازار عرضه کنیم.
این بانوی پژوهشگر از راه اندازی بخش آموزشی و پژوهشی برند بایومز با هدف آگاهی رسانی عمومی و فرهنگ سازی در جامعه خبرداد و افزود: در تلاش برای ترویج فرهنگ استفاده از محصولات فراسودمند هستیم که در این راستا پکیج‌های آموزشی را طراحی و با در اختیار قرار دادن مواد زیستی به صورت پکیج به خانواده‌ها و بچه‌ها آموزش دادیم که ترکیبات زیستی چه هستند و چه خواصی دارند و این محصولات و پکیج‌ها تهیه شدند.

راه اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در قائمشهر

درجانی با بیان اینکه ترویج فرهنگ استفاده از محصولات فراسودمند و زیستی با آموزش‌های مهارت آموزی هم امکان پذیر است، ادامه داد: در همین راستا مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای صنایع غذایی و گیاهان دارویی را در قائمشهر دریافت کردیم و قصد داریم تا با آموزش مهارتی به کارآموزان، به آنان مهارت بیاموزیم تا کسب و کار خود را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه برند دیگر با نام بایوباکس ثبت کردند، افزود: با در اختیار قرار دادن ترکیبات زیستی و دانش بنیان به افراد مهارت‌های لازم برای ساخت محصولات طبیعی و فراسودمند را به آنها آموزش می‌دهیم و تا سپس از آنان خریداری کنیم و به صورت برند به بازار عرضه و کارآفرینی و اشتغال ایجاد کنیم. سایت طراحی شده و اپلیکیشن‌ها در حال ایجاد هستند و پلتفرم مجازی تهیه کردیم تا به اشتغال بانوان به خصوص بانوان سرپرست خانوار و اقشار آسیب دیده کمک کنیم.

طی مسیر رشد بدون وابستگی

این بانوی پژوهشگر ادامه داد:با وجود ادامه تحصیل و کار، زندگی در قائمشهر بدون حضور خانواده خودم و همسرم با وجود داشتن فرزند کوچک سخت بود اما چون هدفم رو تعیین کردم، سختی‌های مسیر را با پشتکار ، انگیزه و توکل به خدا طی می‌کنم تا به هدف خودم برسم.
وی با بیان اینکه در طول مسیر رشد به کسی وابسته نبودیم، افزود:اکنون که در حال کسب موفقیت هستیم به سایر افراد علاقه مند کمک می کنیم تا آسان تر مراحل رشد و موفقیت را طی کنند.
کمک پارک علم و فناوری به پژوهشگران

درجانی با اشاره به کمک پارک علم و فناوری مازندران به پژوهشگران، افزود:این نهاد علمی با دراختیار گذاشتن امکانات ،تجهیزات آزمایشگاهی و حمایت‌های معنوی و برگزاری دوره‌های آموزشی کمک می کند تا مراحل یادگیری راحت تر طی شود،حمایت‌های معنوی و بازدیدهایی که افراد مختلف از شرکت‌ها دارند هم در تیم سازی و شبکه سازی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

پگاه درجانی
  • نویسنده : نداکلایی