یک گام ارزشمند برای ثبت جهانی دماوند
یک گام ارزشمند برای ثبت جهانی دماوند
نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه گفت: تمدید نشدن مجوز فعالیت آخرین معدن دماوند گامی بزرگ برای حذف یکی از موانع اصلی ثبت جهانی این قله است.

به گزارش ندای تجن_ دماوند یا همان «دیو سفید» که در کتاب‌ها از آن صحبت به میان آمده و نماد سرافرازی بوده ،‌طی سال‌های اخیر با مسائل و معضلاتی دست و پنجه نرم کرده است که بیشتر از سرافزاری جلب توجه کرده است.

ثبت قله دماوند بلندترین قله ایران و به‌عنوان یکی از قله‌های مخروطی شاخص در جهان با زیست‌بوم بی‌نظیر در ۱۳ تیر ماه سال ۸۷ اتفاق خوبی بوده که این مهم اندکی از نگرانی‌های دوست‌داران طبیعت توانست بکاهد؛ درحالی‌که مشاهده می‌کردند آسیب‌ها و مخاطرات جدی و توجه نکردن به آنها ، چه صدمات جبران‌ناپذیری را به این اکوسیستم وارد کرده است.

جاده‌های غیرضروری در تمام دامنه‌ها به‌ویژه جاده‌های غیرمجاز جنوب، غرب و شمال دماوند و وجود معدن پوکه فعال مخرب در دامنه جنوب شرقی دماوند،  طی سال‌ها مشکلاتی در راه ثبت جهانی شدن این قله طبیعی بوده،  همچنان وجود داشته و پیگیری‌ها برای رفع این مشکلات تداوم داشت.

همانگونه که ثبت ملی اثر طبیعی دماوند در تاریخ ۱۳ تیر ماه سال ۸۷ به‌عنوان اثر ملی طبیعی بارقه امیدی در میان انبوه علاقه‌مندان و دوستداران ایجاد کرد پیگیری‌‌ها ادامه داشت و اینک خبر خوب اینکه یک قدم دیگر برای قرار گرفتن این اثر مهم تاریخی در فهرست ثبت جهانی برداشته شده که همچنان این مهم در دست اقدام بوده و هنوز ثبت جهانی قله دماوند در انتظار است.

مهدی مسچی نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه اظهار کرد: تمدید نشدن مجوز فعالیت آخرین معدن پوکه در یال جنوب شرقی قله دماوند که مرتفع‌ترین و بزرگ‌ترین معدن پوکه در دامنه قله دماوند بوده گام مهمی است. 

وی گفت: با استناد به رای شورای عالی معادن کشور و پیگیری‌های بی‌وقفه طرفداران محیط زیست و علاقه‌مندان به کوه دماوند به‌ویژه انجمن دوست‌داران دماوند کوه و مساعدت برخی مسوولان دستگاه‌ها خبر خوبی بوده که با تلاش و پیگیری‌‌‌ها محقق شده است.

مسچی گفت: این رویداد مهم و ارزشمند، گامی بزرگ در راستای حذف یکی از موانع اصلی ثبت جهانی دماوند بوده که با تلاش و پیگیری به نتیجه رسیده است.

وی افزود: مسوولانی که با تمدید نشدن مجوز این معدن به حل این معضل کمک کردند،‌در حقیقت فرصتی دوباره برای التیام زخم‌های عمیق وارده بر این کوه را فراهم کردند و امیدواریم هر چه زودتر آرزوی معطل مانده ثبت جهانی دماوند به حقیقت تبدیل شود و در این راه با استفاده از همه ظرفیت‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

نائب رئیس انجمن دوستداران دماوند کوه گفت: یکی از مشکلات اصلی،‌ همین معدن و جاده‌های اطراف قله  بوده که باید بسته می‌شد و عملا اجرای این مهم را به تعویق انداخت.

  • منبع خبر : فارس