لزوم شناسایی نیازهای جامعه توسط کسب‌و کارهای استارت‌آپی/3ایده برتر معرفی شدند
لزوم شناسایی نیازهای جامعه توسط کسب‌و کارهای استارت‌آپی/3ایده برتر معرفی شدند
آیین اختتامیه سومین دوره رویداد استارتاپی حوزه صنعت دانشگاه مازندران با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران برگزار شد و سه ایده برتر در این رویداد معرفی و تجلیل شدند.

ندای تجن- اختتامیه سومین دوره رویداد استارتاپی در حال برگزار شد که دوره اول و دوم این استارتاپ در سال ۹۷ و ۹۸ به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد ولی در سال ۹۹ به علت شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها این رویداد ملی برگزار نشد.

حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رویدادهای استارتاپی

سیدمحمدرضا حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی  در این مراسم از برگزاری رویدادهای استارتاپی در کشور استقبال کرد و گفت: این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای حمایت از رویدادهایی که سبب ایجاد کسب و کار می شود خواهد کرد.

معرفی سه ایده برتر در سومین رویداد استارتاپی دانشگاه مازندران

معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: یکی از راه های سلوک رفع نیاز مردم است و کار آفرینی، تولید شغل و هر حرکت و اندیشه ای که  مقدمه کار و کار افرینی باشد یک حرکت الهی است.

وی بیان کرد: باید کسب و کار های استارتاپی به سمت و سویی حرکت کنند که نیازهای جامعه را شناسایی و در راستای برطرف کردن آن گام بردارند.

در مراسم اختتامیه با انتخاب داوران به ترتیب به سه تیم «صنایع سبز» با ایده پسماند صنایع معدنی، تیم «نانو بگ» با ایده کیسه یورستومی برای افراد سرطانی و تیم «ای کور» با ایده شکر رژیمی بر پایه سبس گندم به عنوان نفرات اول تا سوم به عنوان ایده برتر هدایایی به مبالغ چهل میلیون، شصت میلیون و هشتاد میلیون تومان اهدا شد و در نهایت ایده این سه تیم به بنیاد ملی نخبگان و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مازندران برای ساخت محصول اولیه و ثبت شرکت معرفی شدند.

معرفی سه ایده برتر در سومین رویداد استارتاپی دانشگاه مازندران

شرکت 11 گروه دانشجویی در این رویداد

گروه «صنایع سبز»؛ سروش سریالی سرپرست گروه و دانشجوی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه مازندران در ارائه این ایده گفت: ایده ما در خصوص بهینه سازی تولید پسماند صنایع لبنی است. ما یک گروه یازده نفره اعم از دانشجویان مهندسی شیمی، زیست شناسی، بیولوژی و گرایش های پلیمر و طراحی فرآیند هستیم. (این ایده به عنوان تیم اول در رویداد معرفی شد.)

«گروه نانو بگ»؛ فاطمه علی‌محمدی سرپرست گروه و دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه مازندران در ارائه این ایده گفت: طرح ما در خصوص بیماران سرطانی و کسانی که دچاری بیماری سرطان مثانه هستند، این بیماری باعث می شود که بیماران مجبور به تخلیه مثانه شوند. این افراد مدتی محدود به یک کیسه یورستومی احتیاج پیدا می کنند که که دارای درجات یک و دو است.

اما افرادی که نیازمند کیسه درجه سه هستند به بیماران استومی معروف هستند، تا آخر عمرشان به این کیسه ها نیازمند خواهند بود. کیسه های وارد شده از کشور کانادا دارای یکسری ایرادات است و متاسفانه در کشور خودمان به دلیل محدود بودن مواد اولیه تولید داخلی نداریم.

معرفی سه ایده برتر در سومین رویداد استارتاپی دانشگاه مازندران

ما برپایه نانو فناوری، توانستیم کیسه هایی را تولید کنیم که حجمشان قابل افزایش است و عفونت ناشی از شکم بیمار را به صفر درصد می رساند و همچنین هزینه اش نسبت به هزینه کیسه های موجود بسیار کمتر است و طول عمر بیشتری دارد و دو هفته یک بار عوض می شود. (این ایده به عنوان تیم دوم در رویداد معرفی شد.)

گروه «آی کور»؛ محمد حسینی سرپرست گروه و دانشجوی رشته بیومکانیک ورزشی دانشگاه مازندران درباره این ایده گفت: ایده اصلی ما این است که بتوانیم از روی سبوس گندم ۲ محصول مهم تولید کنیم، نخست شکر رژیمی و دیگری یک مکمل غذایی و ورزشی است.

از آنجا که سبوس گندم دارای یک قند ۵ کربنه بوده هدف اصلی ما این است که با استخراج این قند ۵ کربنه و ایجاد فرآیندهای مختلفی بر روی آن بتوانیم آن را تبدیل به یک شکر رژیمی کنیم.

با توجه به اینکه تعداد بالایی از افراد در جامعه از بیماری دیابت رنج می‌برند با استفاده از این محصول، چنین افرادی می‌توانند از شکر رژیمی استفاده کنند و در کنار لذتی که از این محصول می برند، از خواص موجود در این شکر هم استفاده کنند. (این ایده به عنوان تیم سوم در رویداد معرفی شد.)


گروه «اکو باکتریوم»؛ عارف مرادی سرپرست گروه و دانشجوی رشته بیوشیمی در مقطع ارشد در دانشگاه مازندران گفت: عناصر مضری در آب های شمال کشور وجود دارد که ممکن است در آینده های دور و یا حتی نزدیک باعث بیماری‌هایی نظیر سرطان در انسان ها شود؛ سیستمی طراحی ما با استفاده از برخی باکتری هایی که با محیط سازگاری دارند توانسته این عناصر را درون آب‌ها شناسایی و آن ها را از آب ها جدا کند که این باعث می‌شود در آینده شاهد بیماری های کمتری هم در انسان‌ها و حتی  در حیوانات باشیم، زیرا این آب‌ها از سفره‌های زیرزمینی گرفته شده و در نهایت وارد آب‌های آشامیدنی می‌شود که امیدواریم بتوان در آینده آب سالمی را در زمینه های مختلف ارائه کنیم که کمترین آسیب را به انسان ها و دام ها برساند. (این ایده به عنوان تیم خلاق در رویداد معرفی شد.)

  • نویسنده : سهیلا ذاکری پاشاکلایی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا