افتتاح نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر
افتتاح نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر
معاون عمرانی استاندار مازندران امروز نمایشگاه ملی صنایع دستی در شهرستان نوشهر را افتتاح کرد.


ندای تجن_رضا علیخانی، در این مراسم گفت: برای این که بتوانیم صنایع‌ دستی را متناسب با نیازهای روز رشد دهیم، نیازمند مراکزی مانند پارک علم و فناوری هستیم که در واقع به‌عنوان مراکز رشد شناخته می‌شوند. ‎

رضا علیخانی، معاون عمرانی استاندار مازندران، اظهار کرد: باید برای مراکزی که هنوز درست رشد نکردند، اما ظرفیت و استعداد رشد و شکوفایی را دارند بستر لازم را فراهم کنیم و پس از این که به مرحله مطلوب رسیدند آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف بر اساس سطح عملکرد طبقه‌بندی کنیم تا به مرحله صادرات برسند.

وی افزود: اگر بتوانیم پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد را تقویت کنیم از وابستگی به نفت نیز رها می‌شویم. در واقع میراث فرهنگی باید از جنبه صرفا نمایشی دور شود و مانند صنعت، معدن و تجارت، جنبه تولید و درآمدزایی داشته باشد و زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند.

علیخانی بر ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: ما باید زمینه کسب‌کار را فراهم کنیم تا عرضه و تقاضا باهم هماهنگ شود. وقتی تقاضا وجود داشته باشد عرضه هم توسعه پیدا می‌کند. کارهایی که تاکنون انجام شده بیشتر جنبه تشریفاتی داشته است. برای محصولات فرهنگی و گردشگری باید طرح جامع، چشم‌انداز و هدف داشته باشیم که به آن تاثیرمحوری و اثریخشی گفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تولید محصولات میراث فرهنگی و گردشگری باید دو هدف داشته باشیم؛ یک هدف جنبه ظاهری و نمایش محصول است. اما هدف دیگر باید درآمدزایی محصولات باشد تا این حوزه بتواند در درآمد خالص و ناخالص ما سهم داشته باشد. ما باید این امر را در چشم‌انداز خودمان بگنجانیم و برای آن طرح جامع تدوین کنیم.

از شاخص‌ترین هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه می‌توان از استاد کلوانی هنرمند لاک‌تراش اهل نوشهر، استاد سلطان‌زاده بافنده گلیم از قزوین، استاد حسن‌پور ورنی‌باف از آذربایجان‌شرقی، استاد رجبی تراش‌دهنده سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از تهران و استاد پوری نمدمال و کارباف استان سمنان نام برد.

 این نمایشگاه تا پایان تعطیلات پذیرای دوستداران صنایع دستی و میراث فرهنگی است.

امسال ۸۵۰ غرفه صنایع دستی مربوط به تولیدات و سوغات‌های مازندران و سایر استان‌ها در ۲۳ جایگاه سراسر استان برپا شده است.