کشت قراردادی برنج در مازندران اجرا می‌شود
کشت قراردادی برنج در مازندران اجرا می‌شود
به گفته سرپرست سازمان جهادکشاورزی مازندران برای تنظیم الگوی کشت در حوزه تولیدات و محصولات و بازار باید کشاورزی قراردادی را مورد توجه قرار دهیم

به گزارش ندای تجن به نقل از مازندپاج، حسن عنایتی کلیجی در جلسه کارگروه کشت قراردادی برنج که در تعاون روستایی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: نامگذاری شعار سال کار بخش کشاورزی را سنگین کرده است چراکه مسؤولیت از مزرعه تا سفره که بر عهده جهاد کشاورزی است فرصت خوبی است تا حوزه کشاورزی مازندران را به سمت علمی شدن و دانش بینان سوق دهیم و از ظرفیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی، تولید و کشاورزی نسبت به دهه‌های گذشته تغییر پیدا کرده است و نیازمند مباحث علمی و شیوه های نوین علمی در بخش کشاورزی هستیم و با انسجام و همدلی مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و ظرفیت های شناور استان، بهره‌برداری اصولی داشته باشیم.

عنایتی با بیان اینکه نظام بهره برداری استان خرد و پراکنده است و به همین دلیل شرایط ایده آل کشاورزی و صنعتی کمتر اتفاق می افتد، گفت: در کشاورزی خرد، حلقه های زنجیره تولید اتصال و چسبندگی ندارند و اگر قرار است به زنجیره ارزش و تولید بپردازیم باید یکپارچگی و انسجام را در واحدهای بهره برداری ایجاد کنیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: نقش کنترل بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که در حوزه تامین و توزیع کالاهای اساسی نقش آفرینی می کند و باید در حوزه تولید نیز نقش بیشتر از گذشته داشته باشیم.

این مسؤول ادامه داد: اگر قرار است الگوی کشت را در حوزه تولیدات و محصولات و بازار بر عهده داشته باشیم باید کشاورزی قراردادی را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: کشت قراردادی در مازندران بر روی کشت برنج متمرکز شده است و در گام بعدی بر روی دانه روغنی سویا و مرکبات برنامه ریزی خواهد شد.

عنایتی به استقرار رصدخانه کشاورزی اشاره کرد و افزود: آمار و اطلاعات و فناوری که بتواند حوزه تولید، بازار و مصرف را رصد کند به صورت یکپارچه وجود ندارد و باید رصدخانه کشاورزی که در سازمان جهاد کشاورزی راه اندازی کنیم تا فعالیت درستی با توجه به آمار و اطلاعات درست و دقیق داشته باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران به صدور اسناد کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: سنددار کردن اراضی کشاورزی یکی از الزاماتی است که در مازندران باید به آن توجه شود چراکه اراضی کشاورزی در استان با سنددار کردن، شناسنامه دار می شود.

وی ادامه داد: در توسعه صادرات در بازار داخل و خارج کشور انسجام لازم وجود ندارد و به عنوان نمونه در کیوی شرایطی در استان بوجود آمد که تولیدکننده نگران تولید و ذخیره کننده نگران محصول در انبار است در حالیکه تولید باکیفیت است و قابل رقابت با بازار خارجی است و می توانست ارزش افزوده زیادی در کشاورزی کشور و استان ایجاد کند.

عنایتی بیان کرد: نظام سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران در بخش های مختلف نیازمند تجهیز منابع است تا بتواند در صنایع مختلف فراوده های غذایی و لبنی و تولیدی، ارزش افزوده را افزایش و تلفات محصولات را کم کند.

وی ادامه داد: توجه به کشاورزی قراردادی در کشور و استان بسیار زیاد است و اگر گام نخست محکم برداشته نشود در آینده به اهداف مورد نظر دست پیدا نخواهیم کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: سازوکارهای لازم برای اجرای کشت قراردادی در استان فراهم شده است و توان اجرای 50 هزار هکتار انجام کشت قراردادی در استان را داریم و می تواینم به این عدد دست پیدا کنیم.