از فلافل بندرعباس تا فلفل ترکیه/نمایشگاه تا 15 ادامه دارد
از فلافل بندرعباس تا فلفل ترکیه/نمایشگاه تا 15 ادامه دارد
نمایشگاه ملی صنایع دستی و سوغات استان‌ها یک بازار فروش برای عرضه محصولات ایرانی و خارجی فراهم آورده است.


ندای تجن_نزدیک ظهر است که به پارک ملل ساری وارد می شوم تا بازدیدی از نمایشگاه ملی صنایع دستی و سوغات استان ها که با همکاری شهرداری،شورای شهر ساری و اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حال برگزاری است، داشته باشم.


نمایشگاه مانند سال‌های گذشته در محل جزیره پارک ملل ساری برپا شده است:یک پیرمرد عشایری از استان گلستان چادری زیبا نزدیک ورودی نمایشگاه برپا کرده و دست ساخته‌های بانوان خانواده را برای فروش به نمایش گذاشته است.
جلیقه‌های گلدوزی شده،مانتو،شال، دامن وکفش …مجموعه‌ای از صنایع دستی تولیدی موجود در چادر است که به زیبایی چیده شده است.

مجتبی امیری یکی از غرفه داران نمایشگاه که  از بندرعباس آمده و به مدت یک سال  ساکن شهرستان ساری شده است، غرفه فلافل بندی را مدیریت می کند.
به گفته او در چند روز نخست به دلیل شرایط جوی بازار ضعیف بود اما در حال حاضر خوب شده و راضی هستند.

وی قرار است برای اجاره غرفه ازتاریخ 25 اسفندماه تا 15فروردین ماه سال جاری مبلغ 6میلیون تومان پرداخت کند



امیری خداروشکر می کند و ادامه می دهد:در طول این مدت با فروش محصولات غذایی مانند فلافل، سمبوسه و ساندویچ از وضعیت فروش راضی هستند.

امیری به جاذبه‌های طبیعی ساری اشاره و می‌افزاید:ساری پتانسیل بسیار بالایی در مکان های تاریخی و باستانی دارد که نیاز است بیشتر معرفی  شود؛ در حال حاضرظرفیت‌هایی مانند جنگل شهید زارع ، ساحل دریای فرح آباد و سایر مکان‌های زیارتی وسیاحتی معرفی شده است.

وی در نمایشگاه ملی صنایع دستی و محصولات غذایی مشتریانی از شهرهای مختلف  اصفهان، کرمان، مشهد و گلستان داشته است که استقبال خوبی از فلافل داشته اند.

به گفته امیری فلافل بندری مواد تشکیل دهنده متفاوتی با مازندران دارد و ادویه آن ترکیبی از چند گیاه در بندرعباس است.

مهران بابانژاد که سومین باراست از آذربایجان غربی در نمایشگاه ملی صنایع دستی و محوصلات غذایی شرکت کرده است، می گوید:محصولات عرضه شده در غرفه،شامل  سوغات  شیراز و تبریز با محصولات ارگانیک است که به صورت مستقیم از تولیدکننده خریداری و سپس  آسیاب می‌کنندو به نمایشگاه آورده اند.


بابانژاد با بیان اینکه زیره کوهی از محصولات استان کرمان است که خاصیت دارویی دارد، ادامه می دهد:بیشتر فروشندگان ادویه در بازار  کاه زیره را آسیاب می کنند که فقط بوی زیره می دهد، چون زیره چرم دارد آسیاب کردنش سخت است و آن ها با دستگاه صنعتی آسیاب می کنند.

وی اضافه می کند:ادویه زردچوبه موجود در بازار ایران هم بیشتر از برمه پاکستان آورده و آسیاب می شوداما زردچوبه آنان خالص و زردرنگ است ورنگ و عطر متفاوتی دارد که مانند زعفران رنگ می دهد.

این غرفه دار با بیان اینکه در مرز ایران و ترکیه سکونت دارند، می افزاید:ادویه مخصوص جوجه کباب شبیه سماغ است که فلفل ترکیه ای می گویند و از این کشور وارد ایران می شود.در ایران فلفل دلمه را آسیاب می کنند و به جای پاپریکا یا همان فلفل ترکیه به مشتری می دهند.


مهدی احمدی یکی دیگر از غرفه داران نمایشگاه که از استان همدان آمده، از فروش خود راضی است اما انتظار بیشتری داشته است.

وی که در غرفه خود سوغات کرمانشاه ، تبریز  و شکلات و پاستیل برای فروش عرضه کرده است، می گوید:۷سال است که در نمایشگاه شرکت می کندو امسال مردم ساری بیشتر از آنان خرید کردند.

احمدی با بیان اینکه در طول مدت برگزاری نمایشگاه در محل امامزاده عباس (ع)ساری اقامت دارند،می افزاید:از امکانات راضی هستیم.

به گزارش ندای تجن نمایشگاه ملی صنایع دستی و سوغات استان‌ها تا تاریخ ۱۵فروردین ماه سال جاری دایر است و علاقه‌مندان می توانند از آن بازدید کنند.

  • نویسنده : نداکلایی