6هزارهکتار از کشت قراردادی در مازندران محقق شد
6هزارهکتار از کشت قراردادی در مازندران محقق شد
سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که تاکنون ۶ هزار و ۱۲۱ هکتار برابر با ۲۵درصد از سهمیه ۲۵هزار هکتاری کشت قراردادی برنج در استان محقق شده است.

به گزارش ندای تجن به نقل از ایرنا ، طبق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد در سال زراعی جاری ۴۵ هزار هکتار از مزارع برنج کشور به کشت قراردادی اختصاص پیدا کند که از این میزان سطح ۲۵ هزار هکتار کشت قراردادی معادل ۵۵درصد به مازندران اختصاص پیدا کرده است.

روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه از قول سرپرست جهاد کشاورزی استان نوشت که این میزان قرارداد برای کشت برنج با ۲ هزار و ۷۳۰ کشاورز منعقد شده است.

حسن عنایتی اطمینان داده است که نگرانی برای کشت قراردادی برنج در استان وجود ندارد و عقد قرارداد با برنجکاران برای تحقق سطح زیرکشت ابلاغی محقق خواهد شد.

وی افزود که طبق برنامه ریزی انجام شده کشت قراردادی برنج در مازندران در سطح ۱۵ هزار هکتار برای ارقام پرمحصول و ۱۰ هزار هکتار برای ارقام محلی مورد حمایت قرار می گیرد.

عنایتی هدف اصلی از اجرای طرح کشت قراردادی برنج را کمک به کشاورزان برشمرد و توضیح داد : با اجرای این طرح، آموزش های لازم به کشاورزان ارایه می شود و کشاورزانی که از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، کشاورزی برای آنان به صرفه و اقتصادی خواهد شد.

وی افزود : کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه شود تا شاهد افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باشیم.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که امسال نیز مانند سال گذشته حدود ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج می رود ، بیان داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد خزانه گیری در استان انجام شد و همه همکاران جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی برای رسیدن به سطح ابلاغی کشت قراردادی برنج در استان تلاش می کنند.

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی را به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. در گام نخست کشت قراردادی برای محصولات صنعتی مانند چغندرقند، کلزا و پنبه انجام شد و اسفند سال گذشته نیز معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارت خانه کشت قراردادی سیب‌زمینی و برنج را ابلاغ کرد.

کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می شود. در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند.

در این نوع کشت تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می شود.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

در حال حاضر کشاورزان مازندران مشغول شخم و شیار و نشا کاری هستند.