پرونده پتروشیمی مازندران فقط با نگاه علمی و فنی بررسی می‌شود
پرونده پتروشیمی مازندران فقط با نگاه علمی و فنی بررسی می‌شود
معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در مطالعات پتروشیمی مازندران تحت تاثیر هیچ جریان و فشاری قرار نمی‌گیرد و با نگاه علمی و فنی پرونده را بررسی می‌کند.

به گزارش ندای تجن به نقل از ایرنا، اصغر دانشیان روز سه‌شنبه در مراسم معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: مطالبات دوستداران محیط زیست و میانکاله برای حفاظت از محیط زیست و نگرانی‌های‌شان درباره پیامدهای پروژه پتروشیمی و همچنین دغدغه‌های مدیران و نمایندگان مازندران برای توسعه صنعتی این استان و ایجاد ظرفیت‌های جدید شغلی را در کنار هم درست می‌دانیم، اما تأکید و حرف ما این است که در پرونده پتروشیمی باید همه چیز طبق روال قانونی پیش برود.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مخالفتی با توسعه پایدار ندارد. همان‌طور که تا کنون نیز اعلام نکرد با اجرای پتروشیمی در مازندران مخالف است. بلکه فقط گفته شد که مجوزی برای پتروشیمی مازندران صادر نشد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: پرونده پتروشیمی در حال طی کردن روال قانونی‌اش بود و سازمان حفاظت محیط زیست طبق وظایف بررسی پرونده را در دست بررسی داشت. اما متاسفانه برخی دخالت‌های بیرونی اجازه نداد که این فرآیند به درستی طی شود و پرونده در روندی فنی پیش برود.

ارائه اطلاعات غلط به مسوولان

دانشیان تصریح کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم پیش‌تر عنوان کردند که اصرار برخی نمایندگان منجر به کلنگ‌زنی پتروشیمی مازندران پیش از صدور مجوز محیط زیست شد. همان روز کلنگ‌زنی هم ابتدا از ایشان برای اجرای کلنگ‌زنی نظرخواهی شد ، اما دکتر سلاجقه نپذیرفت و تأکید کرد تا پیش از انجام مطالعات محیط زیستی پروژه چنین اقدامی نباید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد در روز کلنگ‌زنی اطلاعات درستی به وزیر کشور ندادند و گفتند همه مجوزهای لازم دریافت شد. در چنین شرایطی هر کسی جای ایشان بود شاید همین کار را می‌کرد. حتی معتقدم به رئیس مجلس هم درباره این پروژه اطلاعات غلط دادند و به همین دلیل ایشان هم نسبت به جلوگیری از اجرای پروژه موضع‌ گرفت و عنوان کرد که سرمایه‌گذار همه مجوزها را دریافت کرد. در حالی که این ‌طور نیست.

این مسئول تصریح کرد: این‌که زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت دلیل بر درست بودن سایر مسائل و صدور همه مجوزها نیست. معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی این ماجراست که در نهایت مجوز را صادر می‌کند و بر اساس آیتم‌های مد نظر با کلیات طرح موافقت می‌شود. در انتهای مجوز نیز با فونت بزرگ نوشته می‌شود این مجوز در صورتی دارای اعتبار است که دارای هولوگرام و مهر برجسته سازمان حفاظت محیط زیست باشد. چنین مجوزی هنوز برای پتروشیمی مازندران صادر نشده است.

نقش مدیران مازندران در کنترل تنش‌ها

معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وقتی سره از ناسره جدا نشود این چالش‌ها پیش می‌آید. انتظار ما از مقامات استان بویژه استاندار این است که به مجری پروژه دستور بدهد تا با محیط زیست بنشیند و دغدغه‌های کارشناسان و مسئولان این دستگاه را بشنود. استاندار ، بزرگ و والی استان است. قائم‌مقام رئیس‌جمهور در هر استان محسوب می‌شود و همه وظیفه داریم از دستوراتش تمکین کنیم ، اما گلایه این است که طی این مدت نشنیدیم تشری به سرمایه‌گذار پتروشیمی زده شود.

دانشیان افزود: انتظار داریم چنین مواردی در استان به درستی مدیریت شود و اقناع افکار عمومی را با مدیریت بزرگان استان شاهد باشیم. امام جمعه مصلح جامعه است. امام جمعه محترم بهشهر هم قطعا همین جایگاه را در منطقه دارد ، اما واقعیت این است که با لشکرکشی خیابانی مشکلی حل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: انتظار این است که اگر بر رفع بیکاری منطقه با ایجاد صنایع بزرگ به عنوان حق مردم تأکید می‌شود، در کنارش رعایت قانون و ضوابط محیط زیستی هم مورد تأکید قرار بگیرد. چرا مسائل را پیچیده می‌کنیم؟ این که گفته شود مخالفان پتروشیمی مخالف رهبری هستند تصمیم و اظهارنظر درستی نیست. نباید اظهارنظرهایی از سوی مسئولان مطرح شود که تنش‌ها را بیشتر کند.

این مسئول با اشاره به مخالفت‌های گسترده ایجاد شده در فضای مجازی با پتروشیمی و ورود برخی چهره‌های شاخص هنری به جریان مخالفت با این پروژه اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نگاهی کاملا فنی و علمی به پرونده این پروژه دارد و هرگز تحت تاثیر زنده‌باد و مرده‌بادها قرار نمی‌گیرد. این مباحث که سازمان محیط زیست پشت چهره‌ها و سلبریتی‌ها می‌خواهد حرفش را بزند درست نیست.

معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما هیچ اطلاعی از برنامه‌ریزی سلبریتی‌ها و دیگران برای مخالفت با پروژه نداریم. همان‌طور که به مخالفان پروژه قول داده‌ایم کل فرآیند مطالعات برای صدور مجوز بر مبنای دانش محیط زیستی و حفاظت از محیط زیست انجام می‌شود، به موافقان پروژه نیز اطمینان می‌دهیم که این اقدامات ذره‌ای در تصمیمات فنی ما اثرگذار نیست.

پرونده پتروشیمی مازندران فقط با نگاه علمی و فنی بررسی می‌شود

توسعه فرع بر محیط زیست

دانشیان تصریح کرد: ما وجود معضل بیکاری استان را درک می‌کنیم ، اما از همه عزیزان می‌خواهیم که اجازه دهند در فضای آرام و کارشناسی کارها پیش برود. اگر به نتیجه علمی رسیدیم و قانع شدیم که آسیبی به محیط زیست ارزشمند منطقه نمی‌رسد با صدور مجوز موافقت می‌کنیم. اما اگر قرار باشد با اجرای این پروژه آسیبی به محیط زیست وارد شود مجوزی صادر نخواهد شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کردند که محیط زیست فرع بر توسعه نیست، بلکه توسعه فرع بر محیط زیست است. این موضوع را خوشبختانه امروز مسئولان درک کرده‌اند. در این زمینه نیز انتظار داریم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس‌جمهوری با همان نگاه پیش برویم که توسعه فرع بر محیط زیست باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که فرهنگ محیط زیست در جامعه گسترش یابد. البته در این مسیر اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم کوتاهی کردیم. نهادهای اثرگذار مانند صدا و سیما چقدر برای ترویج فرهنگ محیط زیست تلاش کرد؟ تا زمانی که فرهنگ محیط زیست در مهدهای کودک و مدارس و دانشگاه‌ها ترویج نشود و در خانه‌ها و آشپزخانه‌ها به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد نمی‌توان به توسعه بر مبنای محیط زیست امیدوار بود.

معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امروز شمال کشور با معضل سیاه پسماند مواجه است. اگر خود مردم و مسئولان بیشتر توجه نکنند زندگی برای‌شان سخت می‌شود.

دانشیان افزود: خوشبختانه در حال حاضر بستر برای سرمایه‌گذاری در حوزه زباله‌سوزی فراهم است. سازمان حفاظت محیط زیست حاضر است از صندوق محیط زیست تسهیلات مناسبی را به سرمایه‌گذاری در زمینه زباله‌سوزی برای استان‌های شمالی اختصاص دهد. بویژه در مازندران حاضریم به این شکل حمایت کنیم تا معضل پسماند حل شود.

وی در بخشی از اظهاراتش به شرایط شغلی و معیشتی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: طی سال‌های اخیر اقداماتی برای بهتر شدن وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان سازمان انجام شد. خوشبختانه امسال با پیگیری‌های مدیران سازمان و همراهی نمایندگان مجلس ۳۰۰ میلیارد تومان به بودجه سازمان اضافه شد که تلاش می‌کنیم از سازمان استخدامی مجوز بگیریم تا با این اعتبار در احکام همکاران افزایش حقوق لحاظ شود. امیدواریم که با توجه به این اعتبار جذب شده، شرایط در بحث اضافه‌کار و رفاهی بهتر شود.

این مسئول به انتظارات کارکنان حفاظت محیط زیست از بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور اشاره کرد و گفت: از ۱۴۵ محیط‌بانی که تا کنون برای حفاظت از محیط زیست جان باختند، فقط ۵۰ نفر شهید محسوب شدند و از حدود ۳۵۰ محیطبان مجروح و آسیب‌دیده نیز برای ۴۶ نفر پرونده جانبازی تایید شده است.

  • منبع خبر : ایرنا