محلی برای قرار مطالعه نابینایان /فناوری، دوستی برای نگارش دل گویه‌ها شد
محلی برای قرار مطالعه نابینایان /فناوری، دوستی برای نگارش دل گویه‌ها شد
نابینایان می گویند که با رشد فناوری شرایط استفاده از امکانات رفاهی مانند سایر افراد جامعه برای آنان فراهم شده است.

به گزارش ندای تجن-کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی چندین سال است که در کنار افراد عادی بخش اختصاصی با عنوان روشن دلان برای افراد نابینا فراهم کرده است تا بتوانند از امکانات کتاب‌های صوتی ، کتاب‌های با خط بریل و ماشین تحریرو امکانات آموزشی استفاده کنند.

زین العابدین محمدی، نابینای ساروی که شغل آزاد دارد به مدت 6سال است که از خدمات کتاب‌های صوتی کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی استفاده می کند.

وی با بیان اینکه کتابخانه نابینایان خدماتی مانند آموزش مقدماتی استفاده از رایانه، تایپ کردن و نحوه ورود به اینترنت را ارائه می‌دهد، گفت:پیش از این توانایی نگارش نامه‌های اداری را نداشتم و از فرزندم کمک می گرفتم اما در حال حاضر سیستم اینترنت و نرم افزار گویای نصب شده در رایانه و گوشی تلفن همراه به ما کمک می کند تا خودمان نامه های‌مان را بنویسیم.

محمدی با اشاره به اینکه دیپلم نظام قدیم دارد و کتاب‌های الهیات ، معارف و تاریخی بیشتر مطالعه می کند، گفت: در حال حاضر کانون‌ها، انجمن‌ها و کتابخانه به ما کمک می کند و با استفاده از امکانات و فناوری جدید با سایر افراد جامعه هم سطح شدیم.

وی با بیان اینکه یک فرزند دختر دارد که او هم به عضویت کتابخانه درآمده است، گفت: از مسئولان بهزیستی می خواهم تا امکانات توانبخشی افراد نابینا را بیشتر کنند.

نادر اکبری که از سال 91در بخش نابینایان مشغول به همکاری است، به خبرنگار ما گفت: در حدود 120تا 150نفرنابینا در کتابخانه ساری عضو هستند و در کنار آن، دو مرکز نابینایان در بهشهر و چالوس هم به نابینایان همان منطقه خدمات می دهند.

وی میزان استقبال نابینایان به  بخش نابینایان کتابخانه ابن شهرآشوب ساروی را مناسب مطرح کرد و افزود: با توجه به  شرایط خاص آنان که ایاب و ذهاب کمی سخت است معمولا درخواست‌های خود را به صورت غیرحضوری اعلام می کنند و کتاب را به صورت ارسال پست یا ایمیل به آنان تحویل می‌دهیم.

اکبری با بیان اینکه تمام خدمات بخش نابینایان به افراد عضو کاملا رایگان هست و فرد برای عضویت هم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، ادامه داد: بخش نابینایان  یک صفحه مجازی در فضای مجازی برای کتابخانه ایجاد کرده است که لیست کامل منابع در اختیار اعضا قرار می‌گیرد تا نام کتاب مورد نظر خود را از طریق آن به ما اطلاع دهند.

این کتابدار در پاسخ به سئوال ما درباره اینکه چه گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می کنند، گفت: گروه سنی که در مقطع دانشجویی هستند و بخش دیگر افراد نابینا، مانند شاغلان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که منابع عمومی را مطالعه می کنند، هستند.

وی با اشاره به رغبت پایین کودکان نابینا برای حضور در کتابخانه، ادامه داد:  تعداد کودکان کم  است و  خانواده‌ها هم علاقه ندارند که فرزندان خود را به این بخش بفرستند اما دانشجویان و سایر افراد بسیار به اینجا مراجعه می‌کنند.

اکبری در پایان از حمایت مسئولین کتابخانه استان بابت خدمات رسانی به قشر نابینایان تشکر کرد.

نداکلایی