لزوم همکاری مردم و رسانه‌ها برای نظارت برروی قیمت کالا/پیشنهاد راه‌اندازی سکوی فروش لباس ارزان
لزوم همکاری مردم و رسانه‌ها برای نظارت برروی قیمت کالا/پیشنهاد راه‌اندازی سکوی فروش لباس ارزان
با کمک اصناف، شهرداری‌ها و ادارات باید سکوی فروش لباس ارزان برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شود تا از وابستگی به اجناس خارجی و قاچاق کالا جلوگیری شود؛ در ادامه با همکاری رسانه‌ها آثار سوء برهنگی بر روی خانواده و جامعه تبیین شود تا آگاهی لازم در نهاد خانواده به وجود آید.

به گزارش ندای تجن-دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در روز پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از بیماری تلخ کرونا  مشابه شورای اطلاع رسانی در دولت ، شورای اطلاع رسانی در استان احیا شد ، گفت:تمام تلاش ما در این بود که  در مرحله نخست اجرای طرح حذف ارزترجیحی درباره تغییرات ملی و انتظاراتی که برای آینده از دولت هست و در خصوص لزوم کنش اقتصادی مبنی بر حذف ارزترجیحی به صورت تدریجی با مردم، مسئولین و نخبگان تعامل کنیم.

سید مجید امامی با اشاره به اینکه  تجربه نشان داد اگر بخواهیم در آینده درمان‌هایی برای اقتصاد کشور داشته باشیم راهش ملاقات شبانه و درخواست صبح سحر از رسانه ها نیست، افزود: راهش این است که طرح و ایده در موقع مناسب با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه مطرح شود و آن‌ها زبان مردم را می‌دانند و می‌توانند تعامل و گفتگو داشته باشند؛ در مرحله نخست سعی شد این اتفاق بیفتد و در مرحله دوم که ناظر بر حذف ارزترجیحی دو دسته کالایی است و نه بیشتر، البته می‌بینید که اثرات تورمی را برسایر کالاها و تورم بر کل زندگی مردم گذاشته و خواهد گذاشت در مرحله تحلیل این عمل و آثارش هستیم.

وی ادامه داد: اگر استانداران و دولت نتواند با کمک مردم  آثار طرح برروی سایر کالاها را  کنترل کند و با کنترل، تنبیه و تشویق ابعاد طرح را نتواند کنترل کند، در مرحله دوم تثبیت طرح موفق نخواهیم شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه یک‌سال پیش شاخص‌های همکاری با دولت بسیار پایین بود، گفت:علیرغم اتفاقات مرحله نخست طرح با درک مردم انجام شد ما در مرحله‌ای هستیم که باید رسانه‌ها تحلیل کنند و طرح را تثبیت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر رضایت مردمی محقق نشود طرح به تورم بیش از 40درصد می‌خورد، افزود: چون قرار ما این بود که گفتیم اگر طرح اجرا نشود، تا آخر سال به خاطر اتفاقاتی که در دنیا و کشور افتاده است همواره با تورم موجود نقطه 25درصد را خواهیم داشت ولی اما اگر طرح اجرا شود ما تورم موجود را به اضافه 8درصد خواهیم داشت.آنچه که دولت قبول کرد در اصلاح برخی از قیمت‌ها 15تا 25درصدی است ولی دلیلی ندارد که 40درصد قیمت کالاها گران شود.

امامی اضافه کرد:این طرح شامل 3مرحله است، مرحله نخست اطلاع رسانی به موقع اما غیرحاشیه سازاست، مرحله دوم تحلیلی و تثبیتی و مرحله سوم ترمیمی است، به دلایل مختلف نمی شود در کشور گفت که از چه تاریخی یارانه فلان کالا حذف می شود.

وی گفت:خداروشکر در سال جاری ما حذف یارانه دارو درمان را نخواهیم داشت چون مجلس اجازه نداده است اما در این زمان ببینید آثار نامناسب برروی بازار دارد،چون از ناحیه ای احتکار صورت می گیرد و از ناحیه دیگری هم افراط در مصرف است اما به هرحال باید یک زمان منطقی جامعه را با این موضوع مواجه کرد.

دبیرشورای فرهنگ عمومی افزود:اگر شما می بینید که دومین تولیدکننده گندم دنیا صادرات خود را ممنوع کرده است مثلا کشور هندوستان.اگر می بینید که کشور چین الان شروع کرده است ذخیره گاه‌های فوق عظیم گندم را آماده می کند و به محض آماده کردن او هم گفته که بزودی صادراتم را محدود می کنم.آن چه که ظاهر ماجراست کشورهای قدرتمند مانند آمریکا و برخی کشورهای آمریکای لاتین  از لحاظ غلات ضربه‌ای نمی خورند اما کشورهایی مانند روسیه به شدت ضربه می خورد و اگر شما در این شرایط استقرار و تسلطی بر مصرف نداتشه باشید در این شرایط  به نحو فزاینده وابسته به خارج از کشور می شوید.

وی ادامه داد:کسانی که روز و شب شعار می دهند وای به روزی که به روسیه وابسته شویم بیایند ببینند همین طرح نان که قرار است از طریق پوزها و کارت‌های جدید بانکی تنها هدفمند کند،آیا ما را به کشورهای مثل روسیه مستقل تر می کند یا  وابسته تر.کشورهایی  مثل عمان و مصر که بالای 85درصد گندم خود را وابسته به روسیه و اوکراین هستند، فکر می کنید به سر استقلال اقتصادی آنان چه می گذرد و چطور می توانند بگویند ما کشور مستقلی هستیم که حتی نمی توانند مردم خود را سیر کنند.

امامی با بیان اینکه ما در شرایط سختی هستیم اما می شود با همدلی و امیدآفرینی از آن عبور کرد، گفت:ما فرهنگ سوءمصرف برخی کالاهای استراتژیک مانند نان داریم که باید آن را اصلاح کنیم و به این موضوع که گندم به اندازه کافی داریم یا نداریم .ما باید به مردم بگوییم و ثابت کنیم که ذخیره کالای استراتژیک در کشور مثلا 40روزه است زمانی که دولت آمد ذخیره کالا 10روزه بود اما نمی شود گفت .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور مشکلی ندارد مسئله دوراندیشی است، ادامه داد: مسئله این است که ما با یک وابستگی شدید به ارز مواجه هستیم درحالی که تثبیت قیمت و رفاه مردم را به آن اندازه در پی ندارد.

دبیرشورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه تفاوت قیمت گندم در داخل و خارج از کشور سبب فساد می شود، افزود: این تفاوت در ساختار فسادزا است .

وی بر لزوم صبر و تحمل در اجرای طرح حذف ترویجی و همکاری اهالی رسانه ، گفت:در شرایط خطیری هستیم که دولت در حال رفع مشکلات و اعتراضات مردم درباره دریافت یارانه است، ممکن است در ماه های آینده اگر نتوانیم گرانی ها را کنترل کنیم مشکلاتی پیش آید.

امامی با بیان اینکه دولت قیمت بیش از 150کالا را مشخص کرده است و کسی حق افزایش ندارد، افزود:اگر مردم و رسانه‌ها پای کار باشند و نظارت کنند می‌توان از این مرحله عبور کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مد و پوشاک پرداخت و ادامه داد:موضوع نخست در حوزه آسیب‌ها و مسائل فرهنگی کشور این ناراستی‌ها و عدم توازن‌ها در بحث عفاف و حجاب است که 2راه کار را دولت اعمال کرد که یک مورد این است، وزارت کشور در جهت هماهنگی دستگاه‌ها و در استانداری‌ها اعمال کرده است که موضوع آن اولویت ارتقای پوشش کارکنان دولت و بخش عمومی است.

امامی افزود:اولویت مشترک همه نظام‌های فرهنگی که در حال انجام فعالیت در شورای فرهنگ عمومی برروی آن هستیم مصوبه‌ای به نام  راهبرد 3گانه در ارتقای زیست عفیفانه است؛معتقد هستیم که سبک زندگی ما عفیفانه است که بیش از 70درصد از مردم اعتقاد دارند که شاخص‌های عفاف و حجاب دارند اما  افراد کمتر رعایت می‌کنند.

 وی ادامه داد: با کمک اصناف، شهرداری‌ها و ادارات باید سکوی فروش لباس ارزان برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شود تا از وابستگی به اجناس خارجی و قاچاق کالا جلوگیری شود؛ در ادامه با همکاری رسانه‌ها آثار سوء برهنگی بر روی خانواده و جامعه تبیین شود تا آگاهی لازم در نهاد خانواده به وجود آید.