استاندار مازندران برای شرکت‌های پارک علم‌و فناوری استان زمین تهیه کند/اگر دقت نکنیم 5سال دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان بیکار داریم
استاندار مازندران برای شرکت‌های پارک علم‌و فناوری استان زمین تهیه کند/اگر دقت نکنیم 5سال دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان بیکار داریم
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مهم ترین علت اصلی نرسیدن استان به جایگاه خود در حوزه دانش بنیان کمبود زمین است، گفت: از استاندار مازندران می خواهیم تا در ستاد توسعه دانش بنیان فکری به حال پارک استان کند و برای شرکت‌ها زمین تهیه کند.

به گزارش ندای تجن-علی خیرالدین در مراسم تکریم و معارفه رؤسای پارک علم و فناوری که در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد با بیان اینکه برگزاری تورفناوری از ایده‌های دکتر معتمدزادگان بود، گفت: این عمل در کشورانجام می شود تا در جریان آن کارشناسان و دانشگاهیان با مراجعه  با واحدفناور و گفتمان آن آشنا شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قول استفاده از ظرفیت دکتر معتمدزادگان را داد و افزود: تغییر مانند دوی امدادی است که هر فردی فعالیت‌های مدیرسابق را ادامه می دهد تا به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه در ارزیابی های انجام شده  پارک علم و فناوری مازندران جایگاه خود را ندارد، ادامه داد:با توجه به پتانسل مازندران، نیاز به رشد جایگاه آن است که دلیل اصلی آن نبود زمین است؛ در استان برای رشد شرکت‌ها نیاز به زمین داریم در غیراینصورت فعالیت ثابت می ماند.

خیرالدین از استاندار درخواست کرد تا در ستادویژه دانش بنیان از پارک علم و فناوری استان حمایت کند و زمین مناسب را در اختیار این نهاد قرار دهد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یبان اینکه با دو تا سه هکتار زمین کاری انجام نمی شود، افزود: در مازندران نخبگان توانمندی داریم و از نظر نیروی انسانی کمبود نداریم که با رفع این مشکل به پیشرفت لازم می‌رسیم.

خیرالدین با بیان اینکه ظرفیت مجمع خیرین علم و فناوری در سطح خوبی است که  ما هم از پارک حمایت می کنیم، اضافه کرد: در حوزه فناوری با دو مفهوم سطوح فناوری و سطوح مارکتینگ و بازار روبرو هستیم، براساس آن واحدهایی که تولید براساس نیاز داشته باشند موفق هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه مشکل کنونی کشور فارغ التحصیلان بیکار است، گفت: اگر دقت نکنیم 5سال دیگر شرکت های دانش بنیان بیکار خواهیم داشت و باید بدانیم که تولید براساس نیاز باشد.

وی به دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و واحدهای دانش بنیان و فناوری توصیه کرد که به سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) وارد شوند، افزود:با توجه به اینکه نیازهای کشور در این سامانه وارد می شود در نتیجه ارتباط خوبی میان بخش‌های نیازمندی ها و تولیدی و بازار شکل می گیرد.

خیرالدین با بیان اینکه مشکل بیشتر شرکت های موجود در کشور دره مرگ فناوری است ، گفت:شرکت ها  محصولی را تولید اما توان تجاری سازی ندارند که به دلیل وجود قوانین ضد و نقیص و مشکلات صدور مجوز و ..است.

وی از پارک علم و فناوری در خواست کرد تا باهدف حل مشکلات شرکت‌ها جلساتی با سازمان‌های صادرکننده مجوزهای لازم، امور مالیاتی و بیمه‌ای داشته باشد و ادامه داد:مشکل دیگر شرکت‌ها فروش محصولات است که نیاز به طرح موضوع  در شورای اشتغال استان برای خرید محصولات تولیدی است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر استفاده از فضای موجود بلااستفاده و امکانات در مازندران تاکید کرد و گفت:در ناحیه نوآوری شریف در تهران نهادهای علمی مانند پارک ،دانشگاه و مرکز تحقیقات در کنار هم قرار دارند که امیدواریم در استان این ظرفیت فراهم شود و پردیس مشترک دانشگاه علوم کشاورزی با پارک را داشته باشیم.

وی به تفاهم نامه  با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: قرار شد تا پارک های علم و فناوری مورد ارزیابی قرار گیرند و واحدهای فناورارزیابی شده بتوانند به شرکت دانش بنیان نوع 3 تبدیل شوند و از تمامی تسهیلات و خدمات دانش بنیان نوع یک و دو استفاده کنند.

خیرالدین افزود:اگر شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند جزو اعتبار آنان می شود.