روی دریا عروس را ببینید!
روی دریا عروس را ببینید!
از گیلان که به مازندران آمده باشید، از سوی چابکسری‌ها، نخستین همسایه گیلانی ما بدرقه‌ شده‌اید

رامسر یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی مازندران است، اینجا طبیعت بکر آمیخته با آهنگ دلنشین دریا خودنمایی می‌کند. رامسر به تنهایی شهری دیدنی است و سرگرمی‌های متنوعی برای شما تدارک دیده است. 

اگر بنا باشد یک جاذبه در رامسر که به «عروس» هم شهرت دارد، معرفی کنیم چه گزینه‌ای بهتر از آبگرم خواهد بود؟ اگر فرصت رفتن به خارج شهر ندارید در خیابان سخت‌سر به آبگرم‌های پل و بنیاد بروید. آبگرم سادات‌شهر هم فرصت مناسبی است برای اینکه تنی به آب معدنی بزنید. 

از دیدن باغ ۳۳ هکتاری داخل شهر چشم نپوشید. دریا در هر فصلی از سال شادی‌آفرین است. سرگرمی‌های ساحلی و ورزش‌های آبی در بیشتر پلاژها وجود دارد. برای اینکه خانوادگی سرگرم شوید و به خوشحالی بچه‌ها اضافه شود به کیلومتر پنج چابکسر بروید و یک روز در مجموعه رفاهی تفریحی «شهر سبز رامسر» گردش کنید. شهربازی مدرن، باشگاه پینت‌بال، کلوپ ورزش‌های دریایی، جت اسکی، قایق‌های تندرو و شاتل، کشتی تفریحی، تله‌کابین، پیست و باشگاه کارتینگ، پیست موتورهای چهارچرخ، مراکز خرید و…، ممکن است وسوسه‌تان کند بیشتر از یک روز خوش بگذرانید. شرایط اقامت هم کنار جنگل برایتان مهیاست. 

تا به حال کاخ‌نشینی را تجربه کرده‌اید؟ در سفر به رامسر می‌توانید در قاب کاخی مرمرین عکس بیاندازید. این کاخ به دستور رضا شاه ساخته شد و از سال ۱۳۱۶ تا سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌شده است. باغِ اطراف کاخ ۶۰ هزار مترمربع مساحت دارد و نخستین نهال‌های اصلاح شده مرکبات و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده است. هتل بزرگ رامسر از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران در مرکز شهر از دو بخش هتل قدیم و جدید تشکیل شده است که دارای ۱۵۰ اتاق و سوئیت با امکاناتی مانند سینمای اختصاصی، رستوران و…، است. 

جواهرده

روستای تاریخی «جواهرده»، شاهکار طبیعت، ۲۷ کیلومتری رامسر از سه سو میانه‌ی کوه قرار دارد. گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی، مسجد آدینه، گورهای گبری و چشمه‌های طبیعی از مناطق دیدنی جواهرده هستند که در پیوند با آب و هوای مطبوع روستا، مامنی آرامش‌بخش برای گردشگران ساخته‌اند. کوهنوردی، کشتی سنتی گیله‌مردی و سوارکاری از ورزش‌های رایج در جواهرده است. اگر از ابتدای جاده‌ی جواهرده در میدان غربی رامسر ۹ کیلومتر طی کنید به پارکی میان دره و کنار رود صفارود می‌رسید. «قله مارکوه» از قله‌های رشته‌کوه‌های البرز است که در شش کیلومتری شرق رامسر قرار دارد. بلندای قله با گونه‌های درختچه‌ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده است. 

آبشارهای سنگ پشته، هیسیان، چاردر، ریزش براز، احسینه و خشکا در منطقه هریس ۴۷ کیلومتری رامسر، دریاچه قو در دو کیلومتری جواهرده، غارهای یاغی لوکا و گرگرلوکا، پارک جنگلی دالخانی ۴۷ کیلومتری و پارک صفارود در هشت کیلومتری رامسر، امام‌زادگان آقا سید محمد نیاسته، چهل شهیدان و سیدابوالقاسم دریا پشته جزو جاذبه‌های گردشگری رامسر هستند. علاقه‌مندان به طبیعت و بوم‌گردی، در رامسر نگران اقامت نباشید، تقریباً در همه‌ی روستاها خانه‌هایی پذیرای شما هستند. هتل‌نشینان نیز خیالشان جمع، اکثر هتل‌های اینجا چهار ستاره است؛ هتل‌هایی که بعضی‌هایشان تور رامسر برگزار می‌کنند. 

جمعه بازار جنت رودبار

فرودگاه رامسر به شهرهای تهران، مشهد و اهواز پرواز دارد. در این فرودگاه شرایط پروازهای خصوصی نیز فراهم است. مشتاقانِ هنر دستان زنان و مردان رامسری در نقاط شهری روبروی ساختمان شهرداری، جنب رستوران خلج، شهید عباس‌منفرد و دریا پشته می‌توانند از کارگاه‌های نمدمالی، حصیربافی، معرق چرم و صنایع چوبی در شهرک آزادگان کتالم دیدن کنند. 

حدود ۵۰ کیلومتری رامسر به روستای «جنت رودبار» بروید و به جمعه بازار سنتی که در آن محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک و صنایع دستی روستایی عرضه می‌کنند، سری بزنید. می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و خرداد ماه، همزمان با برداشت «گل گاو زبان» عالی، مسافر جنت‌رودبار شوید و از قدم زدن در باغ‌های وسیع این گیاه دارویی لذت ببرید. باغ‌های مرکبات و کیوی در رامسر هم چنین فرصتی را در پاییز برای شما فراهم می‌کند. 

​افسون رنگ و نقش در تنکابن

شهرستان با صفای تنکابن (شهسوار) با زیبایی‌های وصف‌ناپذیر که در آن رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و سرسبزی خودنمایی می‌کند، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تجربه سفر به طبیعت است. در تنکابن هم آبگرم‌های معدنی فلکده در ۲۵ کیلومتری و شلف سه‌هزار در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. در این مسیر اثر باستانی «قلعه تنکا»، آبشار «قلعه گردن» دشت سحرانگیز دریاسر دوهزار، زیارتگاه «سیب‌کلایه»، روستاهای زیبای «داکو» و پارک جنگلی چالدره، تنها تعدادی از نقاط قشنگ و فوق‌العاده است. در تنکابن به چشمه کیله بروید و جست وخیز پرندگان را از نزدیک ببینید. 

«سه‌هزار»، نام دره‌ای با جنگل‌های مرتفع است که در کنار رودخانه سه‌هزار، چشمه و آبشار مجموعه‌ای برای استراحت و آرامش گردشگران به صورت طبیعی فراهم آورده است. در فاصله‌ای اندک از سه‌هزار، چشمه آب معدنی شلف در غرب رودخانه «پرور» روستای میانرود قرار دارد. 

آبشار «فرهادجویِ» زلال در تنکابن شما را به خود می‌خواند. این آبشار در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی در منطقه قلعه‌گردن، در هشت کیلومتری تنکابن قرار دارد. ارتفاع آن تا ۵۰ متر نیز افزایش می‌یابد و زیبایی منحصربه فرد طبیعت تنکابن را به نمایش می‌گذارد. قله ۴۶۰۰ متری «سیالان» برای کوهنوردان جذاب است. برای رسیدن به آن باید پنج ساعتی پیاده‌روی کنید. قلعه «تنکا» مربوط به سده شش ه. ق است و در بخش خرم‌آباد، دهستان بلده، روستای قلعه گردن، تپه جنوبی قهوه‌خانه آبشار واقع شده است. وجود بقایای چاه، سنگ و ساروج نشان از اقامت مردم در قلعه برای حراست از منطقه دارد. قلعه تاریخی مارکو میان رامسر و تنکابن قرار دارد. از دیده بانی انتهای قلعه برای نظارت بر مسافران گیلان به تنکابن و مراقبت از مهاجمان قلعه استفاده می‌شد. 

موزه تاریخ طبیعی

اگر به جنگلهای هیرکانی شمال کشور علاقه‌مندید می‌توانید پارک ملی خشکه‌داران را در لیست بازدیدتان قرار دهید. پارک در کیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس بعد از شهر عباس‌آباد و قبل از سلمانشهر کنار جاده قرار و تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد. این منطقه حفاظت شده از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران است. «خشکه‌داران» با وجود موزه تاریخ طبیعی از جانوران تاکسیدرمی، امکان اقامت و هم‌جواری با دریای خزر مقصد بسیاری از گردشگران و تورهای طبیعت‌گردی کشور است. اگر به شمال آمدید ولی دلتان خنکای هیجان‌انگیز علیصدر همدان را کرد، پیشنهاد ما غار «دانیال» است که به گفته بومیان، طولی بیش از شش هزار متر دارد. غار دانیال در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد. 

در این مسیر علاوه بر فروشگاه‌های پرتعدادِ انواع برندهای ایرانی و خارجی، شعبات مختلف رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها، کارگاه‌های سفالگری در روستای سلیم‌آباد و شاقوزکتی تنکابن، چادرشب‌بافی و لباس محلی در عباس‌آباد و گلیم و فرش در شهر تنکابن وجود دارد. 

شهر جام زرین

کلاردشت دیدنی‌تر از این است که بخواهیم از آن عبور کنیم. این شهر ناحیه‌ای ۴۸ کیلومتری چالوس و ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. کلاردشت فقط به خاطر ۴۵ قله بیش از چهارهزار متر و طبیعتی که نمی‌توان آن را با کلمه توصیف کرد، معروف نیست. ریشه این نقطه، در تاریخی است که جام زرین کلاردشت، شاهکار نیمه نخست هزاره اول قبل از میلاد، شاهد آن است. از دو راه اصلی می‌توانید به کلاردشت بروید؛ راه اول در جاده چالوس از مرزنآباد در ۲۵ کیلومتری جنوب چالوس منشعب شده و با مسیری ۲۰ کیلومتری به کلاردشت می‌رسید. جاده دوم از عباس‌آباد در جاده کناره خزر، بین راه چالوس و تنکابن با طول ۲۵ کیلومتر پس از گذشتن از جنگل‌های متراکم، غرب کلاردشت پیداست. 

جاده عباس‌آباد به کلاردشت، پارک سی‌سرا، جنگل تیلا کنار و چشمه عثمان‌سرا در سلمان‌شهر، منطقه جنگلی جیسا در کلارآباد، ییلاق مازیچال در عباس‌آباد، مرداب نشتارود، پارک جنگلی خرماچال در هفت کیلومتری عباس‌آباد و بقعه سیدکیا ابوالحسن واقع در مزار شهدای مشهدی‌سرا از جمله نقاط دیدنی این خطه است. چشم‌انداز سلمانشهر (متل قو) در مسیر ارتباطی چالوس و تنکابن، رو به دریا با ساحل ماسه‌ای و پشت به جنگل‌های انبوه، هر صاحب سرمایه‌ای را اغوا می‌کند تا برای گردشگران انبوه، اقامتگاه تدارک ببیند و…

در سلمانشهر و احتمالاً متل قو، و یا شب‌هایی که لبِ آب، بالا آمدن قرص ماه از دریا را تماشا می‌کنید جای ما را خالی کنید. تا یادم نرفته، احتیاط شرط عقل است؛ در ساحل و دریا مراقب خودتان و خانواده‌هایتان باشید، به هشدارهای ناجیان غریق و…، گوش بدهید. سلامتی شما اولویت اول ماست. 

** جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت یکی از آثار باستانی است که در منطقه کلاردشت استان مازندران کشف شده و در تهران، موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. این جام از نظر سبک به دوره‌هایی بین ۱۰۰۰ تا ۶۰۰ پیش از میلاد تعلق دارد. 

* گزارش: زهرا اسلامی