بانکداری دیجیتال را بشناسید
بانکداری دیجیتال را بشناسید
کتاب «فیل در تاریکی: ماجرای بانکداری دیجیتال» نوشته علی آدوسی است که به تازگی منتشر شده است و با مطالعه آن می توانید تصویری کلی از بانکداری دیجیتال به دست آورید.

به گزارش ندای تجن_کتاب ماجرای بانکداری دیجیتال با عنوان “فیل در تاریکی” در ۱۷۳ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان در نشر «همیشه» منتشر شده است.
در مقدمه کتاب به قلم علی آدوسی مولف نوشته شده است: تقریبا همه صاحب‌نظران اتفاق‌نظر دارند که «بانکداری دیجیتال» آینده نظام بانکی است و بانک‌هایی که نتوانند خود را با تحولات دیجیتال همگام سازند به سرعت از عرصه رقابت حذف خواهند شد. پیشرفت‌های شگرف در عرصه فناوری، تغییر خواسته‌ها، نیاز و انتظار مشتریان و ظهور شرکت‌های فناوری مالی و بانک‌های مجازی از عواملی است که این تحول بنیادین در نظام بانکی را به پیش می‌راند. 
تحول دیجیتال فقط منحصر و محدود به حوزه فناوری نیست و تنها با خرید نرم‌افزار و سامانه‌های مختلف محقق نمی‌شود. اصولا تحول دیجیتال را نمی‌توان خرید، بلکه باید آن را ایجاد کرد. دستیابی به اهداف بانکداری دیجیتال مستلزم تحول در فرهنگ و ساختار سازمانی، الگوی کسب‌وکار، شیوه‌ها و فراینده‌های کاری و سبک‌های مدیریتی است. چنین مقصودی جز با مشارکت کارکنان در همه سطوح محقق نخواهد شد. اما معمولا در برنامه‌های تحول موضوعاتی چون آموزش، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و روابط عمومی، که مهم‌ترین عوامل موثر در مشارکت کارکنان‌اند، نادیده گرفته می‌شوند یا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. 
از سوی دیگر، مفاهیم مرتبط با بانکداری دیجیتال در بسیاری موارد مبهم و پیچیده ارائه می‌شوند. زیاده‌روی در استفاده از اصطلاحات، سر واژه‌ها و واژگان تخصصی و ترجمه تحت‌اللفظی آن‌ها بر این پیچیدگی‌ها می‌افزاید. حال آن‌که هدف اصلی سخنرانی‌ها، مشاوره‌ها، همایش‌ها و جلسات باید دانش‌افزایی و آموزش و اطلاع‌رسانی باشد، نه اظهار فضل و فخر فروشی!
 همچنین در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب روایتی ماجراجویانه در بیان مفهوم و فلسفه بانکداری دیجیتال است. روایتی که از بانکداری سنتی آغاز می‌شود، با تغییرات تدریجی بانکداری الکترونیک تداوم می‌یابد و به توفان تحولات بانکداری دیجیتال می‌رسد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که بانک‌ها برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان فرایندهایی را تعریف می‌کنند که شعب در آن محور اصلی ارائه خدمات بانکی‌اند.
نسیم تغییرات، با معرفی ابزارهای بانکداری الکترونیک، شرایط لازم را برای ارائه خدمات غیرحضوری و حذف اسکناس از روابط اقتصادی فراهم می‌سازد و اندکی بعد، تحولات دیجیتال توفنده و پر سروصدا ظاهر می‌شود و ناگهان اساس نظام بانکداری سنتی و اصول و مفاهیم حاکم بر آن را به چالش می‌کشد. شرکت‌های فنّاوری مالی با ساختاری چابک و خلاق وارد عرصه خدمات مالی می‌شوند و در قالب قوانین بانکداری باز، شیوه بازی را تغییر می‌دهند و نقشه جدیدی را برای رسیدن به موفقیت طراحی می‌کنند.»
در این کتاب نگارنده، با بهره‌گیری از تجارب شخصی و مستندات، دیدگاه‌های مختلف در مورد بانکداری دیجیتال را از منظری جدید مطرح و تصویری کل‌نگر و جامع به خواننده ارائه می‌دهد.

علاقه مندان به خرید کتاب می توانند با شماره تماس انتشارات در پوستر زیر تماس بگیرند.

  • منبع خبر : ایسنا