۵ هزار معدن دولتی از طریق مزایده به مردم واگذار می‌شود
۵ هزار معدن دولتی از طریق مزایده به مردم واگذار می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۵ هزار معدن دولتی با هدف استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در راستای تولید و اشتغال برای نخستین بار به صورت مزایده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش ندای تجن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، سیدرضا فاطمی امین عصر امروز شنبه در بازدید از معدن در حال بهره برداری منطقه “رضی” شهرستان رامیان استان گلستان اظهار امیدواری کرد که این واگذاری‌ها، ظرفیت‌های حوزه معدن کشور را بیش از گذشته فعال کند.

وی ادامه داد: معادن قابل واگذاری طی چندسال اخیر شناسایی شده و با طی کردن فرایند قانونی آماده واگذاری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین و به‌روز نشدن ماشین آلات معدن طی چند سال اخیر را از عوامل عقب‌ماندگی و مواجهه با کاهش تولید برشمرد و گفت: با وجود این مشکلات در ۶ ماه اخیر معادل یک‌سال ماشین آلات مورد نیاز معادن کشور تامین و در اختیار آنان قرار گرفت.

فاطمی‌امین همچنین بر فعال شدن حقوق دولتی معادن تاکید کرد و افزود: در این طرح ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به اهالی همان منطقه اختصاص پیدا می کند در حالی‌که سال‌های قبل این رقم ۲ تا سه درصد بود.

وی بیان کرد: از اول مهرماه امسال‌ به تمام معادن اعلام شده که باید آمار تولید را ماهانه گزارش کنند و تمامی برداشت‌ها و فروش معادن در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا حقوق دولتی از این طریق دریافت گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین هماهنگی با راهداری در دست انجام است تا تحقق حقوق دولتی مواد معدنی قابل کنترل باشد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: خام‌فروشی در معادن کمتر از یک درصد است با این وجود نیمه‌خام‌فروشی در معادن وجود دارد به عنوان نمونه شمش فولاد به عنوان یک ماده معدنی نیمه خام صادر می‌شود.

وی افزود: درصدد هستیم فرآوری مواد خام معدنی تا آخر زنجیره ادامه پیدا کند برای مثال در حوزه فولاد به سمت فولادهای‌ ضدزنگ و الکتریکی مورد استفاده در ترانسفورماتورها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: دفتر صنایع مواد پیشرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده تا از تولید مواد اولیه فراتر رفته و تولید محصولات تنگستن، لیتیوم مورد توجه قرار بگیرد.