نظارت دولت محدود به فروش مرغ می‌شود/دان مرغ همیشه نامرغوب و بی‌کیفیت است
نظارت دولت محدود به فروش مرغ می‌شود/دان مرغ همیشه نامرغوب و بی‌کیفیت است
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ساری هیچ گونه نظارتی در روند خریداری دان و هزینه کرد مرغدار وجود ندارد و مرغداران همیشه دان نامرغوب و بی کیفیت دریافت می کنند.

ندای تجن -امید فولادیان در گفت و گو با خبرنگار ندای تجن با بیان اینکه تعداد 302 واحد فعال مرغداری در سطح ساری وجود دارد، گفت: در زمان بروز مشکل، معمولا مرغداری ها فعال می ماند و افراد کنار می روند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ساری با بیان اینکه در 6ماه ابتدای سال با کاهش جوجه ریزی روبرو بودیم، ادامه داد: از شهریورماه 34درصد افزایش جوجه ریزی داشتیم.
وی در پاسخ به این سئوال که علت کاهش جوجه ریزی چه بود، گفت:علت افت جوجه ریزی عدم تناسب بازار تولید و مصرف و برداشتن ارز 4200تومانی و شوکی که به بازار وارد شد، بود.پیش از این سرمایه در گردش یک مرغداری 20هزار تایی 700میلیون تومان بود که هم اکنون 3میلیاردتومان شد وهزینه ها 2الی 3برابر برای مرغدار بالاتر رفته است.
فولادیان با اشاره به اینکه در زمان خرید جوجه ،کرایه دادن و خرید دان هیچ گونه نظارتی براین روند وجود ندارد، افزود: کسی نمی گوید که قیمت چقدر است و چقدر می خرید اما وقتی زمان خروجی محصول می شود مرغ برای مرغدار گران درمی آید ومی خواهد به قیمت بفروشدنهادهای دولتی دست می گذارند و با کنترل بازار، قیمت را پایین نگه می‌دارند.

وی قیمت مرغ زنده را هر کیلو 45تا 47هزارتومان عنوان کرد که تحویل کشتارگاه می دهند و به خرده فروشی ها عرضه می شود .

فولادیان در پاسخ به این سئوال که چرا نهاده دامی به جای اسفندماه سال گذشته در شهریورماه سال جاری به مرغداران داده شد، ادامه داد:به دلیل بسته بودن سایت بازارگاه بود، بعد از اینکه ارزبرداشته شدکلی مرغدار مانده بودند که به آنها نهاده دامی تعلق نگرفته بود دان هم به آنان تعلق نگرفت و قیمت هم آزاد خریدند اما مرغ آنان را به قیمت عرضه خریداری کردند.
وی ادامه داد:مرغدار در زمان دریافت ارز ترجیخی 4200تومانی هر کیلو ذرت را 4200تا 1200می خرید که بعد از برداشته شدن ارزترجیحی به قیمت 12هزارتومان و 18هزارتومان رسیداما مرغ را به قیمت عرضه از آنان تحویل گرفتند، یعنی مرغدارها با قیمت 12و 18هزارتومانی نهاده دامی تهیه کردند اما مرغ را با همان قیمت ارز 4200تومانی از آنان خریدند
در حالی که کیلویی 38هزار تا 40هزارتومان درمی آمد.
فولادیان با بیان اینکه به همین دلیل بسیاری از مرغداری ها ورشکسته شدند، افزود: اما آماری از تعداد ورشکستگان نداریم چون معمولا مرغداری ها باقی می مانند و صاحبان آنان تقییر می کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا مرغداران از کیفیت پایین دان گلایه دارند، گفت: هیچ وقت دان مرغ کیفیت درست ندارد و ذرت که مواد پایه دان است همیشه نامرغوب و بی کیفیت است.

نداکلائی