جشنواره آش با هدف ایجاد همدلی در بخش مرکزی ساری برگزار شد/تصاویر
جشنواره آش با هدف ایجاد همدلی در بخش مرکزی ساری برگزار شد/تصاویر
به گفته براتی جشنواره آش با هدف پاسداشت آیین و سنت مازندران و انتقال آن به نسل امروز برگزار شد.

ندای تجن -ساعت از 9صبح روز جمعه گذشته است که به همراه اسنپ عازم روستای بالاسنگریزه می شوم تا برنامه جشنواره آش را که به مناسبت گرامی‌داشت هفته مازندران در بخش مرکزی ساری برگزار شده است را پوشش خبری دهم.

هوا کمی سرد است اما هوای خوش همراه با سرسبزی درختان کنار جاده که هنوز رنگ پاییز به طور کامل آنان را در برنگرفته است دل را می‌رباید؛ با خود می‌گویم اینجا در فصل بهار چقدر زیباست.

پس از چند دقیقه با پرس‌و جو به زمین ورزشی روستای بالاسنگریزه ساری می‌رسیم، زمین ورزشی با چمن سرسبز پوشیده شده، در گوشه‌ای از آن جوانی در حال شکستن هیزم است و بانوان روستایی هم مشغول چیدن غرفه‌ها.

جلو می‌روم و با مردم احوالپرسی می‌کنم، خلوص و سادگی در چشم‌هایشان موج می‌زند، یکی خوش‌آمدگویی می‌کند و دیگری حالم را می‌پرسد، گشتی دور زمین ورزشی می‌زنم اسب مادیانی جوان بر تیرک دروازه زمین ورزشی بسته شده است چشمانش برقی می‌زند گویی در انتظار است تا یکی بازش کند تا بتواند به راحتی قدم بردارد.

جوانی که صاحب اسب است می‌آید و بازش می‌کند و به آرامی سوار می‌شود و دور زمین به تاخت می‌رود، ساعت از 12گذشته و هنوز برنامه به صورت رسمی شروع نشده است؛ به سراغ یکی از عوامل اجرایی مراسم می‌روم و درباره زمان آغاز مراسم می‌پرسم که چرا در ساعت 8آغاز نشده، می‌گوید چینش غرفه‌ها از ساعت 8 آغاز شد و برنامه اصلی عصر برگزار می‌شود.

به همراه تعدادی از دوستان به سراغ غرفه آش می رویم و طعم خوش آن را می‌چشیم، از فرصت استفاده می‌کنم و با رییس شورای بخش وارد گفت و گو می شوم تا خبری درباره جشنواره بنویسم.

رییس شورای بخش مرکزی ساری، می‌گوید: جشنواره آش به مناسبت گرامی داشت هفته مازندران در بخش مرکزی ساری با محوریت روستای بالاسنگریزه با مشارکت روستاهای تلو باغ، پایین سنگریزه، میانرود و گلچینی به اجرا درآمد.

شعیب براتی ادامه می‌دهد: بالاسنگریزه یکی از روستاهای بخش مرکزی ساری هست که در این بخش بیش از 120روستا مانند کمربند دور شهرساری را فراگرفته است که جمعیتی بیش از 95هزار نفر دارد؛ بخش مرکزی ساری یکی از بزرگترین بخش‌های ایران است که هدف از برگزاری این جشنواره، ایجاد همدلی و نشان دادن سنت و آیین قدیم ماست که روز به روز با مدرنیزه شدن رو به فراموشی گذاشته می‌شود.

براتی می‌افزاید:امروز سعی کردیم تا از ابزار سنتی و قدیمی استفاده کنیم، غرفه‌ها را با استفاده از کاه ساختیم، چاه قدیمی درست کردیم و آخور اسب و حیوانات را با چوب درست کردیم تا فرزندان ما ببینند و بدانند که گذشتگان ما چگونه زندگی کردند.

وی برگزاری برنامه پاسداشت روز مازندران را مشوقی برای کنار هم بودن مردم عنوان کرد که می‌تواند انتقال‌دهنده فرهنگ و آیین گذشتگان به نسل امروز باشد.

رییس شورای بخش مرکزی ساری ادامه می‌دهد: 50درصد از روستاهای بخش تحت تاثیر حریم شهر قرار گرفتند، به همین دلیل بخشی که در طرح هادی قرار گرفته در اختیار شورا و دهیار است و منطقه‌ای که خارج از طرح هادی است در اختیار شهرداری، جهادکشاورزی و سازمان همیاری قرار می‌گیرد.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه روستاهای بخش خدمات را ازشورا و دهیاری می‌گیرند اما هزینه‌های جانبی را شهرداری دریافت می‌کند این موضوع مشکلاتی برای منطقه به وجود آورده است.

براتی پیشرفت فیزیکی طرح هادی در روستاهای بخش مرکزی را تا 30درصد عنوان و ادامه می‌دهد:دهستان اسفیوردشوراب که روستاهای مختلف بالاسنگریزه و میانرود در آن قرار گرفته، دربرگیرنده 34روستا است و از نخستین مناطق بود که برنج در آن کاشته شد.

رییس شورای بخش مرکزی ساری به قدمت تاریخی منطقه اشاره می کند و می افزاید: 400سال پیش در همین روستای بالاسنگریزه مکتب خانه داشتیم که مردم فرهیخته و باسوادی دارد به طوری که در حدود 78 درصد از جمعیت منطقه باسواد هستندو حتی سالمندان هم سوادخواندن و نوشتن را دارند.در کتاب تاریخ مرعشیان هم بیان شده است که 700سال پیش پایتخت جنگی مرعشیان در روستای بالاسنگریزه بوده است.

به گزارش ندای تجن روستاهای بخش مرکزی ساری دارای طبیعت زیبا و آب و هوای خوش، فرصت خوبی برای جذب گردشگر در شهر ساری هستند که نیاز به حمایت و مساعدت مسئولان مرتبط در این حوزه وجود دارد.

گزارش تصویری از طرف حسن رحمان زاده یکی از فعالان گردشگری ساری درباره مراسم امروز به دست ما رسیده است که می بینید.