تشریح اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت/آب آلوده و سگ‌های ولگرد از معضلات بهداشتی استان است
تشریح اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت/آب آلوده و سگ‌های ولگرد از معضلات بهداشتی استان است
تشریح اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت ، توجه به نگاه سلامت محوری در حوزه رسانه و بیان معضلات بهداشتی استان خلاصه ای از گفتگوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی مازندران در نشست خبری امروز بود.


به گزارش ندای تجن-معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران امروز عصر در نشست با خبرنگاران به تشریح پرونده الکترونیک سلامت و دغدغه‌های حوزه بهداشت استان پرداخت.
دکتر عباس علی پور با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حوزه بهداشت به ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر خدمات رسانی می کند، گفت: در حال حاضر 378پزشک در برنامه پزشک خانواده روستایی و 549پزشک خانواده شهری نیز در بخش روستاها همکاری دارند.
وی پزشک خانواده را از نقاط قوت فعالیت دانشگاه تعریف کرد که در همین راستا مازندران از تنها استان‌هایی است که هر شهروند تیم سلامت مخصوص به خودش دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به بررسی انجام شده در حوزه پزشک خانواده، ادامه داد:یکی از اشکالات بحث پزشک خانواده عدم اطلاع شهروندان است به طوری که 30درصد مردم ما اصلا یک بار هم به پزشک خانواده مراجعه نداشتند.

علی پور با بیان اینکه پس از نظرسنجی عمومی تصمیم به اطلاع رسانی درباره خدمات کردیم، افزود: پس از هر بار دریافت خدمات از سوی بیمار یک لینک به صورت پیامک برای آنان ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه برای هر شهروند در استان یک پرونده الکترونیک سلامت سطح یک در نظر گرفته شده است که تمامی مراجعات و انجام آزمایش و نوع درمان در آن منتشر می شود، ادامه داد: مردم می توانند با مراجعه به نشانی myher.ir مشخصات پرونده خود را مشاهده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مردم از پزشکان خانواده بخواهند تا اطلاعات پزشکی آنان را در پرونده الکترونیک سلامت ثبت کند، افزود: تا پایان سال جاری قسمت پیام ویژه پزشک متخصص فعال می شود که در این قسمت هم متخصصان می توانند اطلاعات را ثبت کنند.

وی محله محور کردن پزشک خانواده را از نکات مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پزشک خانواده محله محور نیست به طوری که اگر در یک محله طغیان بیماری صورت گیرد نمی دانیم دنبال کدام تیم برویم.

علی پور با اشاره به اینکه در حال حاضر از پزشکان جدید می خواهیم تا در محله مورد نظر دانشگاه فعالیت کنند، افزود:میزان موافقت مردم در اجرای طرح محله محورکردن پزشک خانواده مورد نظر ماست و به تدریج آن را به مرحله اجرا درمی آوریم.

وی از اصحاب رسانه درخواست کرد که با نگاه سلامت‌حور به حوزه بهداشت و درمان نگاه کنند و گفت:در نگاه سلامت محور می توانیم با پیشگیری از بروز بیماری ها میزان فوت و همین طور بالارفتن هزینه درمان را کاهش دهیم.

علی پور معتقد است که نتایج تلاش در حوزه پیشگیری چندسال بعد مشخص می شود اما اگر خوب اقدام کنیم بیماران دچار عوارض ناشی از بیماری نمی شوند.

این پزشک در ادامه به معضلات بهداشتی استان پرداخت و گفت:آب آلوده در روستاهایی که تحت نظر اداره آب و فاضلاب استان نیستند سبب شده که در این بخش شاهد طغیان بزرگ بیماری باشیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری دو طغیان بزرگ در شهر کلاردشت و روستایی در چالوس داشتیم که هر کدام بیش از 400نفر بیمار شدند، افزود:کلرزنی آب اقدامی تخصصی است که آبفا می تواند انجام دهد اما در برخی از روستاها به دلیل بی اطلاعی شوراها یا سایر دلایل عملیات کلرزنی به صورت تخصصی انجام نمی شود .

علی پور وجود سگ‌های ولگرد بیمار را از معضلات دیگر حوزه بهداشت استان عنوان کرد که نیاز به همکاری شهرداری‌ها برای جمع آوری آن‌ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سالانه ۱۰۰میلیاردتومان برای واکسن و سرم هاری هزینه می‌کنیم، افزود: ما مجبوریم که این هزینه را انجام دهیم تا جان مردم را نجات بخشیم .

وی در پاسخ به سئوالی درباره نحوه امحای پسماند عفونی بیمارستان‌ها، گفت: با توجه به اینکه سازمان‌های نظام پزشکی و مدیریت پسماند توانایی امحای زباله را نداشتند زمینه برای حضور شرکت‌های خصوصی باز شده است.