دانشجویان، رکن اساسی برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه هستند
دانشجویان، رکن اساسی برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه هستند
رییس دانشگاه مازندران ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و فناوری، به وجود نهاد پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها باید مساله‌محور باشند و مشکلات جامعه را هم در نظر بگیرند، تولید علم را یکی از اساسی‌ترین محورهای حل مشکلات جامعه دانست.

       به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با فرا رسیدن 16 آذر و گرامی‌داشت روز دانشجو و هم‌چنین هفته پژوهش و فناوری، نشست خبری هیات رییسه دانشگاه مازندران با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های گروهی استان در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

دانشگاه‌ها باید مساله‌محور باشند و مشکلات جامعه را هم در نظر بگیرند

       بر اساس این گزارش، دکتر حشمت‌اله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران در این نشست، ۱۶ آذر را از مهم‌ترین مناسبات دانشگاهی برشمرد و  با اشاره به این نکته که دانشگاه کانون تولید علم است، از هم‌سویی علم و دین در کنار هم‌دیگر به‌عنوان دو عنصر موثر در زندگی انسان یاد کرد.

       رییس دانشگاه مازندران ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش و فناوری، به وجود نهاد پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها باید مساله‌محور باشند و مشکلات جامعه را هم در نظر بگیرند، تولید علم را یکی از اساسی‌ترین محورهای حل مشکلات جامعه دانست.

       دکتر‌ علی‌نژاد با تاکید بر این موضوع که ما از نسل دانشگاه سوم به چهارم رسیدیم و در آینده هم نسل پنجم را داریم، کارآفرینی و توجه به جامعه و هم‌چنین مهارت‌محور بودن را از تکالیف اصلی دانشگاه برشمرد و هفته پژوهش را بهانه‌ای برای تقدیر از پژوهشگران و فناورانی دانست که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

       رییس دانشگاه جامع استان در ادامه سخنان خود، به ارایه گزارشی از دانشگاه مازندران پرداخت و با اشاره به حضور ۴۱۵ عضو هیات علمی، 600 کارمند،۱۳ هزار دانشجو و ۱۳ دانشکده در دانشگاه مازندران، یکی از وظایف دانشگاه به‌عنوان دانشگاه مادر و معین استان را نظارت بر دانشگاه‌های استان دانست که شامل ۱۱۹ واحد دانشگاهی، ۱۴۰ هزار دانشجو، ۳هزار عضو هیات علمی و ۲۴۴۶ رشته گرایش در کل استان مازندران است.

       دکتر علی‌نژاد با اشاره به  عضویت دانشگاه مازندران در اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر با حضور ۵۵ عضو، هدف دیپلماسی علمی را رشد علمی دانست و این نوع دیپلماسی را، قدرت نرم دانشگاه‌ها و جامعه اسلامی معرفی کرد و توسعه پایدار را از دست‌آوردهای مهم آن برشمرد.

       رییس دانشگاه مازندران، سند طرح تحول آموزش عالی در امتداد سند تحول دولت سیزدهم و هم‌چنین توسعه علوم و فنون و فناوری‌های مربوط به دریا را از اولویت‌های این دانشگاه خواند و با اشاره به چاپ ۵۰۰ عنوان کتاب، 12 نشریه علمی پژوهشی، ۱۳ نشریه علمی ترویجی و ۸۸۶ مقاله در سال ۱۴۰۱ در حوزه پژوهش و انتشارات، از حضور دانشگاه مازندران در حوزه فنی و مهندسی در رتبه ۶۰۰ نا ۸۰۰ و در حوزه علوم پایه از رتبه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ در جهان در رتبه‌بندی تایمز خبر داد.

        دکتر علی‌نژاد در ادامه به حوزه دانشمندان این دانشگاه هم گریز زد و با بیان این نکته که ۵ دانشمند برتر 1% جهان، 15 دانشمند 2% جهان و یک دانشمند 1صدم درصد در این دانشگاه حضور دارند، وجود ۳۵ قرارداد جاری در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت از جمله طراحی و ساخت سیستم کاهنده آلودگی صوتی، مطالعه پسماند استان و ارایه روش موثر برای تصفیه شیرابه‌ها و سامانه نجات غریق را از گام‌های مهم و اساسی در توسعه این موضع دانست و با اشاره به ارجاع 35 عضو هیات علمی به جامعه و صنعت در حوزه فرصت مطالعاتی جهت انتقال تجربیات علمی و تسهیل ایجاد ارتباط بین دانشجویان و صنعت، اجرای طرح کواپ در حوزه دانشجویی را حرکتی خلاقانه و موثر در ایجاد ارتباط دانشجو با جامعه و صنعت و اشتغال‌زایی پس از دوران تحصیل عنوان کرد.

دانشجویان، رکن اساسی برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه هستند

       دکتر مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به اجرای 10 برنامه قرآنی در هفته قرآن و عترت، از پیگیری انتشار قرآن با ترجمه مازندران که توسط حجت‌الاسلام خطیبی امام جمعه کلارآباد گردآوری و تدوین شده است خبر داد.

       دکتر علویان هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش، با توجه به برگزاری 13 برنامه فرهنگی در سطح دانشگاه در هفته مازندران، از حضور و نقش موثر دانشجویان عضو کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و سایر تشکل‌ها به‌عنوان رکن اساسی در پیشبرد برنامه‌های متنوع فرهنگی خبر داد و بر لزوم هدایت و حمایت صحیح از آنان تاکید کرد.

مرکز آزفا، فرصتی برای توسعه مرجعیت زبان فارسی است

       دکتر رحمت عباس‌نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به موضوع دیپلماسی علمی در دانشگاه مازندران، به وجود مرکز آزفا(آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان) در راستای آموزش دانشجویان بین‌الملل اشاره کرد و با تاکید به لزوم توسعه این مرکز معتبر علمی، از آن به‌عنوان فرصتی برای توسعه مرجعیت زبان فارسی با استفاده از زیرساخت‌های فضای مجازی در دانشگاه یاد کرد.

       دکتر عباس‌نژاد با اشاره به فعالیت‌های مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه از طریق امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های معتبر دنیا و هم‌چنین حضور در اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه خزر، توسعه این ارتباطات را در ایام پساکرونا از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در حوزه دیپلماسی علمی دانست.

       یادآور می‌شود: پس از سخنان رییس دانشگاه مازندران، تعدادی از خبرنگاران حاضر در نشست، به طرح سوالات خود از مسوولان دانشگاه کردند و پاسخ سوالات را نیز از رییس و معاونان حاضر در این مصاحبه مطبوعاتی دریافت نمودند. در ادامه،  این نشست خبری با گرفتن عکس یادگاری با حضور مسوولان و خبرنگاران به پایان رسید.