نبود همکاری از سوی دهیاران و شوراها مشکلی برای تحت پوشش قرار دادن روستاهاست
نبود همکاری از سوی دهیاران و شوراها مشکلی برای تحت پوشش قرار دادن روستاهاست
آب در حوزه های مختلف مانند آشامیدن ، فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی و پرور شموجودات دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. آب در ابتدای شکل‌گیری عاری از هر گونه آلودگی است، ولی در طول زمان و تحت تأثیر فعالیت انسان در محیط عوامل متعددی باعث آلودگی آب می‌شوند

به گزارش ندای تجن- آب مایه حیات و زندگی است چون در رساندن مواد غذایی به بافت‌ها و سلول‌های بدن و دفع سموم از بدن نقش اساسی دارد. آب در حوزه‌های مختلف مانند آشامیدن ، فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی و پرورش موجودات دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. آب در ابتدای شکل‌گیری عاری از هر گونه آلودگی است، ولی در طول زمان و تحت تأثیر فعالیت انسان در محیط عوامل متعددی باعث آلودگی آب می‌شوند. رعایت نکردن موازین زیست‌محیطی موجب می‌شود، تا منابع آبی در معرض آلودگی‌های بیشتری قرار گیرند و هدر رفت آن در سال‌های اخیر سبب کمبود شده است.

پایگاه خبری تحلیلی ندای تجن با هدف آگاه سازی پیرامون اهمیت آب و مصرف بهینه آن گفت‌و گوی کوتاهی با معاون بهره برداری و توسعه آب حمیدرضا خدابخش پور انجام داده است که در متن زیر می خوانید:

در حال حاضر میزان پوشش شبکه آب و فاضلاب در کل استان به چه میزان است ؟

 درحال حاضر این شرکت1میلیون و 153هزار اشتراک و 1میلیون و 650هزار آحاد در بخش آب را تحت پوشش دارد که می توان گفت 17 درصد جمعیت مازندران نیز تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در غرب استان شاهد آلودگی آب بودیم که علت آن را بی توجهی شورا و دهیاری نسبت به بهداشت آب مطرح کرده است ، آبفای استان برای تحت پوشش قرار دادن این مناطق چه اقدامی می‌تواند انجام دهد ؟

شرکت آب و فاضلاب استان مازندران می تواند با تعیین اعضای کمیته تحویل گیری روستاهای غیر تحت پوشش براساس نظام نامه با حکم مدیرعامل ،تهیه فلوچارت و فرمهای تحویل گیری و ارسال آن به امور  (براساس نظام‌نامه ) ،تشکیل جلسات متعدد کمیته تحویل گیری در مرکز ستاد ،تشکیل جلسات هم اندیشی ( نحوه تحویل‌گیری ) با مدیران امور توسط کارشناسان مرتبط بطور مرتب و متوالی ،مکاتبات متعدد جلسات تحویل گیری از سوی مناطق با بخشداران و دهیاران روستاها ،مکاتبه با مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مبنی بر عدم همکاری شوراها و دهیاران اقدام کند که تاکنون با پیگیری همکاران مرتبط در ستاد و امور شهرستانها یکصد روستا تحویل گیری شد.

در حال حاضر چه مشکلات  وموانعی برای تحت پوشش قرار دادن تمامی نقاط استان وجود دارد؟

می توان گفت عدم همکاری دهیاران و شوراها بخاطر اخذ در آمدهای محلی از محل فروش انشعاب و آب بها ،سهولت در اخذ انشعاب روستائیان از طریق دهیاری و عدم تشریفات خاص اداری و عدم نصب ابزارهای سنجش مصارف متعارف از سوی روستائیان سبب شده است تا نتوانیم همه روستاها را تحت پوشش قرار دهیم.

رسانه‌ها در آگاهی رسانی عمومی در جامعه درباره مصرف بهینه آب چقدر تاثیرگذار هستند ؟

«صرفه جویى کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است» هرچند همه ما بارها این جمله را شنیده یا خوانده‌ایم، اما اغلب از کنار آن بى تفاوت گذشته‌ایم.

درپی افزایش میزان تقاضای آب درفصل تابستان به علل مختلف از جمله خشکسالی‌ها و جریان کم ورودی به سدها و یا افت سفره‌های  زیرزمینی، زنگ‌ کمبود  و لزوم اعمال صرفه جویی به صدا درآمده‌است. اما واقعیت این است که بدون شناخت و توجه به نقش، اهمیت، خواست و فرهنگ مصرفی بخشهای کوچک یا بزرگ مردم، صرفه جویی آب امکان پذیر نیست مصرف کنندگان  باید ارزش واقعی آبهای تأمین شده و اهمیت حفاظت و نگهداری و مصرف بهینه آنها را بیش از پیش شناخته و مورد توجه قراردهند تا هر یک به سهم خود، در رسیدن به اهداف صرفه جویی، تلاش کنند.

 همان طور که می دانید در مبانى عقیدتى مسلمانان به مراتب این امر مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. در قرآن کریم آمده است: «از نعمت‌هاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.» (سوره اعراف آیه ۳۱) صرفه جویى به تعبیرى ترسیم آینده در قالب برنامه ریزى صحیح و درست است. بنابراین صرفه جویى کردن به معناى داشتن تفکرى آینده نگرانه است به گونه‌ای که هم می‌توان از زندگى امروز احساس رضایت و هم از آینده خیالى آسوده داشت.

یکی از راههای افزایش آگاهی و ایجاد انگیزه و علاقه مندی برای صرفه جویی  بین مردم فرهنگ سازی است که رسانه‌های مختلف می‌توانند انجام دهند. رسانه‌ها باید مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه آب با آن دست به گریبان می‌شوند بهتر و بیشتر آگاه کنند تا با جلب مشارکت مردم و هماهنگی گروه‌های مختلف مصرف کننده بتوان این معضل را تا حدودی بر طرف کرد. در واقع مصرف‌کنندگان می‌دانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بهتر فرزندانشان درآینده است و هدر دادن منابع فعلی آب، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این موهبت الهی است.

نقش مردم را در کمک به شرکت آبفای مازندران برای مصرف مناسب آب را چه میزان می دانید ؟

مردم موثرترین نقش را در این زمینه برعهده دارند و با بکارگیری شیوه های ساده و معمول می توانند مجموعه شرکت را در مصرف مناسب آب یاری رسانند به عنوان نمونه فرهنگ استفاده مناسب از آب را در خانواده جا بیاندازند تا فرزندان در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه شوند و از خرید اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که به یک جریان ثابت آب نیاز دارند، خودداری کنید.

شرکت آب و فاضلاب مازندران طی سالهای اخیر در راستای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف اقدام به توزیع ابزارهای کاهنده مصرف در اماکن عمومی مانند مدارس و مساجد نموده و در این راستا تفاهم نامه‌هایی با نهادهای مختلف به امضا رسانده است.

اعتقاد داریم که صرفه جویی را می‌توان به کمک سه لایه مهم جامعه، یعنی «مدیران و تصمیم گیران»؛ «مصرف کنندگان عمده» و «خرده مصرف کنندگان یا ساکنین جوامع شهری» اعمال کرد. اجرای صرفه جویی، به همکاری مسئولین، مدیران، مهندسان و همه مردم که حلقه‌های بهم پیوسته جامعه هستند  بستگی دارد تا بتوان آب مورد نیاز برای تداوم حیات و بقای نسل‌های آینده و آینده بسیار دور، را حفاظت و اقدامات «صرفه جویی» را کامل نمود.