چند توصیه برای داشتن زندگی بهتر
چند توصیه برای داشتن زندگی بهتر
از یاد نبرید که خندیدن بخشی از وجود هر انسان است. افراد با هم می خندند و سعی می کنند دنیای پر از عشق را به خودشان هدیه دهند. خندیدن می تواند سازوکار واقعی برای شما ایجاد کند، اجازه می دهد جوانتر باشید. در عکس هایتان لبخند بزنید و همیشه به عکس هایتان نگاه کنید، معجزه در چند قدمی شما قرار می گیرد به همین راحتی که فکرش را می کنید.

به گزارش ندای تجن -این که خودتان را دست کم بگیرید، راه به جایی نمی برید، باید بدانید که قدرت زیادی دارید و هرچه زودتر از پیله خود خارج شوید، بهتر است نسبت به خلوت خود دقت داشته باشید….

هرکس برای زندگی بهتر یک تعریفی دارد! برخی وضعیت اقتصادی را مهمترین گزینه می دانند، برخی بی کسی را نشان از بدبختی می دانند، برخی داشتن یک شغل خوب را اوج خوشبختی می دانند و همه و همه جای بحث دارد.

اما یک روانشناس، فردی است که با افراد مختلفی صحبت کرده است، با گوش دل شنیده است، با چشمانش ذهن افراد را خوانده است چیزهایی را احساس کرده است که شاید کمتر کسی آن ها را حس کرده باشد.

در این مقوله 10 توصیه روانشناسی برای زندگی بهتر را با هم مرور می کنیم.

نقطه آرامش خودت را کشف کن – آرامش در زندگی

همه ما انسان ها دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه داریم و برنامه هایی در ناخودآگاه ما وجود دارد که احتمالاً خودآگاهیمان با آن غریب است ، کشف ابعاد ناخودآگاه یکی از بهترین روش های رسیدن به زندگی بهتر است. مثلاً همین که گوشه ای آرام پیدا کنید و کمی فکر کنید، یا وارد طبیعت شوید و به جزئیات طبیعت دقت کنید.

این رویکرد برای شما معجزه می دهد، به نوعی در این دوره با خودتان روراست شوید و بپرسید که مسائل مالی برای من با پیشرفت مناسبی همراه است یا خیر؟ درگیری ذهنی من چیست و چقدر می تواند آن را خنثی کنم؟ کار آسانی است. سعی کنید ناخوداگاه خود را به طور روتین شناسایی کنید.

ما نمی توانیم همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشیم

چه دوست داشته باشیم و چه نه، این جهان است که ما را هدایت می کند. هدایت از سوی دنیا صورت می گیرد حتی اگر بگویید من صفر تا صد برنامه ریزی را خودم انجام داده ام، پس هیچ کس قرار نیست در آن دخالتی داشته باشد! زندگی بهتر یعنی بپذیرید تحت هدایت جهان هستید.

مشخص است که هدایت جهان برای برخی از افراد ضعیف و برای برخی دیگر قوی است،بسیار مهم است که دنیا را با همه سختی و زیبایی هایی که دارد شناسایی کنید. از یاد نبرید که فرصت هایی بر سر راه ما قرار می گیرند که هر یک دارای شرایط خاص خود هستند و این موضوع را بخشی از شناخت خود در نظر داشته باشید.

تو قدرتمندترین آدم زندگی خودت هستی

این که خودتان را دست کم بگیرید، راه به جایی نمی برید، باید بدانید که قدرت زیادی دارید و هرچه زودتر از پیله خود خارج شوید. بهتر است نسبت به خلوت خود دقت داشته باشید.

برای افراد سخت است به این باور برسند که قوی هستند، این موضوع را همیشه یک چالش می دانند. همیشه می گویند، یعنی من انقدر قوی هستم تا از عهده فلان کار بر آیم؟ آیا من می توانم برای تشکیل خانواده آماده شوم؟ آیا احساس رضایت در این راستا وجود دارد یا خیر. این سوالات طبیعی است اما شناخت باورهای درست و غلط از هم، موضوع بسیار مهمی است.

اگر قصد زندگی بهتر دارید باید از الهامات استفاده کنید، افراد مشهور را شناسایی کنید، فعالان سیاسی و مخترعان را بشناسید و همه چیز را به شکل حرفه ای دنبال کنید.

زخم های کهنه را پشت در بگذار

همه ما در گذشته یک سری زخم های کهنه را پشت سر گذاشته ایم که وقتی امروز به آن فکر می کنیم، نگرانمان می کند، زخم هایی که از یک رابطه عاطفی خورده ایم، زخم هایی که به واسطه از دست دادن یک شغل به ما وارد شده است، از دست دادن عزیزانمان و ده ها مورد دیگر که شاید حتی گفتنش برای برخی از افراد دشوار به نظر برسد.

در این رویکرد بسیار مهم است که خودتان را از یک جا به بعد خلاص کنید. سوگواری کنید، به اندازه کافی ناراحتی کنید اما از یک جایی به بعد دیگر به خودتان بیایید. اجازه دهید همه چیز بازسازی شود. زخم ها اثر بدی دارد.

یک دفتر کوچک بردارید و زخم هایی که هنوز آزارتان می دهد را لیست کنید، بگذارید مشخص شود چه مواردی جلوی پیشرفت شما را می گیرد همان ها را خنثی کنید، زندگی بهتر به دست خودمان شکل می گیرد.

وارد دنیای نقره ای خودت شو

از نگاه روانشناسی این بخش کمی دشوار است اما در میانه راه هستیم و وقتش رسیده کمی سخت بگیریم. برای زندگی بهتر، خوب است احساسات خود را عقلانی نکنیم. مثلاً شما طلاق را در زندگی خود پشت سر گذاشته اید، طلاق که به احتمال زیاد ویرانگر زندگی شما بوده و تا سال ها ذهن شما را تیره و تار کرده است.

از یک جایی به بعد می بایست وارد دنیای نقره ای شوید. دنیای نقره ای یعنی دنیایی که حداقل یک بخش از آن نور می تابد، برق می زند، این یعنی چالش ها را دوست دارید و با آن رفیق هستید.

دقت کنید که قرار نیست همه جزئیات را مرور کنید، خود آزاری نمی تواند انتخاب خوبی باشد. بهتر است برای چالشی که پیش آمده از کلام مثبت استفاده کنید. مثلاً بگویید، این طلاق تجربه بزرگی برای من بود و به من درس بزرگی داد.

دنیا به آخر نرسیده است!

مراجعه کنندگان زیادی در نهایت به جملاتی از قبیل ” مادرم مرد و من دیگر نمی توانم زندگی کنم”، ” همسرم خیانت کرد، من دیگر نمی توانم از در خارج شوم”، ” پسر ممتازم، درگیر اعتیاد شد و دیگر نمی توانم نفس بکشم” …. روی می آورند و دنیا را به آخر می رسانند. در صورتی که این اتفاقات تنها بخشی از رویکرد زندگی است و به عنوان چالش دوره ای شناخته می شود. چالشی که امروز درگیرش هستیم و معلوم نیست فردا چه خوب است.

اصول زندگی بهتر به شرایطی گفته می شود که کمی مثبت اندیش باشیم. همیشه راه نجاتی است. همیشه فضایی است که بتوانید به شکل دقیق و درست به سراغ آن برویم. در دنیای روانشناسی صحبت با فرشته های خیالی بسیار آرام بخش است!

امروز را به خودت متعلق بدان

با خود بگویید، امروز روز من است! شادترین لباس خود را به تن کنید، موسیقی مورد علاقه خود را پلی کنید، کمی بازیگوشی کنید. یک فضای آرام بخش که خودتان دوست دارید را انتخاب کنید. سرتان را از فضای مجازی بیرون آورید و در مورد خودتان فکر کنید.

لا به لای فضای تفریحی که برای خود ایجاد کرده اید، برنامه منظم روزانه جدید خود را به طور دقیق تعیین کنید و سعی کنید با آن ارتباط بگیرید. زندگی بهتر یعنی همه چیدمان ساده و ارزان.

درگیر حرف های منفی زن همسایه نباشید، قرار است رنگ مانتو مورد علاقه شما حتماً از سوی مادرتان مورد تایید قرار بگیرد. یک روز را به خودتان متعلق دانید، سعی کنید پشتیبان باشید. برای خودتان یک سری شرایط ایجاد کنید. سعی کنید برای خودتان بهترین باشید.

از کمک خواستن خجالت نکش

وقتی در یک پروسه کاری، زندگی ، عاطفی و غیره سقوط می کنید، غرورتان درگیر می شود. در چنین شرایطی نیاز است که کمک بخواهید. کمک خواستن بسیار مهم است. به شما این امکان را می دهد که تیزهوش باشید و استعداد خود را شکوفا کنید.

بی رو در بایستی کمک بخواهید سعی کنید با همه چیز دست و پنجه نرم کنید، لطف دیگران را بشناسید، و کسانی که به شما محبت می کنند را غنیمت بشمارید. زندگی بهتر را خودتان بسازید منتظر نمانید.

زندگی بهتر با لبخند بیشتر

خندیدن زیاد برای شما معجزه می کند، سعی کنید بیشتر بخندید، وقتی بیشتر می خندید همه چیز برای شما خواهد بود. خندیدن حتی به دروغ، باز هم به زندگی بهتر کمک می کند.

از یاد نبرید که خندیدن بخشی از وجود هر انسان است. افراد با هم می خندند و سعی می کنند دنیای پر از عشق را به خودشان هدیه دهند. خندیدن می تواند سازوکار واقعی برای شما ایجاد کند، اجازه می دهد جوانتر باشید. در عکس هایتان لبخند بزنید و همیشه به عکس هایتان نگاه کنید، معجزه در چند قدمی شما قرار می گیرد به همین راحتی که فکرش را می کنید.

تهیه کننده: سیده مریم کربلایی – مشاور و مددکار سیمرغ