بودجه کشور باید فرهنگ‌پایه باشد
بودجه کشور باید فرهنگ‌پایه باشد

به گزارش ندای تجن به نقل از آوای خزر، یوسف نوری صبح امروز سه‌شنبه در دیداری که به اتفاق سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران، زارعی و بابایی کارنامی نمایندگان مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با نماینده، ولی فقیه در استان مازندران داشتند، از اهتمام جدی ایشان نسبت به نظام […]

به گزارش ندای تجن به نقل از آوای خزر، یوسف نوری صبح امروز سه‌شنبه در دیداری که به اتفاق سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران، زارعی و بابایی کارنامی نمایندگان مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با نماینده، ولی فقیه در استان مازندران داشتند، از اهتمام جدی ایشان نسبت به نظام تعلیم و تربیت و اینکه هفته‌ای یکبار را به امورات آموزش و پرورش اختصاص می‌دهند، قدردانی کرد.

او با بیان اینکه آموزش و پرورش و اصلا «فرهنگ»، طی سال‌ها محور قرار نگرفت، افزود: ما اقتصاد را محور قرار دادیم و، چون اقتصاد ما تقلیدی و مبتنی بر دیدگاه‌های اقتصادی غیرایرانی بود، لذا نتیجه مثبتی را از آن ندیدیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه فرهنگ با وجود کاستی‌ها، اما نتایج مثبتی را دیدیم؛ از سال ۱۳۸۱ که رهبر انقلاب جنبش نرم‌افزاری را به عنوان یک کار فرهنگی مورد تاکید قرار دادند، به پیشرفت‌هایی در حوزه دانش‌بنیانی رسیدیم که کار فرهنگی برای آن انجام شد و این یک کار اقتصادی نبود.

نوری معتقد است: اگر به آموزش و پرورش نیز به همین صورت توجه می‌شد و در خرده نظام‌های ما به جای توجه به اقتصاد، به فرهنگ توجه می‌شد؛ ما موفق می‌شدیم.

او ادامه داد: شما قانون بودجه را می‌بینید؛ مبتنی بر اقتصاد است. این را در هیات دولت عرض کردم و یک بخشی تصحیح شد، ولی باید مبتنی بر فرهنگ باشد چرا که از دل فرهنگ قوی می‌تواند اقتصاد قوی شکل بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت و فرهنگی که از ریل خارج شده است را دوباره روی ریل برگردانیم، گفت: اصلا دانشگاه فراموش شده بود. دانشگاه فرهنگیان مأموریت‌گرا نیست و تبدیل به یک دانشگاه معمولی است که درس می‌خوانند و حتی عده‌ای با معدل ۱۰ از آن خارج شدند.

نوری ادامه داد: “تربیت معلم”ی که ما در آن درس خواندیم به این شکل نبود و البته چند سالی است که کمی اوضاع فرق کرده است، اما باز هم خیلی انفجاری نمی‌تواند برگردد.

او با بیان اینکه احیای دانشگاه فرهنگیان و به طور کل تربیت معلم یکی از قطعات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار کرد: گزینش دانشجویان باید نیمه متمرکز شود. اساتید جدید باید جذب شوند و ساختمان‌های جدید شکل بگیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: رییس جمهور دستور دادند جا‌های خالی دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یابد و انشاالله اجرایی شود و البته باید ببینیم عصبیت‌های نهادی اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد؟!

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به محتوای کتب درسی، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که محتوای کتب درسی اصلاح شود و آنچه وجود دارد بسیار عمیق‌تر از آن است که ما می‌بینیم، فلذا لازم است این روند یادگیری در حوزه تربیتی و علوم تجربی و زبان تلفیق شوند و ما بتوانیم از محتوا، روش و از ارزشیابی که باید مرحله‌ای از یادگیری باشد، صورت بگیرد.

نوری ادامه داد: ما الان این‌ها را نداریم و مرحله‌ای از مچ‌گیری است؛ و از اینرو نظام آموزش و پرورش نیاز به کار جدی دارد.
او با بیان اینکه توازن بین رشته‌ها آنچنان به هم خورده است که گویی در کشور تنها یک رشته و آن هم علوم تجربی وجود دارد که هدفگذاری برای یک شغل است! تصریح کرد: ۷۰ هزار دانش‌آموز باید به رشته علوم انسانی، بالای ۱.۹ دهم درصد دانش‌آموزان ریاضی باید اضافه شود. البته سختی‌ها و مشقت‌ها در این زمینه فراوان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هنرستان‌ها را از شکل مستقل و جزیره‌ای به سمت هنرستان‌های جوار بردیم که از ۴۰ هنرستان، ۱۷ مورد پایه کشاورزی دارد.

نوری ادامه داد: بحث امور تربیتی مد نظر رهبری است و از نظر ایشان احیا نشده و باید جبران کنیم؛ و اکنون دستورالعمل احیای آن را داریم که تعدادی مربی جدید با روش‌های متناسب با مربی امور تربیتی قدیم، جذب شوند و این اقدامات در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

او درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: این مهم گرچه به هر حال محدودیت منابع دارد، اما برای بالا بردن کیفیت آموزشی و شایستگی معلمان است، گرچه ما به ازای حقوق دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ظرف تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است، اظهار کرد: همه این حوزه‌ها باید در حوزه تعلیم و تربیت باید سرمایه‌گذاری کنند.

او همچنین از دیدگاه و دغدغه استاندار مازندران به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش این استان و همچنین نمایندگان مجلس برای اینکه نظام تعلیم و تربیت در قواره جمهوری اسلامی ایران باشد، سپاسگزاری کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بزرگترین بنگاه اقتصادی یعنی صندوق ذخیره فرهنگیان به دست مازندرانی‌های سپرده شده است، اقدامات انجام‌شده طی این مدت را قابل قبول ارزیابی کرد.

به گزارش آوای خزر، یوسف نوری و هیات همراه، پس از این دیدار در تشییع شهدای گمنام مرکز مازندران حضور یافتند. بازدید از پروژه‌های آموزش و پرورش در بابلسر و آمل و شرکت در یادواره شهدای روستای کمانگرکلا آمل از دیگر برنامه‌های سفر وزیر آموزش و پرورش به استان مازندران است.