نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی برگزار می‌شود
نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی برگزار می‌شود
نخستین جشنواره بومی و محلی نوجوان مازنی با برنامه ریزی و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت و همکاری اداره کل آموزش و پرورش مازندران با هدف حفظ و احیا فرهنگ بومی و محلی و زبان و گویش های مازندرانی و همچنین شناسایی و کشف استعدادهای نو و خلاق در این زمینه و حمایت از تولیدات مرتبط با موضوعات این جشنواره برای ترویج آداب و سنن و سایر ظرفیت های پیدا و پنهان فرهنگی استان و پیوند و اشتراک آن به واسطه حضور نسل های جدید و مانوس با فناوری دیجیتال و فضای مجازی، برگزار می شود.

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام این خبر گفت: توجه بیش از حد نوجوانان به فضای مجازی در زمان حاضر موجب فراموشی بسیاری از  فرهنگ ها، زبان ها و گویش های بومی جوامع شده است و برگزاری این چنین جشنواره هایی می تواند تاثیر بسزایی در زنده نگهداشتن زبان بومی مازندران داشته باشد .

حسین جوادی با بیان این که یکی از بهترین روش ها برای انتقال فرهنگ و هویت بومی اجرای جشنواره های بومی است، عنوان کرد: آداب و رسوم مردم منطقه، شناساندن افراد سرشنایی که در این استان متولد شدند از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی مازندران بشمار می رود که حتی در کنار جاذبه های طبیعی می تواند به جذب گردشگران کمک شایانی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فراموش شدن فرهنگ بومی را یکی از آسیب های عصر حاضر خواند و تصریح کرد: متاسفانه امروز از فرهنگ بومی ومحلی مازندران فاصله گرفتیم، آداب و رسومی که می تواند در افزایش پیوند خانودگی، کاهش آسیب های اجتماعی و حس همگرایی در جامعه نقش پر رنگی داشته باشند.

وی حفظ هویت تاریخی یک جامعه از دیگر کارکردهای برگزاری جشنواره بومی محلی دانست و خاطرنشان کرد: امروز همه کشورها به دنبال این هستند تا با ثبت و ترویج فرهنگ بومی، شخصیت ها و مفاخر گذشته، هویت ملی خود را حفظ کنند.

دبیر نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در مورد نحوه برگزاری این رویداد اظهار داشت:  تمامی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی و اول متوسطه می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

جوادی با بیان موضوعات این جشنواره، عنوان کرد: آداب ، رسوم و سنن استان مازندران، رویدادهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی استان، شهدای گرانقدر مازندران، مشاهیر ادبی، دینی، علمی، تاریخی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی مازندران و هر موضوعی که به معرفی استان سرسبز و لاله خیز مازندران بپردازد می توانند آثار مرتبط با این جشنواره باشند.

دبیر نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی تصریح کرد:  خاطره گویی، شعر، سرود گروهی، مجری گری، نقالی، دکلمه و قصه گویی رشته هایی هستند که موضوعات اشاره شده را روایت می کنند.

وی آخرین مهلت ارسال آثار را اسفند ماه سال جاری و اختتامیه آن را اردیبهشت سال آینده عنوان کرد.

۰برگزاری اولین جشنواره محلی نوجوان مازنی