شاخص‌های حکمرانی علم را مد نظر قرار دادیم/ مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد
شاخص‌های حکمرانی علم را مد نظر قرار دادیم/ مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد
وزیر علوم و تحقیقات گفـت: مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدعلی زلفی‌گل در جلسه علنی امروز (سه شنبه 20 دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر گفت: به جامعه فهیم، فرهیخته دانشگاهی کشور دستمریزاد می‌گویم چرا که نیمسال اول سال 1401 را علیرغم همه سختی‌ها با حلم و صبوری پشت سر گذاشتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در دولت مردمی را ارائه می‌دهم، ما سخت اعتقاد داریم که املای ننوشته غلط ندارد، ده‌ها و صدها تصمیم گرفته می‌شود و بدیهی است که بعضی از آنها کارایی و اثربخشی نداشته باشند. تلاش کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مدنظر قرار دهیم چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن علم و پژوهش است.

وی تصریح کرد: بعد از دو سال و نیم آموزش مجازی و تعطیل بودن دانشگاه‌ها به صورت حضوری، بازگشایی دانشگاه‌ها با مشکلاتی روبرو بود، بعضی از خوابگاه‌ها تعطیل شده بود و بودجه دانشگاه‌ها به دلیل نبودن بودجه فضا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت؛ این جسارت را دولت مردمی به خرج داد و بازگشایی دانشگاه‌ها را به لطف خداوند آغاز کردیم.

زلفی‌گل ادامه داد: در بدو مدیریتم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته انتصابات را که 9 نفر بودند و در آن دو وزیر سابق و معاونین وزیر در این کمیته انتصابات حضور داشتند برای انتخاب روسای موسسات آموزش عالی تشکیل دادیم و از عقل و خرد جمعی و تجربه جمعی استفاده کردیم. تمام تلاش خود را کردیم که انسان‌های انقلابی، عاقل و باتجربه را در این مسیر انتخاب کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: طبق قولی که به مردم و نمایندگان مجلس داده بودیم اولین اقدام ما تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود، خوشبختانه این موضوع با نامگذاری سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی همزمان شد. تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری اقدام مبارک دیگری بود که نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال 1401، 40 درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی را در این صندوق واریز کرده و مجوز آن را دادند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بخش مهارتی مطرح کرد: مهارت محور کردن آموزش عزمی فرابخشی می‌خواهد. ما نیاز به قانونی داریم که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و صنایع خصوصی سیستم تشویقی برایشان در نظر بگیرند که دانشجویان را برای کارورزی بپذیرند. ایجاد خوابگاه، فضا و وسیله ایاب ذهاب برای این دانشجویان ضروری است.

وی مطرح کرد: 29 پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تکمیل و افتتاح کرده‌ایم و حدود 29 هزار ظرفیت دانشجو مهارت محور را افزایش داده‌ایم. اکنون 100 پروژه نیمه تمام داریم که 50 درصد آنها با مشارکت خیرین انجام خواهد شد و تمام تلاش خود را می کنیم که از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنیم و آنها را در کمترین زمان افتتاح کنیم.

زلفی‌گل با اشاره به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مطرح کرد: در دانشگاه‌های فنی و حرفه ای نسبت استاد به دانشجو یک به 136 است؛ آموزشکده‌ای داریم که 1700 دانشجو و یک عضو هیأت علمی دارد، باید تلاش کنیم که این مشکل را برطرف کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: سرانه اعتبار پژوهشی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای متأسفانه یک پنجم سایر دانشگاه‌ها است و در این زمینه مطالعه تطبیقی انجام می‌دهیم که در سیاست‌گذاری‌های مهارت‌محور مدنظر قرار دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: در بخش فناوری اتفاقات مبارکی در وزارت علوم افتاده است که بخشی از آن را بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: طراحی سامانه دارا یکی از این موارد است؛ اگر ما برای یک موضوعی بخواهیم جستجو کنیم و فرد صاحب نظر را پیدا کنیم در حال حاضر هیچ سیستمی نداریم. این موضوع در ابعاد بین‌المللی وجود دارد اما در ابعاد داخلی نداریم و چنین سامانه‌ای که دو زبانه باشد نیاز داریم و کارهای کارشناسی آن انجام شده است و امیدواریم در دهه مبارک فجر این طرح را افتتاح کنیم.

زلفی‌گل مطرح کرد: “تأسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها” که مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفته است. نیازهای صنایع خصوصی و صنایع دولتی در آنجا ثبت و ضبط می‌شود و موجب هم‌رسانی پژوهشگران، دانشگاهیان با نیازها و مسائل جامعه می‌شود و خوشبختانه در نظام سنجش و آموزش برای تحقیقات نیازمحور برنامه‌های خاصی را انجام داده‌ایم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: تاکنون بیش از 7 هزار و 500 نیاز در این سامانه ثبت و ضبط شده است و خوشبختانه این سامانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است و در بودجه سال 1401 آمده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در طی یک سال گذشته رشد اشتغال دانش بنیان 50 درصد بوده است و بیش از 40 هزار رشد اشتغال دانش بنیان در هسته‌های فن‌آور مستقر در مراکز پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان داشتیم. تعداد هسته‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری از 10 هزار و 800 به 11 هزار و 540 افزایش پیدا کرده است. با رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها با ستاد کل نیروهای مسلح، امریه پسادکترا را به تصویب رساندیم و ان‌شاء الله به زودی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تور فناوری و دستیار فناوری اجرایی شده است، سامانه رصد دانش آموختگان انجام شده است، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند علم دو کاربرد دارد یکی رسیدن به مرجعیت علمی و دیگری رسیدن به رفع نیازهای جامعه. ما برای هر دو بعد برنامه‌ریزی کردیم. الان هر ماه یک مجله تحت نمایه بین‌المللی منتشر می شود و این یعنی مرجعیت علمی و ما شرایطی داریم که محققان سایر کشورها در بستر مجلات ما قلم بزنند.

زلفی‌گل در ادامه افزود: تعداد مقالات علمی در سال 1400 از 59 هزار و 660 به 77 هزار و 327 ارتقاء پیدا کرده است، اچ ایندکس ژورنال در بعد ملی از 377 به 408 ارتقاء پیدا کرد، از بعد کمیتی علم رتبه ما از 16 به 19 ارتقاء پیدا کرد. تعداد دانشمندان بین‌المللی ما که باعث افتخار ایران و ایرانی است از 658 نفر در سال 1400 به 841 نفر در سال 1401 ارتقاء پیدا کرده است. تعداد “دانشمندان 2 درصد” کشور ما از هزار و 701 در سال 1400 به هزار و 941 افزایش پیدا کرده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم مطرح کرد: در بعد فرهنگی ما در هیأت‌های امنا، روسا را موظف کردیم اعتبارات را برای امور فرهنگی اختصاص دهند و از نمایندگان خواهش می کنم که در بودجه موسسات آموزش عالی، ردیف بودجه فرهنگی و ردیف بودجه پژوهشی را مستقل کنند چرا اینقدر مشکلات موسسات عالی زیاد است که بودجه فرهنگی و پژوهشی ذبح می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جهاد تبیین بیان کرد: اقدامات مبارکی در بعد جهاد تبیین افتاده است موضوع راویان پیشرفت را داریم، در بعد کاررسانی از نیروهای جوان انقلابی و جذب نخبگان اتفاقات مبارکی افتاده است. با همکاری بنیاد ملی نخبگان این موضوع تدوین شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و نخبگانی که عضو شورای نخبگان هستند و جایزه شهید شهریاری را می ‌گیرند جذب دانشگاه‌ها به عنوان هیأت علمی می‌شوند.

وی افزود: برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی ما مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تأسیس کردیم و با همکاری بنیاد نخبگان رتبه‌های زیر 100 و المپیادی‌ها را بورس کرده‌ایم و خوشبختانه در سال جاری تعداد افرادی که در رشته‌های علوم پایه و رشته‌های اولویت‌دار ثبت‌نام کرده و پذیرش شده‌اند دو برابر شده است. با همکاری دانشگاه فرهنگیان بستری را ایجاد کردیم که دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی انگیزه برای تلاش و کوشش بیشتر داشته باشند. در تعدادی از دانشگاه ها بورسیه صنعت را برای نخبگان ایجاد کرده‌ایم، دانشگاه هرمزگان سردمدار بود و دانشگاه یزد و اخیراً دانشگاه صنعتی سهند تبریز در این مسیر گام برداشته‌اند و بقیه دانشگاه‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.

زلفی‌گل در پایان مطرح کرد: سیب سرخ آرزوها را از درخت علم می چینم/ آنچه را با چشم نتوان دید با نگاه علم می‌بینم./